وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از اجلاس امروز خود در بروکسل با انتشار بیانیه ای اعلام کردند:به تلاش برای بازگردان روابط این نهاد با ایران به مسیر تعیین شده در توافق هسته ای سال گذشته(2015)، ادامه خواهند داد.
کد خبر: ۹۶۸۵۳۵
خواهان گسترش روابط با ایران هستیم/ بر برجام قاطعانه متعهدیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، این نهاد بر تعهد قاطع خود به توافق هسته ای ایران تاکید می کند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست غیررسمی شب گذشته خود ،امروز دوشنبه در یک اجلاس یک روزه رسمی شرکت کرده و در پایان اجلاس بیانیه مشترکی صادر کردند.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا به حمایت از اجرای کامل و موثر این توافق با لغو تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با امور هسته ای و تعامل با بخش خصوصی و عوامل فعال اقتصادی به ویژه بانک ها برای افزایش رشد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران، پایبند و متعهد است.

بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می افزاید: تهران برای بهره برداری کامل از لغو تحریم ها، باید به رفع موانع مرتبط با سیاست اقتصادی و مالی، فضای کسب و کار و حکومت قانون بپردازد.

اتحادیه اروپا مایل است که شاهد ازسرگیری مذاکرات برای برآورده کردن تمام الزامات برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی باشد ،زیرا تمام اقتصاد های بزرگ جهان در این سازمان عضو هستند اما ایران هنوز به آن نپیوسته است.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد: روابط تجاری آن با ایران رو به رشد است به گونه ای که صادرات ژانویه تا ژوئن سال جاری (2016) این نهاد به ایران با 13 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته (2015) به سه میلیارد و 565 میلیون یورو رسیده است. بر اساس آمار اتحادیه اروپا، واردات کشورهای عضو این نهاد از ایران با افزایش 52 درصدی به 396 میلیون یورو رسیده است.

به گزارش رویترز، آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد: صادرات این نهاد به ایران در طول 10 سال اعمال تحریم از 13 میلیارد یورو در سال 2005 به 6 میلیارد و 500 میلیون یورو در سال گذشته و واردات آن از تهران نیز از 11 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 2005 به یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال گذشته، کاهش یافت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه دومین دور گفت و گوهای ایران و این نهاد بر تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام و ضرورت پایبند بودن تمامی طرف ها به اجرای این توافق، تاکید کرد.

دومین دور گفت و گوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا به ریاست مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی آمریکا،هفته گذشته در بروکسل برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها