کاهش ۸۴ درصدی بارندگی

ابرها در کرمان نمی بارند

سه ماه از سال آبی جاری می گذرد اما طبق آمار میزان بارندگی در استان کرمان نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۷۱۷۸۷
ابرها در کرمان نمی بارند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، این روزهای اگر نگاهی به میزان ذخیره آب سدهای استان کرمان بیندازیم با افت جدی ذخیره سدهای استان کرمان مواجه خواهیم شد این در حالی است که در استان کرمان تعداد سدهای فعال و تکمیل شده به اندازه تعداد انگشتان یک دست نیز نمی شود.

زمین های لب تشنه پایین دست این سدها در ادامه سال آبی جاری، امید چندانی برای تمام شدن خشکسالی ۲۰ ساله در استان کرمان ندارند.

در روزهای اخیر در حالی امیدها برای افزایش بارندگی ها در کرمان افزایش یافته بود که بنا به اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان اگر استان کرمان تحت تاثیر سیستم فعال کنونی در کشور قرار گیرد تنها در بخش هایی از شمال و غرب استان بارندگی روی خواهد داد.

آسمان کرمان از سه روز قبل در بخش های شمالی و غرب شاهد افزایش ابرناکی است اما تا امروز بارندگی در استان کرمان آنقدر کم بوده که گویی ابرهای آسمان قصدی برای بارش ندارد.

این در حالی است که نمودارهای منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور وضعیت بسیار بحرانی را برای کرمان نشان می دهند.

طبق آمار موجود بارندگی در سال آبی جاری در مقایسه با سال گذشته در استان کرمان افت بسیار جدی داشته است و در حالیکه در ماه سوم از سال آبی هستیم میزان بارندگی ها ۸۴.۴ درصد افت را نشان می دهد.

در این مدت در استان کرمان تنها ۰.۸ میلیمتر باران باریده است و سال گذشته این آمار ۳۸.۸ میلیمتر تا این زمان از سال بوده است.

کاهش شدید بارندگی در استان کرمان

نکته اینکه مجموع بارندگی در استان کرمان نیز در سال زراعی گذشته ۱۳۱ میلیمتر بوده است که از متوسط ۲۲۰ میلیمتری بلند مدت استان نیز فاصله چشمگیر دارد.

چشم های کشاورزان کرمانی در حالی رو به آسمان مانده که در سه روز گذشته کرمان شاهد افت دمای بسیار محسوس بوده است که در این فصل از سال تقریبا بی سابقه است.

دمای استان کرمان در بلند مدت طی سال های گذشته روند صعودی داشته است و بر تعداد روزهای گرمام و بیشنیه دمای افزوده شده است، اما امسال زمستان زودتر از سالهای قبل خودنمایی کرده است.

حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون یک سامانه بارشی وارد استان کرمان شده است که موجب بروز ناپایداری در استان کرمان شده است.

وی به افت شدید دمای هوا در استان کرمان اشاره کرد و افزود: این روند طی روزهای آینده ادامه دارد و به همین دلیل به کشاورزان توصیه می کنیم تدابیر لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: این سامانه از روز گذشته موجب بروز بارندگی هایی در برخی از مناطق و شهرهای استان کرمان شده است و گزارش بارندگی از رابر، بافت و رفسنجان دریافت شده است.

حبیبی افزود: بارش ها به صورت باران و برف است که بارش برف در مناطق مرتفع روی خواهد داد.

وی همچنین از احتمال آبگرفتگی معابر به دلیل بارش های احتمالی در شهرها نیز خبر داد.

با وجود این توصیه ها اما هنوز هم آسمان بسیاری از شهرهای کرمان نباریده و در شهرهایی که بارش روی داده میزان بارش ها بسیار اندک بوده است و به نظر می رسد کرمان به بیست و یکمین سال خشکسالی پا گذاشته است.

هواشناسی استان کرمان اعلام کرده است که مطابق نقشه های هواشناسی در سال جاری نیز شاهد بارش هایی معادل سال گذشته خواهیم بود و پدیده خاصی که منجر به افزایش بارندگی ها شود روی نخواهد داد.

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: هوای کرمان هم اکنون ابری و دمای یک درجه سانتیگراد است.

افت شدید دمای هوا در کرمان

وی افزود: سرعت باد ۳ متر بر ثانیه و از سمت شمال غرب است و پیش بینی ۲۴ ساعت آینده کرمان ابری با احتمال بارش است.

سلاجقه بیشینه دما در کرمان را ۹ درجه و کمینه را منفی یک درجه اعلام کرد.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر در سیرجان، بافت، لاله زار و رابر بارندگی های محدودی روی داده است.

وی افزود: در شرق استان کرمان طی همین مدت شاهد وزش باد خواهیم بود که منجر به بروز طوفان شن می شود.

سلاجقه گفت: روند کاهش دما تا روز جمعه ادامه خواهد یافت و طی ۲۴ ساعت گذشته سردترین شهرستان استان کرمان شهربابک و گرمترین شهرستان نیز کهنوج بوده است.

وی به کشاورزان و به خصوص گلخانه داران توصیه کرد با توجه به تغییرات دمای هوا دستگاههای گرمایشی گلخانه ها را کنترل و از سرمازدگی جلوگیری کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد که از بروز سرمازدگی در مزارع و باغها با مشورت کارشناسان کشاورزی جلوگیری کنند.

کرمان وارد بحران جدی بی آبی شده است

احمد میثاقی، محقق حوزه آب در استان کرمان اظهارداشت: کرمان با احتساب پیش بینی بلند مدت بارندگی در سال جاری عملا وارد یک سال دیگر از خشکسالی شده و ادامه این روند استان را در بحران خشکسالی فرو می برد.

وی تصریح کرد: سال هاست که کرمان از متوسط بارندگی استان که از متوسط بارندگی کشور نیز کمتر است دور شده و از سوی دیگر به دلیل کمبود آب های سطحی بسیاری از چاه ها و قنات های استان کرمان خشک شده است.

میثاقی ادامه داد: تعداد سدهای موجود در استان کرمان نیز محدود است این در حالی است که در استانی مانند قم که وضعیت منابع آبی از کرمان نیز محدودتر است سدها مهمترین تامین کننده آب مورد نیاز هستند اما در استان کرمان منابع زیر زمینی منبع اصلی هستند و برداشت ها به صورت بی رویه ادامه دارد.

وی گفت: هم اکنون سطح آب برخی از دشت های کرمان تا هفت متر کاهش یافته است که موجب بروز نشست زمین در دشت ها شده است که می تواند منجر به فرو رفتن و نشست زمین شود مانند آنچه که در اختیار آباد در حومه کرمان رخ داد و یک گودال بزرگ، چند برابر یک زمین فوتبال در طول یک شب در زمین فرو رفت.

این محقق افزود: هم اکنون شاهد هستیم طرح های انتقال آب در کرمان اجرا می شود که یکی انتقال آب از صفا رود است که خود با چالش هایی از جمله کم آبی سد صفا رود و رودخانه هلیل رود مواجه شده است.

وی با اشاره به انتقال آب از بهشت آباد نیز گفت: این طرح در حال حاضر در اصفهان مسکوت مانده است و به نظر نمی رسد با توجه به خشکسالی گسترده در این استان و تعارضات منطقه ای به سادگی طی سال های اخیر اجرا شود.

وی گفت: باید سراغ کارهای علمی در زمینه باروری ابرها، آبیاری مکانیزه در بخش کشاورزی و شبکه آب شرب مدرن برویم.

میثاقی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم دستگاههای عمومی آب شیرین کن در برخی از شهرهای کرمان در حال نصب شدن است و این یعنی اینکه ما تردیدهایی در خصوص آب شرب داریم در غیر این صورت چه ضرورتی وجود دارد که دستگاه های آب شیرین کن در شهرها نصب شود.

وی گفت: ما از خشکسالی و بی آبی حرف می زنیم اما در کمال تعجب می بینیم هر سال میلیاردهای مترمکعب آب در بخش کشاورزی در کرمان هدر می رود.

ادامه خشکسالی در کرمان ، استان را وارد چالش جدی بی آبی کرده است و باید مردم استان کرمان در کنار مسئولان تفکر خود را در خصوص استفاده از منابع محدود آبی مورد تجدید نظر قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها