مردان ایرانی بر روی کمربند سرطان پروستات

چرا پسران باید گوجه‌فرنگی مصرف کنند؟

یک متخصص اورولوژی گفت: سرطان پروستات در بین مردان ایرانی چهارمین سرطان شایع بوده و رفته رفته در حال ارتقا به رتبه سوم است.
کد خبر: ۹۷۴۰۲۱
چرا پسران باید گوجه‌فرنگی مصرف کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین، متخصص اورولوژی، فوق تخصص پیوند کلیه و استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شیوع سرطان پروستات در آقایان به عوامل گوناگونی از جمله نژاد، محل زندگی، رژیم غذایی و عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

سام‌زاده با تاکید بر نقش ژنتیک در بروز سرطان پروستات تصریح کرد: در افرادی که پدر و یا یکی از بستگان درجه یک آن‌ها به سرطان پروستات مبتلا باشند، شانس ابتلا به این بیماری حدود سه تا چهار برابر بیش از سایرین است.

این متخصص اورولوژی عنوان کرد: در افرادی که بیش از 2 نفر از بستگان آن‌ها به این بیماری مبتلا باشد، بسیار در معرض خطر بوده و لازم است به طور دوره‌‌ای توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرند و نقایص ژنتیکی آن‌ها نیز بررسی شود.

سام‌زاده گفت: تغذیه نقش مهمی در بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله بروز سرطان پروستات در آقایان دارد، مواردی از قبیل وجود نگهدارنده‌ها در مواد غذایی، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم در ایجاد این سرطان موثر هستند.

این متخصص اورلوژی با اشاره به اهمیت مصرف گوجه در مردان، تاکید کرد: گوجه فرنگی به دلیل داشتن ماده لیکوپن که در رب گوجه و سس گوجه بیشتر است در پیشگیری از ابتلا افراد به سرطان پروستات بسیار موثر است.

سام‌زاده افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن نقش مهمی در ایجاد حفاظ در برابر ابتلا مردان به سرطان پروستات دارد و طی تحقیقات صورت گرفته مردانی که به طور منظم گوجه مصرف می‌کنند ریسک ابتلا به این بیماری در آن‌ها بسیار کمتر است به عمین دلیل مصرف گوجه و فرآورده‌های آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات به پسران از دوران کودکی پیشنهاد می‌شود.

این متخصص اورولوژی تاکید کرد: استرس‌ها ‌و تنش‌های محیطی ناشی از شرایط کاری در بروز سرطان پروستات در آقایان بی تاثیر نبوده و سبب تشدید مشکلات پروستات در آقایان می‌شود.

سام زاده اظهار داشت: منطقه جغرافیایی در ایجاد این سرطان اهمیت دارد و متاسفانه ایران بر روی کمربند سرطان پروستات قرار گرفته و این سرطان در بین مردان ایرانی چهارمین سرطان شایع بوده و رفته رفته در حال ارتقا به رتبه سوم است.

این متخصص اورولوژی تاکید کرد: به مردان بالای 50 سال توصیه می‌شود که حتما به طور سالیانه توسط پزشک اورولوژیست معاینه شوند و آزمایش‌های لازم برای بررسی پروستات را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حلال زاده
-
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
سلام
آیاشماخودتان به این نتیجه رسیده اید یااینكه تحقیقات غربیها راتكرارمی كنید،منظورم این است كه تحقیقات شمادركدام ناحیه ودرمیان كدام گروهازنظرجنسیتی ونژادی صورت گرفته وآیاامكان دارد كه دریك ناحیه بخصوص نتیجه عكس بدهد،چون ازلحاظ ضریب احتمال بخواهیم بررسی كنیم این امكان دورازدسترس نیست ،اینجانب به عنوان یك شهروند ازشمادرخواست دارم كه تاریخ تحقیق خودرا اعلام فرمایید.اگرسایرمواردسری باشد تاریخش سری نخواهدبود.ولطفا بگوییدباچه امكاناتی این تحقیق را انجام داده اید.
باسپاس
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها