محققان ایرانی در یک طرح دانش‌بنیان به فناوری تولید دستگاه کاهنده آلودگی هوا در کشور دست یافته‌اند

محققان ایرانی مبدع فناوری کاهش آلودگی هوا

«فناوری ضد رسوب الکترونیک»

اختراعی که ساختمان را جلا می‌دهد

ماجراجویی و ذهن خلاق یک مهندس جوان به اختراعی ختم شد که نجات هزاران سیستم تاسیساتی و میلیاردها ریال صرفه‌جویی اقتصادی را به دنبال داشت؛ «فناوری ضد رسوب الکترونیک». امروزه 10 هزار موتورخانه کشور به این سیستم پیشرفته مجهز شده‌اند و نقش آن در کاهش هزینه‌ها و آلاینده‌های کشور غیر قابل انکار است.
کد خبر: ۹۶۶۲۳۱
اختراعی که ساختمان را جلا می‌دهد

دوران دانشجویی با یک رسوب‌زدای مغناطیسی خارجی آشنا می‌شود و فکر طراحی و بومی‌سازی آن در کشور در ذهنش جوانه می‌زند . متعاقب آن طراحی جدید این فن‌آوری به هدف اصلی تبدیل می‌شود و مطالعه کتاب‌ها و مقالات تخصصی و راهنمایی استادان دانشگاه او را در مسیر کسب دانش فنی و شکل‌گیری و ثبت یک اختراع جدید یاری می‌کند.

مهندس ابراهیم صفایی، مبتکر و ارائه‌دهنده «فناوری ضد رسوب الکترونیک صنعتی» به جام جم آنلاین می‌گوید: کاهش راندمان سیستم‌های تأسیساتی براثر رسوب‌گیری، هزینه سنگینی به خاطر مصرف انرژی روی دست صاحبان آن تأسیسات می‌گذارد، در عین‌حال عملیات رسوب‌زدایی با اسید، مستلزم توقف خط تولید (گاهی تا دو روز) می‌شود که هزینه سنگینی دارد. درصورتی‌که استفاده از سیستم «ضد رسوب الکترونیک» هیچ‌کدام از این اقدامات را لازم ندارد و به‌طور مداوم با انتشار امواج رادیویی، موجب جنبش دیواره و مسیر حرکت سیال شده و رسوب‌های قدیمی را از سیستم خارج می‌کند و مانع رسوب‌گیری می‌شود.

وی دوره بازگشت سرمایه، برای نصب سیستم ضد رسوب الکترونیک، در صنایع را حدود 3-4 ماه و در ساختمان‌ها تا یک سال تخمین می‌زند و برای درک روشن‌تر این موضوع توضیح می‌دهد: هزینه نصب دستگاه ضد رسوب الکترونیک برای یک مجتمع 10 واحدی (برحسب مشخصات آب مصرفی) بین 2 تا 3 میلیون تومان است که سهم هر واحد حداکثر 300 هزار تومان می‌شود که با توجه به صرفه‌جویی نهایی و بازگشت زودهنگام هزینه‌ها ناچیز خواهد بود. اکنون دستگاه‌های رسوب زدای الکترونیکی در هزاران سازمان، شرکت و اداره دولتی و خصوصی نصب شده و نتایج آن شگفت‌انگیز بوده است.

دستاوردهای ضد رسوب الکترونیکی

دکتر داوود صفایی، مدیرعامل «شرکت مهندسی الکترونیک بهرشد» که همپای برادر خود حدود یک دهه به تحقیق و گسترش سیستم‌های رسوب‌زدای الکترونیکی در ساختمان‌های کشور پرداخته، بر محور مشتری مداری تاکید دارد: «نصب دستگاه‌های رسوب‌زدا نتایج برجسته‌ای برای خریداران و همچنین برای بخش انرژی و محیط زیست کشور درپی داشته است. مخاطبان توجه داشته باشند؛ ارزش دستگاه رسوب‌زدای الکترونیکی در تاسیسات ساختمان علاوه بر رفاه و آسایش ساکنان، کاهش مصرف انرژی گاز، برق و آب است، زیرا با حذف رسوب، انتقال حرارت به خوبی در ساختمان انجام می‌شود و مصرف انرژی بین 20 تا 40 درصد در ساختمان کاهش می‌یابد. با کاهش مصرف انرژی در تاسیسات ساختمانی، میزان انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای در کشور به خصوص در شهرهای بزرگ کاهش می‌یابد.»

به اعتقاد صفایی؛ تاسیسات ساختمانی و ماشین آلات صنایع کشور که صدها هزار میلیارد دلار ارزش دارند، در معرض استهلاک شدید ناشی از رسوب گذاری هستند. نرخ استهلاک در بهترین شرایط آبی و مدیریت کارآمد تعمیر و نگهداری حداقل 10 تا 20 درصد و در شرایط نامساعد که بخش بزرگ این بخش را شامل می‌شود، بین 30 تا 70 درصد است. به عبارتی سالانه معادل هزاران میلیارد دلار خسارت استهلاک تاسیسات کشور است. در حالی که استفاده گسترده از این فن آوری، تحولی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور محسوب می‌شود. در واقع یک مجموعه صنعتی در هر پنج تا ده سال یک بار 90 درصد تجهیزات آن به دلیل استهلاک تعویض می‌شود که هزینه بسیار سنگینی را بر صنعت و اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. حال اگر این تجهیزات 40 سال عمر مفید داشته باشند، چه جهش اقتصادی عظیمی نصیب اقتصاد ملی و صنعتی کشور می‌شود.

آینده‌نگری و کارآفرینی

شرکت تعاونی مهندسی بهرشد در حال حاضر، با هفت عضو و بیست نفر کارشناس بیمه شده موفق به ایجاد کار جنبی برای یکصد نفر و افزایش ظرفیت تولید در پنج مجتمع تولیدی شده است. با توجه به تغییرات مهم در حوزه کسب و کار، شرکت بهرشد به جای خرید زمین، ساخت سوله و ماشین آلات که ممکن بود به بهره وری پایین منجر شود، به استفاده از ظرفیت بالای صنعتی روی آورد و با رشد تولید به افزایش ظرفیت تولید موجود کمک کرد زیرا مدیریت شرکت معتقد است؛ یکی از مشکلات صنعت، خرید ماشین آلات اما با سطح تولید پایین است که صنایع را غیر اقتصادی می‌کند. با این رویکرد، سرمایه و نیروی شرکت معطوف به پژوهش و نوآوری و افزایش بهره وری خواهد شد.» اینها را هم مهندس ابراهیم صفایی اضافه می‌کند.

جوایز و افتخارات

گفتنی است؛ این شرکت طی 10 سال فعالیت مداوم و خستگی ناپذیر، چند لوح افتخار و تقدیر از معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری، وزارت صنایع، وزارت تعاون، وزارت علوم، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، دریافت کرده است. جوایز و افتخارات فوق به دلیل فعالیت‌های علمی و پژوهشی در راستای نیل به خودکفایی علمی و صنعتی در حوزه انرژی ، محیط زیست و افزایش بهره وری مالی و فنی صنعت کشور بوده است. این شرکت سال‌ها با همکاری و مساعدت نهادهای دانشگاهی و پژوهشی شرکت ملی گاز ایران، معاونت فن آوری ریاست جمهوری و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور موفق به اجرای پنج پروژه پژوهشی شده است.

رضا گلین شریف دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها