رئیس شورای اقتصاد سازمان و مدیر شبکه پنج سیما خبر داد

اعلام بسته حمایتی رسانه ملی از اقتصاد مقاومتی

با توجه به نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، رسانه ملی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت حیاتی برای کشور می‌داند و برای تبیین ابعاد و شرایط تحقق آن تلاش می‌کند.
کد خبر: ۹۷۶۱۲۶
رسانه ملی در خط مقدم حمایت از اقتصاد کشور

به همین دلیل توجه به حمایت از تولید ملی و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده مردم از محصولات ساخت داخل، مساله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای بخش‌های اقتصادی کشور است و برنامه‌های متنوعی در این باره از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود.

در واقع رسانه ملی از این طریق، هم پرچم نخبگان حوزه اقتصاد و صنعت را بالا نگه داشته و هم این که سعی می‌کند به بایدها و نبایدهای توسعه اقتصادی بپردازد.

در این باره می‌توان به برنامه‌های پایش، حرف حساب، غیرمحرمانه، رو به راه، روزآمد، اقتصاد ایران و... اشاره کرد.

همین مهم بهانه‌ای شد تا ما به سراغ اقتصاددانان و یکی از مدیران رسانه ملی برویم و موضوع حمایت سازمان صداوسیما از تولیدات ملی را با آنها در میان بگذاریم.

ایجاد عرق ملی

علیرضا محمدپور، مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج درباره برنامه‌سازی در این گروه و حمایت از تولیدات ملی به جام‌جم گفت: در برنامه روزآمد به مصرف کالای ایرانی و مبحث کارآفرینی خیلی توجه کرده‌ایم و از زوایای مختلف این مباحث را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در واقع ما مخاطبان را به استفاده از کالای ایرانی ترغیب می‌کنیم.

وی با اشاره به سری جدید برنامه اقتصاد ایران عنوان کرد: فصل جدید این برنامه با رویکرد اقتصاد مقاومتی پخش می‌شود. در این برنامه، هم به مباحث کلان و هم خرد می‌پردازیم. در واقع تلاش می‌کنیم مفهوم اقتصاد مقاومتی را به شکلی جامع بپردازیم که برای مردم کاربردی باشد.

مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج با مثبت ارزیابی کردن بازتاب مخاطبان نسبت به این برنامه‌ها عنوان کرد: برنامه‌سازی برای دو قشر جامعه، هم برای مردم و هم مسئولان انجام می‌شود. در واقع ما در برنامه‌ها از مسئولان پیگیر مطالبات مردم هستیم.

محمدپور ادامه داد: مسلما هر چه کیفیت محصولات داخلی بالاتر برود، مردم هم بیشتر متقاضی خرید خواهند بود که البته در حال حاضر بیشتر از گذشته به سمت استفاده از کالاهای ایرانی رفته‌اند. این اتفاق در صنایع غذایی بیشتر افتاده است. به نظرم اگر رقابت در بازار داخلی بیشتر شود و کیفیت محصولات هم بالا برود، حتما مردم بیشتری متقاضی استفاده از کالای داخلی خواهند شد. ما هم در رسانه ملی تلاش می‌کنیم با فرهنگسازی صحیح، این اتفاق بیفتد. تا امروز هم برنامه‌های متنوعی با محوریت مباحث مختلف اقتصادی از شبکه‌های مختلف سیما تولید و پخش شده است.

این مدیر با اشاره به این که رسانه، دولت و جامعه سه ضلع یک مثلث هستند، عنوان کرد: اگر این سه ضلع دست به دست هم بدهند، مسلما عرق ملی با قوت بیشتری ایجاد می‌شود و فرهنگ سازی صحیح در حوزه اقتصاد خواهیم داشت. کافی است بخواهیم و از اهدافمان دور نشویم.

شفاف‌سازی اقتصادی در برنامه‌های تلویزیون

دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان با اشاره به این که رسانه ملی از طریق برنامه‌هایی که پخش می‌کند باید در زمینه اقتصاد شفاف‌سازی کند، گفت: رسانه ملی به عنوان یک نهاد اثرگذار فرهنگی باید به واسطه برنامه‌های مختلفی که پخش می‌کند، مباحث اقتصادی را شفاف‌سازی کند و پیگیر مطالبات مردم از مسئولان باشد.

وی ادامه داد: معتقدم باید مناظره‌هایی میان فعالان و طیف‌های مختلف اقتصادی در رسانه ملی برپا شود تا از این طریق در مسیر شفاف‌سازی اقتصاد ایران گام‌های خوبی برداشته شود. مناظره‌ها نباید فقط معطوف و محدود به یک طیف سیاسی باشد، بلکه باید موافقان، مخالفان و صاحب‌نظران در برنامه‌ها حضور داشته باشند. در این صورت رقابت اقتصادی هم شکل می‌گیرد و بعد مردم خودشان قضاوت خواهند کرد.

پازوکی با اشاره به این که رسانه ملی نباید در حوزه اقتصادی انحصاری عمل کند، تصریح کرد: معتقدم صدا و سیما در ایجاد شفافیت، از میان بردن انحصار و ایجاد رقابت اقتصادی نقش موثری دارد. ضمن این که فقط از فعالان دولتی نباید حمایت شود و باید از فعالان خصوصی هم دفاع کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به این که نباید حمایت از فعالان خصوصی مذموم باشد، عنوان کرد: به نظرم باید از کسانی که در بخش تولید و اقتصاد گام برمی‌‌دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت شود. علاوه بر آن باید مشکلات این فعالان در رسانه ملی مطرح شود و با دعوت از مسئولان، این مسائل مورد پیگیری قرار بگیرد. در این صورت شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و مخاطبان هم رضایت بیشتری خواهند داشت. به نظر من قوه قضاییه در ایجاد امنیت اقتصادی و اقتصاد ایران نقش بسزایی دارد و رسانه ملی می‌تواند به این مبحث بپردازد.

وی با مثبت ارزیابی کردن برنامه‌هایی که به معرفی کارآفرینان اختصاص دارد و از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، عنوان کرد: پخش چنین برنامه‌هایی خوب است، اما نباید به قشر خاصی معطوف شود. زیرا پرداختن به یک قشر خاص باعث می‌شود زحمات دیگر تولیدکنندگان مستقل زیر سایه قرار بگیرد. باید پخش این برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند صدا و سیما به همه تعلق دارد و در انحصار یک گروه خاص نیست. مسلما این می‌تواند به سود منافع ملی باشد.

اثرگذاری تبلیغات غیرمستقیم در حوزه اقتصاد

دکتر مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران و فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که رسانه ملی باید از چه روش‌هایی در قالب برنامه‌سازی استفاده کند تا نقش بسزایی در چرخه اقتصاد کشور داشته باشد، عنوان کرد: البته در این حوزه باید کارشناسان رسانه اظهار نظر کنند، اما به عنوان یک اقتصاددان معتقد هستم زمانی رسانه ملی می‌تواند در حوزه اقتصاد گام‌های خوبی بردارد که از تبلیغات غیرمستقیم استفاده کند. تبلیغ مستقیم همین آگهی‌های بازرگانی است که در آن محصولات مختلف تبلیغ می‌شود. تبلیغ غیرمستقیم در قالب گزارش، فیلم، مستند، سریال و ... صورت می‌گیرد. برنامه‌سازان می‌توانند به صورت نامحسوس برندهایی با کیفیت داخلی را در قالب برنامه‌ها تبلیغ کنند.

وی ادامه داد: اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و ما شاهد هستیم تلویزیون خارجی در یک سریال دیده می‌شود، اما وقتی دوربین به آشپزخانه می‌رود روی آرم یخچال تولید داخل هاله‌ای کشیده می‌شود که مخاطب نداند این یخچال چه برند ایرانی است. به نظرم در این باره برنامه‌سازان باید توجه بیشتری کنند. نباید ناخواسته و بدون آگاهی کالاهای خارجی را تبلیغ کنیم، اما نسبت به کالاهای ایرانی بی‌توجه باشیم.

فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها