رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد

تهیه طرح آبرسانی اضطراری در ۴۰۰ نقطه تهران

مشاور وزیر نیرو گفت: بر اساس محاسبه صورت گرفته با تزریق فعلی اعتبارات اتمام پروژه‌های آبی کشور به ۴۵ سال زمان نیاز دارد.
کد خبر: ۹۷۲۵۴۲
اتمام پروژه‌های آبی کشور نیم‌ قرن دیگر

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، محمد حاج رسولی‌ها در جلسه تکریم و معارفه مدیران عامل آب منطقه‌ای استان اردبیل با تأکید به ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌های آبی گفت: لازم است ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین شود که پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتبار مصوب ما چهار هزار میلیارد تومان است در واقع ۴۵ سال طول می‌کشد پروژه‌ها به اتمام برسد و ما برای رفع این مشکل پروژه‌های آبی را اولویت‌بندی کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید به اینکه در سال‌های اخیر ما با بحران خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه بودیم، اضافه کرد: در واقع متوسط بارندگی‌ها ۲۴۷ میلی‌متر و ماحصل آن ۴۱۲ میلیارد مترمکعب ذخایر بود اما به یکباره در ۱۹ سال گذشته به ۲۰۰ میلی‌متر و در ادامه ۲۰۶ میلی‌متر رسیدیم.

حاج رسولی‌ها با تأکید به اینکه امروز در کمال تأسف می‌توان فقط بر روی ۸۰ میلیارد مترمکعب در حالت خوش بینانه برنامه‌ریزی داشت، اضافه کرد: برای رفع این معضل جلسات هم‌اندیشی برگزار شد و از نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برخوردار شدیم.

وی با تأکید بر اینکه نظر رهبر معظم انقلاب به فعال‌سازی مجدد شورای عالی آب کشور بود، اضافه کرد: در واقع برای رفع چالش‌های آبی کشور برنامه‌هایی در هفت محور تدارک دیده شد و در وضعیتی که از سال ۸۱ تا ۹۱ فقط هفت جلسه آب و در دولت قبل فقط یک جلسه تشکیل شد ما در سه سال ۲۰ جلسه تشکیل دادیم.

وی بخش اول برنامه‌ها را ساختار آب و جلوگیری از نگاه حوزه‌ای در مسائل آبی دانست و افزود: با فعال شدن شورای عالی آب تمامی موضوعات و مسائل در این شورا هم‌اندیشی می‌شود.

مشاور وزیر نیرو بخش دوم را صیانت آب‌های زیرزمینی دانست و تأکید کرد: در واقع بررسی‌ها نشان می‌داد اگر مصارف به همان شیوه باش به یک دهه نمی‌رسد که تمدن کشور از بین می‌رود و به همین دلیل ۱۵ پروژه طرح تعادل بخشی را مطرح کردیم.

حاج رسولی‌ها افزود: از این تعداد ۱۱ پروژه در وزارت نیرو، سه مورد در وزارت جهاد کشاورزی و یک مورد دز زمین‌شناسی اجرا می‌شود.

وی بخش سوم برنامه‌ها را اولویت‌بندی دانست و افزود: در این راستا درخواست اعتبار از صندوق توسعه ملی مطرح شد و هشت میلیارد دلار اختصاص یافت که به واقع رقم قابل‌توجهی بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بخش چهارم را توجه به آب شرب شهری و روستایی و بخش پنجم را توجه به اقتصاد آب و بهره‌وری آب عنوان و تأکید کرد: اقتصاد آب در کشور به معضل تبدیل شده و هنوز در این بخش بهره‌وری لازم را نداریم.

حاج رسولی‌ها بخش ششم را تحقیقات و تکنولوژی آب و بخش هفتم را دیپلماسی آب برشمرد و گفت: متأسفانه در موضوع دیپلماسی آب نیز اقدامات درخوری نداریم.

وی با تغییر نگاه نسبت به پروژه‌های آبی تصریح کرد: زمانی برای آب‌های زیرزمینی سه درصد از منابع را اختصاص می‌دادیم اما امروز برای این حوزه اعتبارات ویژه اختصاص می‌یابد.

وی همچنین به اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه اشاره کرد و گفت: این اعتبار پنج برابر اعتبار قبلی است و هرچند که به دلیل عدم تخصیص اجرای آن به مشکل برخورده است.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به وضعیت بحرانی بارش‌ها و اینکه ۵۰ درصد از استان‌ها پایین‌تر از میانگین است، اضافه کرد: امسال فقط دو استان گلستان و گیلان وضعیت بارش نرمالی داشتند.

به گفته حاج رسولی‌ها در خود استان اردبیل نیز اعتبارات مناسبی اختصاص یافته و تا مقطعی فقط ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده بود اما در دو سال اخیر این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و از ابتدای سال نیز ۴۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: در سه سال آینده در این استان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود که رقم قابل‌توجهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها