نکات حرفه‌ای برای آنهایی که به تمیزی و نو نگهداشتن خودرو اهمیت می‌دهند

ماشین مثل عروسک...!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که موقع رانندگی سنگی از زیر لاستیک خودروی جلویی شما در برود و محکم به شیشه یا بدنه خودروی شما برخورد کند.
کد خبر: ۹۷۰۸۶۳
ماشین مثل عروسک...!
احتمالا این اتفاق موجب آسیب رسیدن به رنگ خودروی شما شده یا روی شیشه جلو را خش انداخته است. تابش نور خورشید هم به مرور رنگ خودرو را می‌برد و فضای داخل خودرو را کهنه می‌کند. حتی بارش باران بویژه در شهرهای شلوغ و صنعتی مثل تهران و اصفهان و اراک- که هوای آلوده‌ای دارند ـ می‌تواند روی رنگ خودرو، لکه‌هایی به وجود آورد. بدتر از همه عملیات انتحاری حشرات در برخورد با شیشه هنگام رانندگی و خرابکاری‌های مربوط به فضله پرندگان را هم نباید از یاد برد. خوشبختانه محصولات متنوع و نسبتا باکیفیت و جدیدی در بازار تجهیزات مربوط به تمیزکردن خودرو وجود دارد که به تمیزی و نو ماندن خودروی شما کمک می‌کند. در ادامه به روش‌های نگهداری خودرو از زبان متخصصانی می‌پردازیم که برای معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی دنیا، محصولات را آماده و نگهداری می‌‌کنند.

تمیز و بدون خش

بهتر است رنگ خودروی‌‌تان را با «نانوذرات سرامیکی»، روکش کنید. روکش‌‌هایی که با دست انجام می‌‌شوند، با سطح خارجی خودرو ـ یعنی رنگ و شیشه‌‌های خودرو ـ پیوند شیمیایی انجام داده و پرداخت بسیار محکمی ایجاد می‌‌کند که آن را حتی در برابر خط و خش، مقاوم کرده و آب و همچنین خطرات دیگر را دفع می‌‌کند. چنین پرداخت‌‌هایی، عمق و جلای بی‌‌نظیری روی سطح خودروی‌‌ شما به‌‌وجود می‌‌آورد. به این‌‌ترتیب خودروی شما کمتر کثیف می‌‌شود. معمولا خودروها پس از دو روز چنان پر از گرد و غبار می‌‌شوند که انگار غبار یکماهه روی آنها نشسته است. اما استفاده از پرداخت‌‌های نانوذرات سرامیکی باعث می‌‌شود که وقتی خودروی‌‌تان را می‌‌شویید، براحتی شسته و تمیز شود. به این ترتیب متحمل زحمت کمتری می‌شوید و زمان بیشتری برای رانندگی خواهید داشت. چند نوع از این روکش‌‌ها در بازار وجود دارد. هزینه انجام این کار در تعمیرگاه، بسته به نوع محصول و اندازه خودروی‌‌تان، از 350 تا 1500 دلار ( از یک میلیون و 295 هزار تا 5/5 میلیون تومان) متغیر است. البته روکش کردن خودروی‌‌تان را خودتان براحتی می‌‌توانید در پارکینگ خانه هم انجام دهید.

محافظت از فضای داخلی خودرو در برابر نور خورشید

اگر به هر خودرویی که تقریبا بیشتر عمر خود را در فضای باز گذرانده باشد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که فضای داخلی خودرو صدمه دیده است. دودی کردن شیشه‌‌‌ها تقریبا جلوی 99 درصد از اشعه‌‌های مضر ‌فرابنفش را از رسیدن به شما و همچنین به فضای داخلی خودرو می‌‌گیرد.

تصور بر این است که تیرگی شیشه‌‌های دودی باید مانند شیشه‌‌های تیره «لیموزین» باشد تا اثر مورد نظر را داشته باشد. اما باید گفت که بسیاری از سازندگان، دست به ساخت فیلم‌‌های شیشه‌ای زده‌‌اند که تقریبا شفاف هستند، اما فقط جلوی طیف فرابنفش نور خورشید را می‌‌گیرد. البته با تیره و دودی کردن شیشه‌های خودرو می‌‌توان آن را خنک‌‌تر هم نگهداشت. نصب شیشه‌‌های دودی، نسبت به مقدار دودی بودن و تعداد پنجره‌‌ها، از 425 تا 1200 دلار (از حدود 5/1 تا 5/4 میلیون تومان) متغیر است و البته در بازار ایران که ممکن است لزوما برخی فروشندگان از محصولات درجه یک برای دودی کردن شیشه‌ها استفاده نکنند، با قیمت کمتری هم در دسترس است.

طول عمر رنگ خودرو با پوشش خودرو

دیگر آن روزها که به منظور محافظت از رنگ خودرو و به قیمت زشت کردن آن، جلوی خودرو را با پوششی مشکی رنگ، می‌پوشاندند، گذشته است. اکنون شما می‌‌توانید به جای پوشش‌‌های تیره و مشکی از نوع شفاف و براق و البته بادوام استفاده کنید. پوشش‌‌هایی که در حالت معمولی با چشم براحتی دیده نمی‌شوند. این پوشش‌‌ها تقریبا به ضخامت یک کارت ویزیت و در اصل یک فیلم شفاف هستند که با فراهم کردن لایه‌‌ای فیزیکی روی بدنه خودروی‌‌تان، از آن در برابر صدمات جاده‌‌ای محافظت می‌‌کند. این پوشش اگر به درستی به کار برده شود، می‌‌تواند از رنگ خودروی‌تان در برابر اجسام پرتاب‌‌شده‌‌ای که ممکن است در مسیر رانندگی عادی روزانه‌‌ به خودرو برخورد کند، محافظت کند.

هزینه این کار، بسته به این‌که چه بخش از خودروی‌‌تان را می‌‌خواهید بپوشانید ـ شما می‌توانید کل خودرو، از نوک تا دُم یا فقط جلو را بپوشانید ـ از چند صد تا چند هزار دلار متغیر است.

محافظ شیشه جلوی خودرو

محافظ کلیر پلکس (ClearPlex) فیلمی است که روی سطح خارجی شیشه جلوی خودرو به کار می‌‌رود و از صدمات مربوط به ضربه‌‌های سنگ‌‌ها و خرده‌‌ریزهای موجود در بزرگراه‌‌ها و جاده‌‌ها پیشگیری می‌‌کند. این وسیله طوری طراحی شده که می‌‌تواند همچون محافظی برای شیشه جلوی خودرو عمل کند و جلوی خراش‌‌ها، شکستگی‌‌ها و هر مشکل دیگری که ممکن است هنگام رانندگی پیش آید، بگیرد و شما به این دلایل، مجبور به تعویض شیشه نخواهید شد. البته عمر مفید این محافظ در صورتی که هر روز رانندگی کنید، کوتاه و حدود یک سال است. برای نصب این محافظ باید از یک نصاب حرفه‌‌ای کمک بگیرید. برای این‌که این فیلم، کاملا روی شیشه جلوی خودرو قرار گیرد، اعمال دمای بسیار بالایی لازم است و حدود 300 تا 500 دلار (حدود یک میلیون و 100هزار تا یک میلیون و 850هزار تومان) هزینه می‌‌برد. اما هزینه تعویض شیشه جلوی خودرو، خیلی بیشتر ازاین حرف‌هاست. کلیر پلکس جایگزینی مناسب برای همان زحمت و دردسری است که از شکستن شیشه ناشی می‌‌شود.

پارک ایمن

ضربه‌‌های وارد شده به درِ خودرو و سروصدای ناشی از آن، واقعا اعصاب‌‌خردکن است، اما متاسفانه بخشی از حقیقت رانندگی هستند. بنابراین هنگام پارک خودرو تا جایی که می‌‌توانید آن را در جایی دور پارک کنید تا احتمال برخورد خودروی کسی به شما به حداقل برسد.

همچنین قبل از این‌که بخواهید خودروی‌‌تان را کنار خودروی دیگری پارک کنید، مقدار فضای موجود را بررسی کنید.

اگر جای پارک چندان مناسب نبود، یعنی باید به راهتان ادامه دهید و خودرو را آنجا پارک‌نکنید.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

منبع : thrillist.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها