سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت گو با جام جم آنلاین خبرداد:

الزام دولت به اجرای قانون اقدام متقابل/ یکصدایی تمام قوا در برابر دشمن متخاصم

در پی اقدام به نقض برجام از سوی مقامات آمریکایی و تمدید دوباره تحریمهای موسوم به ایسا توسط سنای آمریکا، مقام معظم رهبری و پس از ایشان رؤسای محترم جمهور و مجلس به اتفاق، اعلام کردند: تمدید دوباره تحریمها نقض صریح و آشکار توافق هسته‎ای محسوب می‎شود.
کد خبر: ۹۷۵۳۹۲
الزام دولت به اجرای قانون اقدام متقابل/ یکصدایی تمام قوا در برابر دشمن متخاصم

به گزارش جام جم آنلاین،« سید حسین نقوی حسینی» در واکنش به مصوبه روزهای گذشته مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید مجدد تحریمهای ISA (داماتو)گفت: ما بدون توجه به محتوای تحریم و اینکه آیا وزیر خارجه آمریکا مفاد آن را معلق خواهد کرد یا خیر، فلسفه این اقدام را مغایر با روح برجام و زیر پا گذاشتن روشن توافق هسته‎ای تفسیر می‎کنیم.

وی در گفت‎وشنود با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین، با ضروری خواندن اقدام متناسب نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به بد عهدی آمریکا، با اشاره بر جلسه دیروز بهارستان تصریح کرد: مجلس در اولین واکنش خود بیانیه‎ای با امضای 264 نماینده را در صحن مجلس صادر نمود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درمورد جزییات بیانیه مذکور ابراز داشت: در این بیانیه ضمن محکوم کردن عهدشکنی‎ها و مجموعه رفتارهای ناقض اجرای برجام، از دولت خواسته شد به تکالیف خود در بند 3 مصوبه مجلس نهم عمل کند.

نماینده مردم ورامین در خانه ملت یادآور شد: نمایندگان در ذیل این بند آورده‎اند که چنانچه گروه 1+5 و یا یکی از اعضای آن نقض برجام کرد؛ دولت چه اقداماتی باید صورت دهد.

وی در خصوص تهیه طرح 2 فوریتی توسط برخی از نمایندگان بمنظور تقابل با مواضع ضد ایرانی ایالات متحده، گفت: در این طرح مطابق با "قانون اقدام متقابل" از دولت خواسته شده، فعالیتهای هسته ای و غنی سازی خود را از سر گیرد.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: این طرح هنوز به مجلس و کمیسیونهای مربوطه ارجاع نشده، لیکن به امضای تعداد کثیری از وکلای ملت رسید.

وی افزود: جمعی از نمایندگان محترم مجلس در حال حاضر نیازی به تصویب قانون جدید در این مورد نمی‎بینند و با استناد به قانون اقدام متقابل معتقدند: این قانون کامل و جامعی بوده و لذا در تمام ابعاد تکلیف را برای دولت مشخص کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح فوق در صورت تصویب تا چه میزان برای دولت الزام آور بوده عنوان داشت: قید دوفوریت ابتدا باید مراحل تصویب خود را در کمیسیون و هیات رییسه سپری کرده و پس اینکه در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد با تایید شورای محترم نگهبان و ابلاغ آن به مجلس، حتما دولت ملزم به اجرا خواهد بود.

نقوی حسینی در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه با محور نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با معاون وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: در این نشست علی رغم اینکه موضوع دعوت آقای تخت روانچی پیرامون انتخابات آمریکا، آثار و نتایج آن در مسایل منطقه و بین‎المللی و نیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود، با این حال نمایندگان دیدگاه‎های خود را نسبت به برجام در میان گذاشتند.

وی از نقاط مشترک نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس و تخت روانچی بعنوان عضو تیم مذاکره کننده هسته‎ای سخن گفت و خاطر نشان ساخت: جملگی حاضرین، اقدام اخیر واشنگتن بر ضد برجام را مصداق بارز نقض این معاهده دانسته و بر ضرورت واکنشی مشترک علیه آن اهتمام داشتند.

نقوی حسینی تأکید بر هماهنگی هر چه بیشتر این اقدام متقابل را از دیگر مواضع یکسان طرفین برشمرد و اضافه کرد: یک صدایی دولت- خانه ملت - شورای عالی امنیت و نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد توافق جمع قرار گرفت تا، مردم شریف ما شاهد یک کلام واحد در برابر اقدامات خصمانه دشمنان کشور و نظام باشند.

مصاحبه از محمدرضا شجاعیان - سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۰
۰
سلام:آنچه مسلم است اینستكه گروه مذاكره كننده مامتاسفانه درچارچوب دستورالعمل رهبرمعظم انقلاب درقبال برجام بطور كامل عمل نكردند وباعث نواقص كلی وجزیی شدندومشكلات وخسارات.

نیازمندی ها