با اینکه فقط یک هفته از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا می گذرد اما تعداد حملات و اقدامات نژادپرستانه در این کشور افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
کد خبر: ۹۶۹۱۰۰
ترامپ ، شیاطین آمریکا را آزاد کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، علامت صلیب شکسته و شعارهای نازی ها ، سرودهای بیگانه ستیزانه ، نامه های تهدیدآمیز با عبارات نژادپرستانه ، توهین و دشنام های نژادی و دیگر حملات و اقدامات علیه اقلیت ها از روز سه شنبه 8 نوامبر در سراسر آمریکا رو به افزایش نهاده است. شاهدان عینی مشاهدات خود از این گونه اعمال غیربشری را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند.
ظاهرا ، دونالد ترامپ شیاطین آمریکا را آزاد کرده است.

مهرین کاسانا ، یک روزنامه نگار مسلمان در توئیتش نوشته است: من روسری به سر می کنم. امروز یک نفر که از مقابل من در ایستگاه اتوبوس رد می شد، رو به من کرد و با لحنی تهدیدآمیز گفت« کوچولوی من، ساعتت فرا رسیده است».

سازمان آمریکایی دفاع از حقوق مدنی (SPLC ( Southern Poverty Law Center که از حملات و اقدامات نژادپرستانه روزهای اخیر آمار گرفته و آنها را بررسی می کند، می گوید: اقلیت اسپانیولی تبار که در طول تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ بی وقفه مورد حملات وی قرار می گرفت به نظر می رسد که فعلا بیش از سایر اقلیت های نژادی هدف حملات بیگانه ستیزان قرار دارد.

به عنوان مثال، روی دیوارهای یک کلیسا در شهر سیلور اسپرینگز ایلت مریلند که لاتینو ها ( اسپانیولی تبار) به آنجا می روند، از نوشته هایی مانند « ویژه سفیدها» یا « ملت ترامپ» پوشیده شده است.

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی در مورد تشدید حملات بیگانه ستیزانه از زمان پیروزی اش اطمینان داد که مواردی خیلی اندک رخ داده است. وی افزود: باید این کارها متوقف شود. باراک اوباما روز دوشنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی اش پس از انتخابات گفت که به جانشینش توصیه کرده است « نشانه های وحدت » به مردم آمریکا ارسال کند. اوباما اطمینان داد: به او گفتم ... دستش را به سوی اقلیت ها، زنان و سایر افرادی که نگران هستند ، دراز کند.

از سه شنبه 8 تا جمعه 11 نوامبر SPLC بیش از 200 حمله و اقدام کینه توزانه گروهی را ثبت کرده است که قربانیان آن را سیاهان، زنان و اقلیت ها تشکیل می دادند. این فقط مواردی است که گزارش شده اند. به عنوان مثال این شهادت یک آموزگار در ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا است: روز چهارشنبه هنگام ناهار در کافه تریا عده ای شعار می دادند « دیوار را بسازید». در کلاس من دانش آموزان فریاد می زدند « اگر اینجا به دنیا نیامدی ، چمدانهایت را ببند».

ریچارد کوهن ، رئیس SPLC که جنبش های نژادپرستانه و افراطگرا در ایالات متحده آمریکا را بررسی می کند، به نیویورک تایمز گفت: هنوز ابعاد این حوادث با دوره تبعیض نژادی و حقوق مدنی سیاهان قابل مقایسه نیست. هنوز نژادپرستان کلیساهای سیاهان را به آتش نمی کشند. با این حال، تردیدی نیست که اقدامات نژادپرستانه رو به گسترش است. سازمان پلیس فدرال آمریکا FBI به نوبه خود روز دوشنبه 14 نوامبر ( 24 آبان) گزارشی را منتشر کرد که در آن تاکید شده بود تعداد اقدامات ضد مسلمانان در سال 2015 نسبت به سال ماقبل آن 67 درصد افزایش نشان می دهد.

در چهار گوشه ایالات متحده آمریکا ، موسسات آموزشی مختلفی که برخی از شهرت آزادی خواهانه و مترقی برخوردارند در روزهای اخیر وقایعی نگران کننده را ثبت کرده و با ارسال ایمیل هایی اطمینان داده اند که تدابیری را برای جلوگیری از وقوع و گسترش این اتفاقات اتخاذ می کنند. برخی از این وقایع فقط نوشته هایی نژادپرستانه در سرویس های بهداشتی و تعدادی دیوار نوشته هایی از شعار تبلیغاتی دونالد ترامپ « بازگرداندن عظمت به آمریکا» بوده که به « بازگرداندن سفیدی اش به آمریکا » تغییر داده اند.

در عین حال، می توان بدترین عبارات بیگانه ستیزانه را خطاب به سیاهان یا اسپانیولی تبارها مشاهده کرد. در شهر نیویورک دیوارها در محله بروکلین از نقاشی های علامت صلیب شکسته پوشیده شده است ، به طوری که پلیس این شهر پرونده تحقیقی را در این رابطه گشوده است. شهرداری نیویورک در بیانیه ای هشدار داد: ما اقدامات خشونت بار نژادی در شهرمان که تنوع قومی آن را زیبا کرده است ، تحمل نمی کنیم.

در بسیاری از موارد خشونت ها به اقدامات کلامی یا نوشتاری محدود نشده و شکل فیزیکی دارند. یک دختر دانشجوی مسلمان دانشگاه سن خوزه از مردی سفید پوست به پلیس شکایت کرد زیرا برای برداشتن روسری او عملا درحال خفه کردنش بود. یک دختر دانشجوی مسلمان دیگر در دانشگاه آن آربور میشیگان شکایت کرد که مردی او را تهدید کرد اگر روسری اش را برندارد رویش مواد آتش زا خواهد ریخت و با فندکش او را به آتش می کشد.

در شهر میسولا در ایالت مونتانا تراکت های حزب نازی آمریکا در مناطق مسکونی توزیع شده که در آنها یهودیان تهدید به مرگ شده اند.

در چنین فضای نگران کننده ای دونالد ترامپ یک محافظه کار فوق افراطگرا به نام استیو بانون را به سمت مشاور عالی کاخ سفید منصوب کرده است ، مردی که به دلیل ارتباطش با سازمان های نژادپرستانه مانند کوکلوس کلان یا گروه های بیگانه ستیز شهرت دارد. این انتصاب فقط موجب جری تر شدن نژادپرستان شده و مانند تشویق آنها به ارتکاب اقدامات ضد نژادی شدیدتر است.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حقیقت گو
-
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
با آرزوی فروپاشی این نظام سلطه و جهان خوار , امپریالیسم امریكا كه صدها هزار انسان بی گناه را در سراسر جهان به خاك و خون كشید . انشالله
سیما
-
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
از كاربری كه دیس لایك زده تعجب می كنم حتما خود او یك نژاد پرست ضد ایرانی ضد مسلمان ضد مكزیكی ضد سیاهان آمریكا و خلاصه عین ترامپ است. مقاله اختصاصی شما فوق العاده و بدون حاشیه های اضافی است. من یك خواهش از مدیریت سایت دارم واقعا حیف است كه این گونه مطالب خبرهایی بی اساس و زرد مانند جدایی هیلاری از بیل و سپس تكذیبیه آن یا گفتگو با كارشناسانی كه هیچ چیز از واقعیت جامعه آمریكا و حتی جهان را نمی دانند منتشر می كنید من سالها در آمریكا زندگی كرده ام قشر عادی آمریكاییها به اندازه ای بی اطلاع و ساده هستند كه گول هر حقه باز و عوام فریبی كه هوچی باشد را می خورند. باز هم جام جم از نوشته های اختصاصی و گزارشگرت ممنون. مرسی ......
دروغگو
-
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
حقیقت جو واقعا جستجو كن تا روسیه تزاری. شوروی. آلمان نازی كه دوباره در حال ظهور هستند فراموش نشوند. برادر دست از شعارهای الكی بردار و واقعا حقیقت جو شو.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها