فیدل کاسترو پس از به قدرت رسیدن در شانزدهم فوریه 1959، واردات تمام محصولات را متوقف کرد. این محصولات شامل خودروها هم می‌شدند. مردم کوبا تا مدت‌ها مجبور بودند با خودروهای خراب و قدیمی خود سر کنند.
کد خبر: ۹۷۳۹۵۸
ماشین‌بازی در سرزمین چگوآرا +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از خودرونویس ، تا قبل از قوانین جدید که در 2011 تصویب شدند، شهروندان کوبا فقط می‌توانستند خودروهایی که قبل از انقلاب ساخته شده بودند را بفروشند. اما این قوانین باعث بدتر شدن اوضاع شد. از آنجایی که خودرو جدیدی وجود نداشت و مردم باید همان خودروهای قدیمی خود را خرید و فروش می‌کردند، قیمت‌ها به طرز مسخره‌ای به شدت بالا رفت: خودروهای زنگ‌زده قدیمی دهه پنجاهی، با قیمت‌های بسیار سنگین که گاهی به بیش از ده هزار دلار هم می‌رسید، خرید و فروش می‌شد.

بخش خصوصی اقتصاد کوبا بعد از انقلاب کمونیستی که در سال 1959 به وقوع پیوست، به شدت محدود شده بود. دلیل تغییرات چند سال اخیر در کوبا، امید به بهبود وضعیت اقتصادی مردم و خود دولت است. اقتصاد کوبا در یک دهه گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

بعد از قوانین چند سال پیش، شهروندان کوبا می‌توانستند خودروهای دست دوم یکدیگر را خرید و فروش کنند، اما برای خرید یک خودروی جدید یا حتی دست دوم از نمایشگاه‌های فروش خودرو که تحت کنترل دولت هستند، می‌بایست مجوز رسمی از دولت دریافت می‌کردند. اولویت دولت هم برای دادن مجوز به افرادی بود که «به نوعی به دولت کمک می‌کنند.» به عنوان مثال افرادی مثل دکترها یا سیاست‌مدارها.

البته این قوانین نیز پس از مدتی، دستخوش تغییراتی شد. «گرانما» که روزنامه رسمی حزب کمونیست محسوب می‌شود، در گزارشی در سال 2014 اعلام کرد که هیئت دولت قصد دارد تا پیش از پایان سال میلادی، قوانینی تنظیم کند که باعث از بین رفتن ساز و کارهای قدیمی خواهد شد و شهروندان دیگر برای خرید خودرو نیازی به مجوز دولت نداشته باشند. این روزنامه در پایان نوشت: خرید وسائل نقلیه جدید و دست دوم شامل خودروهای سواری، ون‌ها، وانت‌ها و مینی‌بوس‌ها برای تمام کارخانه‌ها، دیپلمات‌ها، مهاجران و شهروندان کوبایی آزاد شده است.

این موضوع که مردم کوبا می‌توانند خودرو خود را بدون اجازه دولت بخرند، به طور حتم مسئله خوشحال‌کننده‌ای است. اما هنوز هم محدودیت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال، هنوز هیچ کدام از شهروندها حق واردات خودرو ندارند. از طرفی هم، اگرچه خرید خودرو آزاد شده ولی وضعیت اقتصادی مردم به قدری اسف‌بار است که قدرت خرید ارزان‌ترین خودروها را هم ندارند. در واقع به غیر از جمعیت محدودی که وضع مالی مناسبی دارند، قوانین جدید برای باقی شهروندان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

تغییرات جدید بخشی از برنامه اصلاحی رییس‌جمهور رائول کاسترو برای بهبود وضعیت اقتصادی کوبا است. رائول کاسترو پس از گرفتن قدرت از برادرش، فیدل در سال 2008، همواره به دنبال تغییرات و اصلاحات جدید در وضعیت قوانین کشور بوده است. گفته می‌شود که او تصمیم گرفته است در سال 2018 از قدرت کناره‌گیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بی طرف
-
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
دقیقا مثل حال و روز ما در ایران
آزاد
-
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
فلاكتی كه كمونیست برای نابودی چند نسل بوجود آورده
فقط از پافشاری سیاستمداران و دولت به ادامه این افكار موندم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها