جدیداً شایعاتی مبتنی بر تولید دوباره ی سری ٨ بی ام دبلیو بر سر زبان ها آمده است. اگر این شایعه درست باشد، به این معنی است که بی ام و قصد به ادامه ی تولید محصولی دارد که برای اولین بار در نمایشگاه Frankfurt Motor Show در سپتامبر ١٩٨٩ معرفی شد. برای اینکه توضیح دهیم چرا این مسئله مهم است در ادامه به بررسی این بی ام و سری ٨ کلاسیک می پردازیم.
کد خبر: ۹۷۵۳۵۱
بررسی بی ام دبلیو 850CSi کلاسیک +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از دنده 6 ، بی ام دبلیو مدل 850i را با کد شاسی E31 و با یک موتور ٥ لیتری V شکل ١٢ سیلندر معرفی کرد. این موتور توانایی تولید ٢٩٥ اسب بخار قدرت و ٣٣٢ پوند فوت گشتاور را دارد. این مدل تنها مدل از سری ٨ بی ام دبلیو بود که تا سال ١٩٩٢ در دسترس بود. بعد از مدتی دو مدل دیگر نیز به مدل های سری ٨ بی ام دبلیو اضافه شدند. یکی مدل 840ci با موتور V8 و دیگری 850csi بهبود یافته توسط BMW Motorsport. بر خلاف نظرهای مختلف منتقدان بی ام دبلیو مدل 850csi یکی از مدل های بی ام دبلیو شد که به خوبی در ذهن همه باقی مانده است.

سری ٨ به مدت ١٠ سال تولید شد و ٣٠٦٢١ خودرو تولید شد. از این تعداد٧٢٣٢ تا در بین سال های ١٩٨٩ تا ١٩٩٧ به آمریکای شمالی صادر شد. مدل 850csi نادرترین مدل است. از بین ١٥١٠ خودرویی که از این مدل در سال های ١٩٩٤ و١٩٩٥ ساخته شده است فقط ٢٢٥ مورد در ایالات متحده قابل دسترس بود و به دلیل ساخت تعداد کم از این مدل این خودرو نادر است. تعداد کم این خودرو باعث ناآشنا بودن آن شده است. این خودرو در ایالات متحده The Wedge لقب گرفت و به دلیل طراحی منحصر به فردش در آن زمان مورد توجه قرار گرفت،به خصوص با چراغ های جلوی مخفی و همچنین چرخ های بزرگ این خودرو که باعث می شود تا ظاهری خشمگین تر و تهاجمی تر داشته باشد.

از نظر سایز اندازه E31 نزدیک به اندازه ی سری ٦ کوپه ی فعلی است، طول آن فقط ٤اینچ کمتر از سری ٦ کوپه است و عرض و ارتفاع آن نیز ٢ اینچ کمتر است. ظاهر انحنا دار این خودرو بر روی داخل این خودرو نیز اثر گذاشته است اگرچه این خودرو، یک خودروی ٢+٢ است اما بهتر است که فضای عقب به عنوان طاقچه ی عقب استفاده شود. اما قسمت جلو به همراه داشبورد خاص بی ام دبلیو برای ٢ سرنشین عالی است.صندلی های اسپورت چرم بسیار راحت هستند و زمانی که راننده روی آن می نشیند دید بسیار خوبی نسبت به اطراف دارد.

سوییچ را بچرخانید. داشبورد این بی ام دبلیو دو فرو رفتگی دارد که این مدل برای بی ام دبلیو آشناست. اولین صدایی که در پس زمینه می شنوید صدای فش فش پمپ بنزین خودرو است.سوییچ را بچرخانید، خودرو با صدای غرش موتور وی شکل ١٢ سیلندر ٥/٦ لیتری روشن می شود.

بر خلاف مدل استاندارد 850i با موتور v12 ٥ لیتری، موتور 850CSI دارای پیستون های سبک تر، میل لنگی که توسط فرایند فورجینگ درست شده است و اگزوزی که دودها را راحت تر به خارج هدایت میکند،است. حجم موتور به ٥/٦ لیتر افزایش پیدا کرد، نسبت تراکم نیز افزایش داده شد.اینها تمام تغییراتی است که BMW Motorsport پیشنهاد می داد.قدرت به ٣٧٥ اسب بخار افزایش پیدا کرد و گشتاور نیز به ٤٢٠ پوند فوت رسید. توسعه هایی که کیت M بر روی موتور این خودرو انجام داد باعث شد با کد S نام گذاری شود که دلالت بر این دارد که محصول واقعی از BMW Motorsport است. این موتور با کد S70B56 در واقع بیس اولیه پلت فرم موتور V12 مکلارن F1 است.

گیربکس دستی ٦ سرعته ی ساخت گتراگ( getrag) تنها گیربکسی بود که برای این CSi قابل سفارش بوده است. زمانی که این گیربکس برای 850i مورد استفاده قرار گرفت، این گیربکس، اولین گیربکس ٦ سرعته ی دستی که با یک موتور V12 جفت شده بود و در یک خودروی جاده ای استفاده شده بود.شتابگیری این خودرو خیلی شگفت انگیز نیست ! می توان گفت سرعت به سختی بالا می رود و در مدت کمی کمتر از ٦ ثانیه به سرعت ٦٠ مایل در ساعت می رسد.

سری ٨ از اولین خودروهایی بود که از ساسات الکتریکی استفاده می کرد و موتور V12 این خودرو دو ECU دارد، برای هر ردیف از سیلندرها یک ECU در نظر گرفته شد. بدلیل اینکه سری ٨ خواهان حجم بالایی تولید قدرت بود، بی ام دبلیو با همکاری بوش یک سیستم سیم کشی کاملا جدید ابداع کرد که در تمام میکروکامپیوتر های این خودرو به کار رفته است. این میکروکامپیوترها تمام کارهایی خودرو را برای حرکت انجام می دهند اعم از مدیریت موتور تا سیستم های رفاهی تا به صورت مطلوب کار کنند. این کامپیوترها در سری ٨ باعث می شدند تا همه چیز مرتب کار کنند. مانند اتوماتیک پایین آمدن پنجره ها زمانی که درها را باز می کنید.

برای رسیدگی به همه ی اینها، سری ٨ استفاده از سیستم کنترل شبکه(CAN(Control Area Network را در خودرو پایه گذاری کرد که شامل گروهی از گره های میکروکنترل که بدون کامپیوتر میزبان مرکزی بر اساس یک تابع کار میکنند که گره ها را قادر می سازد جدا از یک دیگر کار کنند که باعث می شود احتما خطا کمتر شود.شبکه ی باس CAN در نهایت باعث تولید سیستمی شد که ما الان آن را با نام( OBD ( On Board Diagnostics می شناسیم شد.

شاید فکر کنید این بی ام دبلیو مانند یک ربات است اما بر خلاف ربات های امروزی، این بی ام دبلیو فراتر از تنفس طبیعی موتور، طبیعی است. تمام قطعات به گونه ای کنار همدیگر قرار گرفته اند و به درستی کار میکنند که آن را شبیه آناتومی بدن یک انسان کرده است. مدل استاندارد سری ٨ بیشتر بر روی GT بودن این خودرو تمرکز کرده است. در مدل 850CSi سیستم تعلیق دارای فنر بندی سفت تری است که باعث کاهش ارتفاع این خودرو از سطح زمین شده است. با وجود وزن ٤١٠٠ پوندی، این خودرو بالانس بسیار عالی ، فرمانپذیری دقیق، سواری نرم،پایداری عالی و به طور طبیعی دارای فرمان بسیار دقیقی است.سری ٨ دکمه ی تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق و تنظیمات فرمان ندارد که آن بسیار شلوغ و پیچیده بکند.

متاسفانه هیچ کدام از مدل های850CSi که به ایالات متحده آمد دارای خصوصیات چهار چرخ متحرک که در مدل های اروپایی موجود است ، نبودند. یکی از افرادی که هر دو مدل را داشته است پس از طی کردن مسافت ٤١٢٠٠مایل با نسخه ی آمریکایی اعلام کرد که مدل اروپایی هندلینگ بهتری دارد.

بی ام دبلیو 850CSiدارای دو حس تلخ و شیرین به صورت همزمان است.سری ٨ ممکن است دوباره ساخته شود اما گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی مانع از این می شود که بتوانیم نمونه ی اصلی آن را ببینیم. ظاهر منحصر به فرد، تعداد کم این خودرو، قدرت تکنولوژی و عملکرد آن اغوا کننده است. اما این خودرو یک شاهکار از BMW Motorsport است که باعث شده است که خودرو یک خودروی افسانه ای باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها