یک فوق تخصص غدد اطفال گفت: اضافه وزن شخص در دوران کودکی اش می تواند زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی را در بزرگسالی فراهم کند.
کد خبر: ۹۷۳۳۵۲
چاقی کودک را نادیده نگیرید!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مریم رزاقی آذر فوق تخصص غدد اطفال بیان کرد: امروزه و با گسترش زندگی شهر نشینی چاقی در کودکان شیوع پیدا کرده است و حدود چهار تا هفت درصد از دانش آموزان از چاقی و اضافه وزن رنج می برند.


وی در خصوص عوارض چاقی اظهار داشت: بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، فشار و چربی خون از عواقب اضافه وزن محسوب می شوند.


این فوق تخصص غدد اطفال با عنوان اینکه شخصی به سندروم متابولیک مبتلا است که به سه مورد از موارد فشار خون و چربی غیر مفید بالا، چربی مفید پایین، قند خون بالا، چاقی شمکی و مقاومت به انسولین دچار باشد؛ افزود: این سندروم فرد را در معرض بیماری هایی مانند تصلب شرایین و اختلالات قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی قرار می دهد.


رزاقی آذر در خصوص بیماری هایی که در نتیجه دیابت ایجاد می شوند؛ تصریح کرد: این بیماری ممکن است با تشکیل لخته در رگ های بزرگ بدن در اندامی مانند پا موجب بیماری قانقاریا شود.همچنین دیابت می تواند کارکرد کلیه را با اختلال مواجه کند.


وی تاکید کرد: به طور کلی دیابت می تواند بر روی تمامی اندام های مختلف بدن تاثیر بگذارد.بنابراین در صورتی که کودکی دچار چاقی و اضافه وزن باشد مراجعه سریع به پزشک ضروری است.


این فوق تخصص غدد اطفال با بیان اینکه به طور معمول کودکان پس از یک سالگی مبتلا به بی اشتهایی فیزیولوژیک می شوند، اظهار داشت: این عملکرد طبیعی بدن برای پیشگیری از چاقی مفید است و اگر فرزندشان کم اشتها است نباید کودک را وادار به غذا خوردن بکنند زیرا در این صورت شخص دچار لاغری یا چاقی مفرط می شود.


رزاقی آذر یادآور شد: بر خلاف باور غلط رایج در بین برخی از خانواده ها که چاقی کودک نشان دهنده سلامتی اش است باید با مراجعه وی به پزشک قد و وزنش با توجه به منحنی های رشد بررسی شود و در صورتی که کودک دچار چاقی و اضافه وزن است پیروی از رژیم غذایی صحیح تحت نظر متخصص تغذیه توصیه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها