موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۶۸۳۵۱
تغییر نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» از طریق همه‌پرسی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، این نشست شامگاه یکشنبه و با حضور استاندار استان، امام جمعه یاسوج و مدیران عضو شورای فرهنگ عمومی در دفتر امام جمعه برگزار شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: در نشست امروز شورا دلایل تغییر نام استان مورد بررسی قرار گرفت.

رضا دهبانی پور افزود: با توجه به مباحث مطرح شده در این نشست، مقرر شد که این موضوع در نشست مشترکی با حضور آیت‌الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ائمه جمعه شهرهای دارای فرمانداری و روسای شورای اسلامی شهرستانهای استان و ۲۰ نفر از صاحب نظران استان با معرفی استاندار استان و امام جمعه یاسوج مطرح و در این راستا تصمیم گیری شود.

واکنشهای مسئولان مختلف استان به طرح این مسئله در شورای فرهنگ عمومی استان متفاوت بود.

تغییر نام به همه پرسی گذاشته می شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا به خبرنگاران گفت: در راستای موضوع تغییر نام استان مجموعه‌ای از صاحب‌نظران استان برای بررسی این موضوع نشست‌هایی برگزار کرده و تغییر نام استان مورد بررسی قرار می گیرد.

فتاح محمدی افزود: در این نشست‌ها اگر تغییر نام استان مورد موافقت قرار گرفت، این تغییر به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: در نشستها نام مشخصی مورد توافق قرار نگرفته است.

۲۰روز فرصت برای تعیین تکلیف تغییر نام استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست بر لزوم تعیین تکلیف طرح تغییر نام استان تاکید کرد.

سید موسی خادمی با بیان اینکه این طرح چندین سال در برهه های زمانی مختلف مطرح شده است، گفت: برای تصمیم گیری نهایی در خصوص طرح تغییر نام استان کارگروهی ۲۰ نفره تشکیل خواهد شد.

وی بیان کرد: نتیجه نهایی این کارگروه ظرف مدت ۲۰ روز برای تصمیم گیری نهایی به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع خواهد شد.

خادمی نخبگان و مردم را از اعضای مهم این تصمصم گیری عنوان کرد و گفت: درصورت موافقت مردم طرح تغییر نام استان برای نهایی شدن به هیئت دولت و مجلس ارائه می شود.

امام جمعه یاسوج نیز در این نشست با اشاره به لزوم توجه به همه جانب در تغییر نام استان گفت: با تغییر نام استان مخالف نیستم اما در مورد انتخاب نام باید همه جوانب را درنظر گرفت.

حجت الاسلام سید علی اصغر حسینی افزود: برخی اسم کهگیلویه و بویراحمد را جزء فرهنگ شان می دانند و می گویند نباید اسم عوض بشود و فکر می کنند به کارهایشان لطمه می خورد.

تغییر نام استان در اولویت نیست

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز نام کهگیلویه و بویراحمد را در برگیرنده هویت، تاریخ و فرهنگ استان دانست و گفت: این تاریخ، فرهنگ و هویت جزء ارزشها و هنجارهای مردم استان است و قطعا مردم نیز به ارزشها و هنجارهای خود پایبند هستند و برای آن ارزش قائلند.

وی با بیان اینکه تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد اولویت نیست، گفت: مردم استان ما دغدغه های مهمتری دارند.

زارعی تاکید کرد: تغییر نام استان در شرایطی که رابطه ای عمیق با فرهنگ و هویت استان دارد، مستلزم مورد توجه قراردادن نظر همه مردم استان است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا طرح این موضوع نگرانیها و دغدغه هایی را برای مردم ایجاد می کند که مسئولین باید به این موضوع توجه کنند.

زارعی افزود: این موضوع در سالهای گذشته نیز مطرح شد و با واکنشهای متفاوتی از سوی اقشار مختلف مردم مواجه شد واین امر از سوی صاحب نظران، اهالی رسانه و اهالی فرهنگ مورد نقد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امیدواریم اقدام شورای فرهنگ عمومی نگرانیهای گذشته را تکرار نکند، اظهار داشت: اشتراکات مردم استان همواره موجب وحدت و یکپارچگی مردم استان بوده و خواهد بود و این جزء افتخارات استان سراسر شیعه کهگیلویه و بویراحمد است.

زارعی افزود: این مردم با اشتراکات گوناگون فرهنگی و قومیتی با نهایت وحدت و همدلی و برادری در کنار هم هستند و قاعدتا باید قبل از هر گونه تصمیمی در این باره، حساسیتها و نگرانی مردم مورد توجه قرار بگیرد و نباید دل مشغولی و نگرانی برای مردم استان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: استان به خاطر برخورداری از تشییع وحدت آفرین و اردات قلبی همه مردم استان به اهل بیت عصمت و طهارت و اشتراکات مختلف از وحدت لازم و کامل برخوردار است و بنظر می آید نیازی به طرح این موضوعات در فضای سیاسی و اجتماعی استان نباشد.

نماینده بویراحمد و دنا تاکید کرد: در زمینه تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد موافقین و مخالفینی هست اما آتچه مسلم هست اینست که تغییر نام استان اولویت نیست.

زارعی اولویتهای مهم استان را پیشرفت زیرساختها و ایجاد اشتغال برای جوانان و توجه به نیروی تحصیل کرده و کارآمد استان دانست و گفت: روزی که این اولویتها به سرانجام برسد در فضایی آرام می توان در این باره تصمیم گیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها