معاون گردشگری استان تهران از شناسایی اقامتگاه‌های غیرمجاز گردشگران چینی و عرب‌زبان در شهر تهران و سامان‌دهی آن‌ها خبر داد.
کد خبر: ۹۷۴۸۶۷
اقامت گردشگران چینی و عراقی در خانه‌های غیرمجاز تهران!

مدتی است گردشگران چینی و عراقی که "شخصا" و خارج از تور برای سفر به ایران اقدام می‌کنند، در اماکن غیرمجاز اسکان دارند، اماکنی که بیشتر به خانه‌های شخصی شباهت دارد تا مثلا یک هتل و یا حتی مهمان‌پذیر. گزارش شده برخی از این اماکن محل اسکان اتباع چینی مشغول به کار در ایران است. از سوی دیگر نیز برخی حَمَلِه‌ها یا همان واسطه‌هایی که سفر اتباع عراقی و عرب زبان را به ایران برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند، خانه‌هایی را برای اسکان این مسافران اختصاص داده‌اند که از هیچ مرجعی مجوز قانونی ندارد.

عراقی‌ها با این‌که بیشترین حجم گردشگران ورودی به ایران را تشکیل داده‌اند اما جزو نابسامان‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند. ایران از حدود سه سال پیش سامان‌دهی این گروه را در دستور کار قرار داده، اما آن روند نامنظم کماکان ادامه دارد و اکنون به جایی رسیده که واسطه‌ها برای کسب سود بیشتر، اسکان در اماکنی را پیشنهاد می‌دهند که کمترین سطح کیفیت را دارد و به بدنامی ایران منجر می‌شود. تکرار این جریان از سوی چینی‌ها با افزایش شمار گردشگران این کشور در ایران اتفاق افتاده است، گردشگرانی که این روزها بیشتر از سایرین بدون راهنمای ایرانی در کشورمان دیده می‌شوند.

«علی رفیعی» درباره‌ی اقدام و برخورد با این نابسامانی که روند رو به رشدی دارد و مغایر با تعاریف صنعت گردشگری است، به ایسنا گفت: ما کاملا به موضوع اقامت غیرمجاز اتباع چینی و عرب زبان بویژه عراقی‌ها در شهر تهران اشراف داریم. این مساله در هشتمین، نهمین و دهمین جلسه کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران، بررسی شده است.

وی سپس از شناسایی "کامل" این اقامتگاه‌های غیرمجاز که مورد استفاده‌ی گردشگران چینی و عرب زبان قرار گرفته، خبر داد و اظهار کرد: در صدد سامان‌دهی و بررسی این مضوع با کمک تمام دستگاه‌ها از جمله نهادهای امنیتی و انتظامی استان تهران هستیم و اقداماتی را برای سامان‌دهی، برخورد و یا چگونگی اسکان دادن این اتباع در دست انجام داریم.

او درباره‌ی چگونگی برخورد با این اقامتگاه‌های غیرمجاز که گفته می‌شود، کاملا شناسایی شده است، توضیح داد: قانون برای ما مشخص کرده اتباع خارجی که به عنوان گردشگر یا حتی مهمان به ایران سفر می‌کنند باید در چه اماکنی اقامت داشته باشند و چگونه پذیرایی شوند. براساس این قوانین تنها امکانی که از سایر دستگاه‌های ذی ربط مثل سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مجوز گرفته باشند می‌توانند خدمات اقامتی بدهند. غیر از این، اقامت در سایر اقامتگاه‌ها، غیرمجاز تلقی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ می‌دانید که بسیاری از اتباع چینی در کشور ما اجازه‌ی کار دارند که در این صورت هویت متفاوتی نسبت به گردشگر پیدا می‌کنند، اما گاه تصور بر این است که آن چینی‌ها نیز گردشگر به شمار می‌آیند، درحالی‌که از این حوزه خارج هستند. بنابراین هنگام بررسی و برخورد، این دو گروه باید از یکدیگر تفکیک شود.

او در پاسخ به این پرسش که امکان دارد یک تبعه خارجی از موقعیت و فضایی که در ایران دارد برای اسکان دادن سایر گردشگران هموطن خود استفاده کند، چگونه امکان تفکیک و شناسایی چنین مراکز اقامتی وجود دارد؟ گفت: ‌ما این موضوع را کاملا بررسی کرده‌ایم و این مساله را که چه اماکنی برای اقامت غیرمجاز استفاده شده، کامل رصد کرده‌ایم.

رفیعی درباره نوع برخورد با اقامتگاه‌های غیرمجاز مورد استفاده برخی گردشگران خارجی، اظهار کرد: ‌سطوح برخورد متفاوت است، چون همیشه جلوگیری و یا پلمپ نمی‌تواند در اولویت و یا دستور کار نخست قرار گیرد. شاید خیلی از آن‌هایی که اقامتگاه‌شان را در اختیار گردشگران خارجی قرار داده‌اند از مقررات داخل کشور ما بی‌اطلاع باشند، برای همین ما جلسات متعددی با صاحبان این اقامتگاه‌ها برگزار کردیم، مخصوصا در محله «دولت آباد» تهران که با اسکان عرب زبان‌ها مواجه شدیم. تمام این عرب‌ زبان‌ها به آن جلسه دعوت شده‌اند.

رفیعی سپس تصریح کرد: با توجه به این‌که اقدامات کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران، محرمانه است خیلی واضح نمی‌توان توضیح داد چه اقداماتی درحال انجام است، ولی ما روی این دو مورد کاملا اشراف داریم و در آینده نزدیک اقدامات انجام شده را شاهد خواهید بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
م.م
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
مردم از سر ناچاری و بدبختی به خاطر كسب درآمد خونه های خودشون و به این افراد اجاره میدن
زهیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
عزیزم این خونه ها با اون خونه هایی كه از سرناچاری اجاره داده میشه فرق داره ، كاملاً مبله با تمامی امكاناته . البته منم داشتم به خارجیها اجاره میدادم .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها