محسن چاوشی از جمله خوانندگان موسیقی زیرمینی بود که مجوز فعالیت نداشت او قطعه ای برای حماسه عاشورا خواندکه بسیاری از مداحان ازاو الگو گرفتند.
کد خبر: ۹۶۹۷۳۲
خواننده زیر زمینی که امروز آهنگهایش محبوب ایرانیهاست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه فرهیختگان، محسن چاوشی از همان آغاز فعالیتش، یعنی درست زمانی که هنوز خواننده مجاز و مجوزداری محسوب نمی‌شد، فارغ از تمام هیابانگ‌های اطرافش به تناوب چند کار هم به موازات علایق شخصی و اعتقادات قلبی‌اش بخواند. آن سال‌ها،صدای این خواننده زیرزمینی گوش به گوش در جامعه ایران می‌پیچید. حرف‌هایش تاثیر‌گذار بود و با قطعه‌ای که برای حماسه عاشورا خواند به نوعی به مداحان ایرانی پیشنهاد داد که چگونه می‌شود در ذکر مناقب بزرگان خواند و وجهی متفاوت و خلاق داشت؛ اما بعدها بسیاری برداشتی متفاوت نسبت به این موضوع داشتند و گفتند چاوشی از مداحان الگو گرفته، اما داستان کاملا برعکس بود و مداحان بسیاری از چند سال پیش تا امروز خود به این موضوع صحه گذاشته‌اند.
محسن چاوشی همان ابتدای کارش قطعه‌ای به اسم «راه کربلا» را آهنگسازی کرد و خواند. قطعه‌ای که شعرش را امیر ارجینی نوشته بود و رضا فوادیان تنظیمش را به عهده داشت. راه کربلا آن روزها بسیار مورد توجه قرار گرفت و تا سال 88 قطعه دیگری با این موضوع منتشر نکرد. سال 88 چاوشی باز هم دو قطعه «غدیر خون» و «ظهر عطش» با موضوع قیام عاشورا و ذکر مناقب امام حسین(ع) را در آلبومی به نام «سلام آقا» که گروهی از خوانندگان با موضوع کربلا ارائه کرده بودند منتشر کرد. شعرهای محمدرضا آغاسی و امیر ارجینی در شناسنامه این دو کار دیده می‌شود. چاوشی با اینکه به‌طور مشخص بی‌علاقه به خواندن در این حوزه و موضوع نیست، اما تاریخ انتشار کارهایی این چنین به‌مناسبت نشان می‌دهد که او نسبت به این موضوع نیز وسواس خاصی دارد و تا متن خوبی به دستش نرسد و شاید حتی حالی دست ندهد، جلوی میکروفن و پشت میز کارش نمی‌نشیند. سال 94 چاوشی برای یک برنامه تلویزیونی قطعه‌ای خواند به نام «مادر» که مشخصا و البته بی‌اشاره‌ای مستقیم به حضرت فاطمه(س) تقدیم شده بود و این قطعه نیز بارها و بارها در ایام فاطمیه از هر کوچه و گذری به گوش می‌رسید. اینها شاخص‌ترین کارهای محسن چاوشی در بخش مناسبتی بود و شاید ارادت این خواننده به امام حسین(ع). خواننده‌ای که دو دهه زندگی‌اش را در مشهدمقدس گذرانده و این قطعات نشان از ارادت او به ائمه است؛ اما ارادتی نه به ریا آلوده شده. دیروز تازه‌ترین قطعه محسن چاوشی در ذکر حماسه عظیم عاشورا با نام «دل‌خون» منتشر شد. دل‌خون با آهنگسازی محسن چاوشی، تنظیم شهاب اکبری و شعری از حسین صفا با نگاهی شاعرانه و متفاوت در اجرا و تنظیم به ذکر مصائب امام شهیدان می‌پردازد. شاید انتشار این آثار در پرونده کاری محسن چاوشی نشان از اهمیت دادن او به این موضوع دارد. اهمیتی که نه به سفارش، که به دل است و لاجرم به دل هم می‌نشیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها