دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شده که مواضع ایران درباره کشورهای عربی او را آزار می‌دهد و گفت در صورت موافقت مردم سوریه با حضور مجدد بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مخالفتی ندارد.
کد خبر: ۹۷۳۵۰۳
دبیرکل اتحادیه عرب: مواضع ایران آزارم می‌دهد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، احمد ابوالغیط در گفت‌وگو با «احمد موسی» مجری برنامه «علی مسئولیتی» گفت که او شخصا با شرکت مجدد «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در انتخابات مخالفتی ندارد.

وی تأکید کرد که اگر بدون حضور تروریست‌ها؛ فقط دولت و معارضان به توافقی برسند که بر اساس آن آتش‌بس در سوریه اجرا شود و مردم نیز موافق باشند اسد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سوریه شرکت کند.

ابوالغیط ضمن تأکید بر اینکه هیچ کدام از دو طرف درگیری نمی‌توانند بحران سوریه را با اقدام نظامی به سود خود به پایان برسانند گفت بازگرداندن آواره‌ها و بازسازی سوریه چند سالی طول خواهد کشید.

دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد مواضع ایران او را آزار می‌دهد و گفت: ایران اعلام می‌کند که اختیار 4 پایتخت عربی را در اختیار دارد صنعا، دمشق، بغداد و بیروت.من با صحت این مسأله مخالفم. بله آن‌ها در جاهایی نفوذ دارند اما در برخی مناطق فقط کمک می‌کنند.مثلا در مورد عراق دولت این کشور آزادی عمل دارد و سعی می‌کند وحدت ایجاد کند.در سوریه بدون شک نفوذ ایران و حزب الله و سوریه زیاد است؛ در لبنان نیز حضور حزب الله با قدرت همراه است و به بخشی از بدنه دولت هم تبدیل شده.

وی با تکرار ادعای کمک تسلیحاتی ایران به انصار الله در یمن گفت: اما در صنعا کنترل کامل تصمیم گیری‌ در دست ایران است.

دبیرکل اتحادیه عرب اعتراف کرد که ترکیه در سال 2011 در شکل گیری بحران منطقه دست داشته و گفت تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بهانه ترکیه برای حضور در خاک عراق و سوریه را بپذیرد.

ابوالغیط مدعی شد که ایران می‌خواهد نظامیان خود را در باب المندب و در دهانه دریای سرخ مستقر کند و افزود که این مسأله امنیت و ثبات کشورهای عربی این منطقه را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: اگر جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر دوباره زنده می‌شد و می‌دید که فرزندان جهان عرب با خود چه کرده‌اند و از میان رفتن دولت ملی عربی را می‌دید ترجیح می‌داد دوباره بمیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: آیا کسی راضی می‌شود که میلیون‌ها سوری از خانه‌های خود در داخل و خارج این کشور آواره شوند؛ یا کسی راضی می‌شود که وضعیت مردم عراق و یمن این باشد.

ابوالغیط در خصوص اختلافاتی که در روابط مصر و عربستان ایجاد شده اشاره کرد و گفت نمی‌داند که دلایل این کدورت چیست و گفت هرگونه اختلاف نظری با زمان حل می‌شود.

وی افزود: با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرده و او درباره اختلاف نظر مصر و عربستان صحبت نکرد بلکه از عشق‌اش به این کشور سخن گفته است.

دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که برخی طرف‌ها از جمله امارات و کویت که منافع مشترکی میان ریاض و قاهره دارند در این میان دخالت کرده و تلاش می‌کنند اختلافات را از بین ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
جانباز و بازنشسته
-
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
۰
۰
آقای دبیر كل خجالت چیزی خوبی است كه شخص جنابعالی و كشورهای مرتجع عرب فاقد آن است . اگر شما ادعا می كنید كه عبدالناصر زنده می شد و می دید كه فرزندان جهان عرب با خود چه كرده اند دوباره می مرد .بله درست می گویئد بعضی از همین كشور های مرتجع فعلی به ناصر در جنگ 6 روزه خیانت كردند و الان هم چند كشور مرتجع عربی به سركردگی آل سعود باز به جهان عرب خیانت دارند می كنند چرا وهابیت را به جان مردم عراق و سوریه و یمن اداخته است اگر راست می گویی چرا مردم آواره سوریه و عراق به كشورهای عربی همجوار خود نمی روند و ترجیع می دهند كه به كشورهای اروپایی بروند پس شما و امثال شما به جهان اسلام و جهان عرب خیانت كرده اید و به پرورش تروریست پرداخته اید و آنها را به جان ملت عرب و مسلمان انداخته اید و فرقه گرایی راه اداخته اید خدا لعنت كند شما ها را
امیرحسین
-
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
۰
۰
بیغ از سیاست - هیچی از دنیای سیاست نمیدانند - اداره كنندگان كشورهای عربی , امریكا و كشورهای اروپای غربی مثل فرانسه و بریتانیا هستند . اینها هم یك مشت بازیچه دست سیاستمداران كشورهای غربی هستند .
نوذر
-
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
۰
۰
پدر خشم و غیظ....ابوالغیظ هستی و نه ابولغیط...مگر با ایران و ایرانی پدركشتگی داری كه آزارت میدهد؟؟؟ سعودیها و شما طرفداران و جیره خواران سعودی ها اینقدر آزار ببینید تا بمیرید!!!!
علی
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
۰
۰
خفه شو مردك بی غیرت. شما اگر غیرت داشتید باید جنایات اسرائیل آزارتان می داد نه ایران كه همیشه حامی شما نمك نشناسها بوده است.

نیازمندی ها