تحلیل کارشناسان از شرایط سیاسی پس از نقض برجام، در گفت‎وگو با جام جم آنلاین

بازگشت قدرتمند به نقطه اول فعالیت هسته‎ای/ چرخه 20 درصد را احیا می‎کنیم

در شرایطی که هشدارها به دونالد ترامپ درخصوص نقض برجام در حال افزایش است، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید حفظ توافق هسته‌ای با ایران به سود آمریکا است و پاره کردن آن باعث می‌شود ایران برنامه هسته‌ای خود را با تمام قوا از سر بگیرد.
کد خبر: ۹۷۳۹۱۹
بازگشت قدرتمند به نقطه اول فعالیت هسته‎ای/ چرخه 20 درصد را احیا می‎کنیم

به گزارش جام جم آنلاین،«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما در گفت‌وگو با «سی ان ان»، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند از توافق هسته‌ای ایران کنار بکشد، گفت: «ابتدا باید یادآوری کنم که ما با توافق ایران به چه دستاوردهایی رسیدیم؛ اکنون نزدیک به یک سال و شش ماه از زمان اجرای توافق می‌گذرد و ایران پیوسته به تعهدات خود در چارچوب توافق، پایبند بوده است.

این در حالی است که در آخرین واکنشها رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته است که اگر رئیس جمهوری منتخب تهدید خود در مورد پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران را به اجرا بگذارد، این اقدام "نهایت بی‌خردی" خواهد بود.

در همین ارتباط، گروه سیاسی جام جم آنلاین با تنی چند از کارشناسان عرصه دیپلماسی به گفت‎وگو پرداخته که در ادامه آنرا مرور می‎کنیم.

«حسین شیخ‎الاسلام» مشاور وزیر خارجه، در خصوص اظهارات رییس جمهور جدید آمریکا نسبت به توافق هسته‎ای ایران با گروه 1+5 اعتقاد دارد: صحبت‎های آقای ترامپ، در قالب رقابتهای انتخاباتی خلاصه می‎شود. لذا دلیلی ندارد گفته‎های وی حتما جز سیاستهای اجرایی ایالات متحده مدنظر قرار گیرد، شخص ترامپ هم بارها به این مطلب معترف بوده است.

وی مهمترین ابزار جمهوری اسلامی در صورت نقض تعهدات کامل برجام از طرف آمریکا را بازگشت به نقطه اول فعالیتهای هسته‎ای آن هم با قوت و توان بیشتر خواند و یادآور شد: در این وضعیت خود آمریکا هم می‎داند که بیشتر متضرر خواهد شد.

سفیر پیشین تهران در دمشق در ادامه افزود: چنانچه طرف مقابل توافق را نقض کرد، ما هم نقض می‎کنیم. ایران بعنوان یک کشور مسلمان، پایبند به آموزه‎های قرآنی روی امضا و عهد خود می‎ایستد. چرا که این آیه صریح قرآن مجید است که؛ مسلمان نمی‎تواند عهد خود را بشکند.

شیخ‎الاسلام سخنان ترامپ پیرامون برجام را بسیار نسنجیده ارزیابی کرد و گفت: البته گفته می‎شود، از قول او مطرح شده (آتش زدن برجام) و خود ترامپ می‎گوید چنین لفظی را بکار نبرده است.

با این وجود در آن زمان حضرت آقا صرحتا پاسخ قاطعی به رییس جمهور منتخب آمریکا دادند و فرمودند:« چنانچه آنها برجام را پاره کنند، ما آن را به آتش خواهیم کشید».

وی اضافه کرد: به هر شکل اگر اتفاق بدی برای برجام بیافتد، هر گونه تعهد از ما سلب گشته و فعالیتهای صلح آمیز هسته‎ای جمهوری اسلامی؛ با قوت هر چه تمام ‎تر به روز اول خود باز خواهد گشت.

مذاکره دوباره؟! به هیچ وجه

مشاور وزیر در دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که؛ آیا تهران بازنگری و یا هرگونه مذاکراتی را حول محور برنامه هسته‎ای خواهد پذیرفت ،ابراز داشت: البته تصور می‎کنم چنانچه برجام به هر علت نقض شود، در این صورت دیگر ترامپ امکان همراه کردن چین و روسیه بعنوان اعضای موثر در مذاکرات را با سیاستهای خود نداشته و عملا در اجماع علیه توافق هسته‎ای سایرین هم با آمریکا همراه نخواهند بود، از طرفی ایران به هیچ روی و تحت هیچ شرایطی؛ بازنگری و مذاکرات دوباره در رابطه با برجام را نخواهد پذیرفت.

شیخ‎الاسلام خاطر نشان کرد: برهم زدن توافق برجام از سوی کاخ سفید، تنها یک اقدام علیه ایران تلقی نمی‎شود بلکه سایر اعضای مذاکره کننده هسته‎ای را نیز شامل می‎گردد و این موضوع مناسبات و روابط خارجی اروپا و طرف آمریکایی را حتما تحت شعاع قرار می‎دهد.

اما در ادامه و در راستای سخنان شیخ الاسلام، پای صحبتهای یک نماینده مجلس می‎نشینیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، مواضع مقام معظم رهبری در خصوص رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی و احتمال تمدید تحریمهای 10 علیه ایران را بسیار جدی خواند و گفت: همان گونه که رهبری انقلاب تأکید داشتند، «بازگشت دوباره محدودیتهای موسوم به قانون isa یا همان داماتو، نقض برجام تلقی می‎گردد»؛ جمهوری اسلامی ایران در برابر نوسانت سیاسی آمریکا و نیز بازی آنها با توافق برجام، حتما مقابله به مثل خواهد کرد.

«حشمت الله فلاحت پیشه» در گفت و گو با جام جم آنلاین یک اقدام وحدت گرایانه را نخستین واکنش عملی در برابر اعمال تحریم‎های احتمالی جدید از سوی مجلس برشمرد و عنوان داشت: مجلس شورای اسلامی قطعا اقدامات متناسب با موضوع را انجام خواهد داد و چنانچه لازم باشد بمنظور مقابله با تخاصم آمریکاییها قانون‎گذاری می‎کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در خانه ملت، خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی هم در برابر نقض معاهده برجام سکوت نخواهد کرد و در شرایط کنونی مقوله عدم پایبندی به توافق هسته‎ای یک تهدید ارزیابی می‎شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه در روزهای اخیر، هشدار بموقع فرماندهی معظم کل قوا به دولتمردان آمریکایی، آنها را چند گام از مواضع خود به عقب رانده (بویژه اذعان ترامپ به نقش سازنده ایران در موضوع سوریه) ابراز داشت: بنده اعتقاد دارم جمهوری اسلامی گزینه‎های پسا برجامی لازم را در اختیار دارد و در صورت عدم همکاری طرف غربی خاصه ایالات متحده؛ به نقطه اول فعالیتهای هسته ای خود باز خواهد گشت.

از سوی دیگر «حسن عابدینی» کارشناس سیاست خارجی، در واکاوی ابزارهای در اختیار جمهوری اسلامی بمنظور مقابله با هرگونه نقض کامل مفاد برجام، به جام جم آنلاین گفت: کلید دار جدید کاخ سفید، چه بر وعده‎های انتخاباتی خود عمل کند و چه آنها را عملیاتی نکند، جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک عضو مسئولیت پذیر در جامعه جهانی و در عین حال مایل به گفت‎وگو؛ به وظایف خود در چارچوب توافق برجام پایبند بوده است.

وی معادلات پیش روی برجام را منوط به رفتار طرف آمریکایی دانست و تصریح کرد: چنانچه ترامپ بر توافق برنامه جامع مشترک متعهد باشد، ایران هم مطابق قوانین بین‎المللی بر تعهدات خود وفادار خواهد بود، اما چنانچه کاخ سفید برجام را زیر پا بگذارد؛ طبعا جمهوری اسلامی در حوزه سیاسی ابزارهای خود را در مواجهه با نقض توافق مذکور بکار خواهد بست.

به غنی سازی 20 درصد بر می‎گردیم

این کارشناس سیاست خارجی، در تشریح مصادیق اهرم‎های ایران در برابر عهد شکنی کامل واشنگتن نسبت به برجام گفت: در حوزه فنی، بدلیل اینکه دانش هسته‎ای جمهوری اسلامی بومی سازی شده، با وجود اینکه برگشت به حالت اول چرخه برنامه هسته‎ای زحماتی را برای ما به بار می‎آورد، اما در سایت فردو همچنان چند آبشار زیر بار بوده و کارشناسان ما به راحتی توان اتصال دوباره حلقه‎های از مدار خارج شده به این آبشارها را خواهند داشت. بنابراین براساس اظهاراتی که مسئولین فنی بدان پرداخته‎اند به غنی سازی 20 درصد باز خواهیم گشت.

وی با اشاره بر اینکه هم اکنون، در دو مرکز "فردو و نطنز" بیش از 6000 سانتریفیوژ در حال گردش است، خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، اگر لازم باشد، جمهوری اسلامی با برداشتن سرپوش آبشارهای غیر فعال؛ با صرف اندکی زمان مجددا چرخه غنی سازی سوخت 20 درصد را آغاز می‎کند.

این استاد دانشگاه در رابطه با تأسیسات آب سنگین اراک هم اظهار داشت: رآکتور این مرکز بدست توانمند دانشمندان ایرانی طراحی گشته و برغم آنکه در حال حاضر قلب رآکتور از بدنه خارج شده، لیکن اندیشمندان جوان ما قابلیت باز تولید و راه‎اندازی دوباره این تأسیسات را خواهند داشت.

ایران عقب نمی‎نشیند

این تحلیلگر مسایل سیاسی، فعالیت صلح آمیز هسته‎ای برای جمهوری اسلامی را یک بحث استراتژیک برشمرد و تصریح نمود: کشور به هیچ وجه در تحقق برنامه‎های هسته‎ای خود دست از تلاش بر نداشته و اجازه نمی‎دهد حقوق مسلم ما در این زمینه پایمال شود.

عابدینی با فرض اینکه برجام از سوی آمریکا نادیده گرفته و نقض شود، اضافه کرد: در این صورت پایبندی ایران به میز مذاکره تا آخرین لحظه و اقدام به تمام جنبه‎های مورد توافق از سوی ما به جهانیان به اثبات خواهد رسید و از طرفی آمریکا با داشتن یک سابقه طولانی در بد عهدی بیش از پیش در دنیا شناخته می‎شود.

وی در پایان گفت: گرچه فعال نمودن نمودن سانتریفیوژهای جمع آوری شده قدری زمان بر است، اما امری غیر ممکن نیست. از طرفی نظر بر اینکه ایالات متحده نسبت به توانمندی ایران در زمینه هسته‎ای اذعان دارد و به خوبی می‎داند ایران در صورت تمایل به نقطه اول باز می‎گردد، بعید است که بطور آشکارا توافق هسته‎ای را زیر را گذارد.

گفت‎وگو: محمدرضا شجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
s
-
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
بسیار گفتگوی مفید و امید بخشی بود.
بیتا شریعت رضوی
-
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
پرچم آقای ظریف و پرچم تیم مذاكره كننده و جمهوری اسلامی همچنان بالاست آقای ترامپ هم لاف زنی می فرمایند از ایشان هیچ غلطی سر نخواهد زد/ رهبری هم جواب دندان شكنی به مقامات امریكا داده /بهتره آقای ترامپ به فكر گسیل نیروهای خود از خلیج فارس به طرف خلیج خوكها باشه
سید
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
امریكا وكلا استكبار جز به استحاله انقلاب از درون به چیز دیگری راضی نخواهد شد وبرجام ودهها بر جام دیگر نیز بهانه ای است برای نفوذ هرچه بیشتر وتغییر ماهوی انقلاب از درون وبه نوعی سرنگونی نظام . غرب استفاده خود را از برجام برده وتداوم نفوذ خود را از صدها برجام دیگر پیگر است تا زمانی كه مسئولین نوعی انفعال و وادادگی در عمل دارند نه تنها مشكلی حل وگره ای باز نخواهد شد بلكه روز به روز توسط شیطان بزرگ بر دامنه ان افزوده خواهد شد ادامه اجرای این چنینی برجام كه بصورت جاده یك طرفه عمل شده هیچگاه قرار نیست كه تداومش برای ایران اش دهان سوزی باشد برجام با حالت فعلی نیز خسارت محض است وتداوم ان نیز به همین سیاق فاجعه بارتر ودر ظاهر برای برجامیون سرابی دست نایافتنی .
سوسن
-
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
حالا كه برجام نقض شد. این گوی و این میدان!
حسین
-
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
مطمئن باشید دولت آنچنان منفعل است كه یك قدم، حتی یك قدم در راستای تجدید قوای هسته ای برنخواهد داشت.
ناشناس
-
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
حرف دل میلیون ها ایرانی رو زدی . این دولت یازدهم جنبنده نیست .
احمدی
-
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
مهمترین بخش راكتور آب سنگین است كه قلب آن را پر از بتن كردید. حالا چطور میخواهید درستش كنید؟
رزمنده
-
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
فكر می كنم كارشناسانی كه در این خبر آمده اند عمدتا دارای گرایشات معلوم و به سمت اصولگرایان هستند. در حالیكه دولت در دست دیگران است. اظهاراتشان بیشتر به درد خودشان میخورد.
موسی
-
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
اون دولت میاد میلیارد خرج میكنه واسه هسته ای این دولت میاد روش بتن میریزه برجام و علم میكنه دوباره باز میخوان بتن بكنن علمش كن ما مردم بیچاره شدیم موش ازمایشگاهی این دولتها هیهات كه هیچ مشكل ما حل نخواهد شد
روح الله
-
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
۰
۰
قرار نیست اقایان لبخند تا ابد در دولت باشند سال دیگه باید درست انتخاب كنیم تا با سمبه های اماده چنان درسی به امریكای شغال مرده بدهیم كه راه خلیج خوكها رو گم كنند
بهنام
-
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
خدا از این مسئولان بی معرفت نگذره.منظورم تمام دولت هاست نه فقط دولت روحانی.پدرمون رو در اوردید.اگر امام زنده بود پدر شماها رو در میاورد جرات نمیكردید این همه ظلم كنید .همتون مدیون امام و شهدا و مردم و جوانانید.البته من كه دیگه پیر شدم.پیرم كردید
قیصر
-
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
بیاید برای دولت دعا كنیم چون تو سیاست خارجی خیلی منفعله و درمونده شده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها