استاندار البرز از موافقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واگذاری بخشی از زمین ۱۱۲ هکتاری کاخ مروارید به میراث فرهنگی استان خبر داد.
کد خبر: ۹۷۶۱۷۴
سپاه کاخ مروارید را پس می‌دهد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، سیدحمید طهایی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در سینماپارک شهید چمران کرج برگزار شد با اشاره به وضعیت تملک کاخ مروارید اظهار کرد: کاخ مروارید که بنایی بازمانده از دوره پهلوی است در منطقه مهرشهر کرج نزدیکی فرودگاه پیام است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سالها پیش این کاخ را از بنیاد مستضعفان خریداری کرده است، افزود: میراث فرهنگی استان البرز برای پازپس گیری این بنای تاریخی با همکاری قوه قضائیه اقدامات لازم را انجام داده است.

طهایی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان البرز مدعی است همه ۱۱۲ هکتار مجموعه کاخ مروارید باید واگذار شود، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واگذاری بخشی از این مجموعه به میراث فرهنگی موافقت کرده است این در حالی است که میراث فرهنگی خواستار واگذاری کل مجموعه است.

وی با اشاره به خواسته میراث فرهنگی به حق است، افزود: این محموعه ۱۱۲ هکتاری مجموعه ای شامل فضای سبز که در آن گونه های نادر گیاهی کاشته شده است و همچنین بنای تاریخی است.

طهایی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراحل قانونی را برای خریداری این بنا انجام داده است، تصریح کرد: زمانی که استان البرز زیرمجموعه استان تهران بوده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طی کردن مراحل قانونی و گرفتن موافقت کمیسیون ماده ۵ تهران توانسته است مجوز ساخت و ساز در بخشی از این بنا را دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه سپاه به لحاظ قانونی حق دارد که در این بنا ساخت و ساز انجام دهد به طرح این سئوال پرداخت و ادامه داد: آیا مصلحت ایجاب می کند که در کنار یک بنای تاریخی ساخت و ساز انجام شود؟

استاندار البرز گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشروط بر اینکه زمین معوض دریافت کند کل بنا را واگذار خواهد کرد.

معماری مدرن با الگوی سفره ماهی

کاخ مروارید، کاخی در مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را در برگرفته است. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد «فرانک لوید رایت» به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد.

پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او به دست بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد

این کاخ در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا میان سال‌های ۴۷–۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. سازهٔ اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته است. همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده است. در ضلع شمالی کاخ و در محوطهٔ بیرونی دریاچه نیز به‌شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و اجرا شده است.

این بنا دربردارنده فضاهای گوناگونی از جمله تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره می‌باشد. یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.

معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، با تأثیر از شیوه «فرانک لوید رایت» از پرآوازه‌ترین معماران آمریکایی است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش به نام «عامری» شکل گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سارا
Spain
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۱
۰
پس لوازم كاخ كجاست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها