درباره برجام چند نکته حائز اهمیت و توجه است. نکته اول این‌که طرف مقابل ما متشکل از چند کشور بود که یک عضو آن اتحادیه اروپا شامل 28 کشور دنیاست.
کد خبر: ۹۷۳۳۳۳
پاسخ محکم به بدعهدی آمریکا

نکته دوم این که ما باید این مساله را مورد توجه قرار می‌دادیم در راس گروهی که در مقابل ما قرار داشت، آمریکا بود که سابقه بدعهدی فراوانی داشت.

نکته سوم این‌که گرچه عنوان کار، دیپلماسی و مذاکره بود، ولی به تعبیر مقام معظم رهبری، دیپلماسی یک نوع جنگ است،البته جنگی که پای میز و با لبخند انجام می‌شود.

نکته چهارم این‌که مقام معظم رهبری بارها زیاده‌خواهی، بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکا را تذکر دادند.

از این چهار نکته این نتیجه به دست می‌آید که دیپلمات‌های ما باید حداکثر توجه را به این نکات در طول مذاکرات معطوف می‌داشتند و اقدامات متناسبی را انجام می‌دادند که از جمله آنها عملکرد متناظر و متقابل و گام به گام بود.

این همان کاری است که ما در تبادل اورانیوم غنی‌سازی شده با کیک زرد با طرف روسی رعایت کردیم و اگر اورانیوم غنی شده را دادیم، منتظر کیک زرد نماندیم بلکه اول کیک زرد را گرفتیم و بعد اورانیوم را تحویل دادیم.

وقتی طرف ما دشمن بدعهد و پیمان‌شکن است، ما نباید همه آورده‌مان را تقدیم کنیم. ما به تعهداتمان درباره نطنز، فردو، رآکتور آب‌ سنگین اراک و‌ تبادل اورانیوم غنی‌سازی شده عمل کردیم.

در مقابل، دشمن هم باید تعهداتی را انجام می‌داد که عمده‌‌ترین آن رفع کامل تحریم‌ها بود، اما امروز با گذشت ماه‌ها از اجرای برجام، نه تنها شاهدیم که بسیاری از تحریم‌ها از جمله تحریم بانکی همچنان باقی است بلکه متاسفانه قانون داماتو نیز در مجلس نمایندگان آمریکا تمدید شده است.

بخش عمده تحریم‌های داماتو، هسته‌ای و موشکی است و ربطی به مسائلی چون حقوق بشر و تروریسم ادعایی آنان ندارد. ولی ما می‌بینیم همین تحریم‌ها که نقض برجام است، استمرار پیدا می‌کند و تمدید می‌شود و مقام معظم رهبری هم فرمودند تمدید تحریم‌هایی که پایان پیدا کرده است،‌ شروع مجدد و وضع تحریم جدید محسوب می‌شود و ناقض قطعی برجام است.

ما در نقطه مقابل باید کاری می‌کردیم که این بازی‌ها تکرار نمی‌شد و باید گام به گام جلو می‌رفتیم که دست خودمان را خالی نکنیم. البته امروز هم ما تدابیری داریم که اگر دشمن، برجام را نقض کند در مقابل اقداماتی را انجام می‌دهیم که باعث پشیمانی و ضرر آنها خواهد شد.

دولت ما باید به اجرای قانون 9 بندی که سال 94 با دو تبصره تحت عنوان قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی در مجلس تصویب شد، بپردازد.

امروز که دشمن، بصراحت به نقض برجام پرداخته در صورت طی شدن سیر قانون داماتو و تائید آن از سوی سنا و رئیس‌جمهور آمریکا، جمهوری اسلامی طبیعتا باید اقدام متناسب انجام دهد. این اقدامات می‌تواند شامل پایبند نبودن به محدودیت‌های برجام، تعداد سانتریفیوژها و درصد غنی‌سازی اورانیوم باشد.

اگر شاهد باشد دشمن قرارداد بین‌المللی برجام را نقض کرده است، ما هم حق داریم که در قالب معاهده ان.پی.تی در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به هر شکلی که اراده دولت و ملت است، عمل کنیم.

مجتبی ذوالنوری - رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
-
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۰
۰
پاسخ محكم ما تولید بیشتر پرایده .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها