مأموران دایره عملیات ویژه در پلیس فتای استان خراسان رضوی

سرقت ۱۱ میلیاردی از ۱۵۰ حساب بانکی در مشهد

رئیس پلیس فتای کشور هشدار داد

برداشت‌های غیرمجاز، بیشترین جرم سایبری

برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی همچنان جزو بالاترین آمار جرایم سایبری کشور است. برخورد با این جرایم به افزایش آگاهی عمومی در میان اقشار مختلف مردم نیاز دارد که تعامل تنگاتنگ رسانه ملی با پلیس می‌تواند نقش موثری در کاهش جرایم داشته باشد .
کد خبر: ۹۷۵۶۷۰
برداشت‌های غیرمجاز، بیشترین جرم سایبری

به گزارش جام جم، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس سایبری کشور دیروز با تشریح وضعیت جرایم سایبری در کشور گفت: فضای مجازی، فضای مجازی صرف نیست؛ بلکه واقعیت مجازی است. امروز هر اتفاقی که در فضای حقیقی می‌افتد، در فضای مجازی نیز به وقوع می‌پیوندد، ولی حجم بالای خسارت ناشی از جرایم در این محیط تبعات به مراتب گسترده‌تری به دنبال دارد؛ به عنوان مثال اگر توان یک سارق حرفه‌ای دزدیدن مقداری پول از تنها یک شعبه بانک باشد، یک هکر حرفه‌ای می‌تواند در چشم به‌هم‌زدنی میلیاردها تومان را جابه‌جا کند

360 میلیون کارت بانکی صادر شد

رئیس پلیس فتا با اشاره به آمار کارت‌های بانکی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 360 میلیون کارت بانکی در سراسر کشور توزیع شده و در دست مردم به طور متوسط بیش از چهار تا پنج کارت بانکی وجود دارد.

بانک‌ها نقش بسیار اساسی در جلوگیری از بروز و کاهش وقوع این‌گونه جرایم دارند و می‌توانند با پیاده‌سازی آخرین استاندارد‌های امنیتی بستر بسیاری از سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این حوزه را کاهش دهند. بیش از 34 درصد پرونده‌ها از بدو تاسیس پلیس فتا تاکنون مربوط به برداشت‌های بانکی است که برخی از این پرونده‌ها تا 2500 نفر مالباخته (تنها در یک پرونده) داشته‌اند و این آمار بالای تشکیل پرونده، ضرورت حساس شدن بانک‌ها به افزایش سطح استاندارد‌های امنیتی و ارتقای سطح تعامل و همکاری با پلیس فتا را نشان می‌دهد. در این خصوص همچنین افزایش ضریب دقت مردم در حفظ اطلاعات بانکی نیز مورد تاکید است. از مردم می‌خواهیم بیشتر به مقوله امنیت توجه کنند و اطلاعات روی کارت، رمز اول و رمزدوم کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در حفظ و نگهداری اطلاعات بانکی خود دقت کنند.امیــدواریــم بانک‌ها نیز با گام برداشتن بیشتر در حوزه امنیت، دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندند.

سوءاستفاده از دستگاه‌های کارتخوان

سردار هادیانفر با بیان این‌که ناآگاهی و سهل‌انگاری کاربران هنگام استفاده از دستگاه‌های کارتخوان(POS) سوءاستفاده شیادان و کلاهبرداران را موجب می‌شود، گفت: متاسفانه دستگاه‌های کارتخوان به طور کلی در اختیار و در خدمت فروشنده هستند و نه خریدار، این دستگاه‌ها بیشتر در داخل گیشه فروشنده قرار دارند، به نوعی که خریدار به آن دسترسی ندارد، درحالی که براساس دستورالعمل‌های ابلاغی به اصناف این دستگاه باید در دسترس مشتری باشد. لذا توصیه می‌شود خریداران هیچ‌گاه رمز خود را به فروشنده اعلام نکنند و عملیات ورود رمز را خود انجام دهند و هنگام خرید اجازه ندهند کارت از دیدشان خارج شود.

کلاهبرداری‌های پیامکی ادامه دارد

این مقام پلیس یکی دیگر از شگردهای مجرمان سایبری را استفاده از تماس تلفنی یا پیامک تحت عنوان این‌که «شما برنده شده‌اید» عنوان کرد و گفت: کلاهبرداران با مهندسی اجتماعی سعی می‌کنند با عناوینی مانند «مبلغی که شما برنده شده‌اید در کارت شما قرار دارد و حتما اشتباهی صورت گرفته که مبلغ را دریافت نکرده‌اید...» فرد را وادار می‌کنند جلوی ATM (دستگاه عابربانک) برود و با تغییر زبان عابربانک شرایطی به وجود می‌آورند که فرد با دست خود رمز اول و دوم و مشخصات اطلاعات روی کارت خود را تلفنی به مجرم بدهد. بلافاصله سارقان با دریافت این اطلاعات، رمز را تغییر داده و با نام خریدهای اینترنتی یا جابه‌جایی پول، کل موجودی افراد را سرقت می‌کنند. تحت هیچ شرایطی اطلاعات روی کارت، ccv2، تاریخ انقضاء و رمز اول و دوم خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. سرویس دریافت پیامک بانکی خود را فعال کنید تا از تراکنش‌های حساب خود مطلع شوید و دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندید؛ رسیدهای خود از تراکنش حساب یا تغییر رمز دوم و اطلاعات مربوط به تراکنش را با دقت امحاء کنید. اگر فردی شما را زیر نظر دارد ATM دیگری انتخاب کنید. اگر دستگاه عابربانک کارتتان را برنمی‌گرداند، موضوع را به بانک گزارش دهید. مراقب اسکیم (کپی کردن) کارتتان که ممکن است توسط فروشندگان سیار رستوران‌ها، پارکینگ‌ها و پمپ‌بنزین‌ها رخ دهد، باشید. اجازه ندهید از پشت کارتتان با استفاده از دستگاه جانبی کنار pos فتوکپی بگیرند.

مهندسی اجتماعی برای فیشینگ

رئیس پلیس فتای کشور با بیان این‌که مجرمان فضای مجازی با تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی طعمه‌های خود می‌کنند، گفت: طراحی صفحات جعلی (فیشینگ) یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگردهای کلاهبردارانه در فضای مجازی به حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و مهم و دارای نماد الکترونیکی اعتماد انجام دهند. شهروندان موقع انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم عامل و آنتی‌ویروس به‌روز مجهز کنند و مطمئن شوند از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند. در خریدهای آنلاین باید دقت داشته باشید در دام فیشرها (طراحان صفحات جعلی) گرفتار نشوید؛ این افراد صفحات جعلی شبیه صفحه اصلی ایجاد می‌کنند و به دنبال سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران هستند.

بانک‌ها بیشتر همکاری کنند

رئیس پلیس فتای ناجا افزود: تعامل و همکاری بیشتر بانک‌ها به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور که امانتدار سرمایه مردم هستند با پلیس فتا، باید بیشتر از گذشته صورت پذیرد. توجه به امنیت بانکداری الکترونیک می‌تواند باعث افزایش آرامش در شهروندان شود و همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم تامین امنیت یک فرآیند است که در پی تعامل و همکاری همه سازمان‌ها و نهادها و مردم ایجاد خواهد شد. با افزایش تعامل سه‌جانبه بین بانک‌ها، پلیس فتا و مردم در آینده‌ای نزدیک شاهد امنیت بیشتری در این زمینه خواهیم بود. اطلاع‌رسانی در کاهش وقوع جرایم سایبری تاثیر بسزایی دارد و ضروری است تعامل و همکاری رسانه ملی با پلیس قوی‌تر از قبل شود تا آسیب‌پذیری مردم در زمینه جرایم سایبری بخصوص کلاهبرداری‌های بانکی با کاهش روبه‌رو شود.

وی ناآگاهی را زمینه‌ساز به وجود آمدن بستر بسیاری از جرایم سایبری بویژه سرقت کارت بانکی و افزایش تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه دانست و خواستار افزایش حساسیت رسانه ملی به این موضوع مهم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها