مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از انتشار فراخوان ٨٩ عنوان برنامه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در ١٧ آبان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۵۳۹۲
انتشار فراخوان ٨٩ برنامه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

به گزارش جام جم آنلاین، سید جواد جعفری که امروز به جمع خبرنگاران آمده بود فراگیر شدن فعالیت در عرصه فرهنگ رضوی را ثمره برگزاری برنامه های جشنواره امام رضا(ع) عنوان کرد.

جعفری با اشاره به جلسات ارزیابی و آسیب شناسی جشنواره ها گفت: نتایج جلسات اسیب شناسی این بود که مجموعه برنامه های بنیاد به طول سال در سراسر کشور تسری یابد.

او از آماده شدن پوستر فراخوان پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) خبر داد که از امروز توسط رسانه ها منتشر می شود.

به گفته جعفری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نباید به دهه کرامت محدود شود و برنامه های جشنواره را باید در طول سال تسری دهیم و به دهه کرامت اکتفا نکنیم چرا که گفتمان فرهنگ رضوی در طول سال جاری و ساری باشد.

مدیر کل بنیاد امام رضا(ع) ادامه داد: برای اینکه کل برنامه ها به طول سال تسری داده شود چهار اقدام در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب که مقرر شد هفته های فرهنگ رضوی را در کشور ساماندهی کنیم که در این هفته ها مجموعه گفتگوها، گفتمان ها، خروجی ها و محصولات جشنواره در استانها به صورت چرخشی صورت گیرد.

به گفته دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، تولیدات نمایشی جشنواره امام رضا(ع) باید به صورت چرخشی در استانها عرضه و اجرا شود تا مردم از این تولیدات استفاده کنند. همچنین با توجه به اینکه موضوع ادبیات و شعر در کشور پرطرفدار است و مخاطبان زیادی دارد، قرار شد منظومه ای از شب های شعر رضوی را در استان های کشور در طول سال با حضور شاعران برگزیده، مثل شاعران عرب زبان، ترک زبان و فارسی زبان که با گویش های اقوام ایرانی شعر سروده اند، برگزار شود.

او افزود: لازم است تولیدات سینمایی جشنواره امام رضا(ع) در استان های مختلف برنامه ریزی شده و عرضه شود. هم چنین برگزاری نشست های علمی با موضوع فرهنگ و معارف رضوی از دیگر برنامه های جشنواره در طول سال است.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) متعلق به حوزه فرهنگ است، تاکید کرد: به عبارتی یک جشنواره تمام عیار و مردمی داریم چرا که هر بخش از آن توسط مردم اجرا می شود.

سید جواد جعفری با اشاره به برگزاری هر ساله شورای اطلاع رسانی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، خطاب به نمایندگان رسانه های ارتباط جمعی، اظهار داشت: دیدگاههای خبرنگاران برای ما بسیار کارساز بوده و هست. بخش قابل توجهی از توفیقاتی که هر برنامه فرهنگی به دست می آورد مرهون قلم افرادی است که نقد و پیشنهاد می کنند و نظراتی ارائه می دهند. در حقیقت با تبیین آنچه که باید انجام شود، دست اندرکاران سعی می کنند مسائل خود را بهتر بشناسند.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اقداماتی که در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) صورت گرفته است، تشریح کرد: اواخر مردادماه امسال چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را به پایان رساندیم، تلاش کردیم حداکثر زمانی که فرایند برنامه ریزی دوره بعد جشنواره طول می کشد از دو ماه عبور نکند؛ همچنین حداکثر دو ما بعد از اختتامیه جشنواره، برنامه ریزی فراخوان بعدی را آغاز کردیم. این موضوع برای همه ما شناخته شده و تجربه چهارده ساله ای پشت سر همه ما است.

جعفری با اشاره به اهمیت مبحث فرهنگ، اظهار داشت: همین کافی است که امام خمینی(ره) فرمودند: " فرهنگ مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های یک جامعه است". بنابراین، بر همین اساس است که فرمایشی از امام رضا(ع) داریم که می فرمایند: "بعد از ایمان به خدا، بهترین کار خدمت به مردم است "و امروز آنچه کمه ما از مفهوم خدمت می شناسیم حرکت در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری است که همواره نسبت به حوزه فرهنگ و خدمت در این عرصه تاکید داشته و دارند.

او ادامه داد: همه ما نسبت به امر فرهنگ حساسیت داریم چرا که در این جامعه زندگی می کنیم و هرچقدر جامعه رشد یافته تر باشد بهتر می توانیم زندگی را برای خود و خانواده هایمان بسازیم. پس چه بهتر که این فرهنگ با الهام از آموزه های امام رضا(ع) و ائمه علیه السلام باشد چرا که با ارادتمندی که مردم ما نسبت به ساحت مقدس امام رضا(ع)دارند علاقمند هستند بدانند که سبک زندگی ایشان چگونه بوده است و اشاعه سیره و سخنان امام رضا(ع) وظیفه دست اندرکاران فرهنگی به خصوص جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به هدف از برگزاری چهارده ساله این جشنواره، بیان کرد: این جشنواره با هدف تعمیق بخشیدن به فرهنگ و معنویت برگزار می شود. بنابراین یکی از سوالاتی که اعضای شورای اطلاع رسانی همیشه از ما می پرسیدند این بود که خروجی این جشنواره چیست؟ من امروز با کمال مسرت باید بگویم که امروز همه می توانند از محصولات این جشنواره استفاده کنند.

جعفری در این باره توضیح داد: در حال حاضر، بسیاری از نمایش های تولید شده عرصه رضوی در تهران و سایر نقاط کشور روی صحنه است. بعد از اینکه جشنواره به اتمام می رسد، خروجی آن مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال هم اکنون نمایش " سردار " در سالن اصلی تئاتر شهر با مخاطبان بسیاری در حال اجراست. نمایش دیگری با عنوان " بازگشت در چهارشنبه آخر سال " در مشهد مقدس مخاطبان زیادی دارد. همچنین نمایش های دیگری در سایر شهرها از جمله رشت روی صحنه است.

او ادامه داد: آثار علمی و پژوهشی تولید شده جشنواره در مراکز علمی، فرهنگی و نشر در دسترس قرار دارد و آثار پژوهشی عرصه فرهنگ رضوی از طریق فصلنامه علمی و پژوهشی فرهنگ رضوی که اولین نشریه تخصصی با رتبه علمی و پژوهشی در این عرصه است قابل استفاده برای محققان و پژوهشگرا خواهد بود که می توانند از این منابع بهره مند شوند.

این مدیر فرهنگی با اشاره به موضوع شعر و ادبیات در جشنواره گفت: امروزه بیشترین حجم تولید اشعار آیینی که در مدح امام هشتم شیعیان است به شعر و ادبیات اختصاص یافته است.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) درباره جلسات بحث و بررسی عنوان های تصویب شده برای جشنواره توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که باید بعد از پایان دوره چهاردهم جشنواره به جد دنبال می کردیم، برگزاری یک جلسه آسیب شناسی و بررسی نقطه نظرات صاحب نظران و اهل نظر فعال در حوزه فرهنگ است. این جلسات می تواند به دریافت نظرات آنان درباره جشنواره کمک کند که بعد از برگزاری این جلسه، نقاط ضعف ها مطرح شد و تلاش کردیم در برنامه ریزی دوره پانزدهم جشنواره نقاط ضعف را کم کنیم.

او تاکید کرد: در تلاشیم تا جایی که امکانات اجازه می دهد در جشنواره پانزدهم گام های بلندتری برداریم. همچنین یک نشست کارشناسی دو روزه با حضور افرادی که در کشور دست اندر کار جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هستند از جمله ادارت کل ارشاد استانها، دانشگاه ها، کانون های فرهنگی هنری و بخش های بین المللی سازمان ها فرهنگی ارتباطات اسلامی تشکیل شد و مباحثی که در شورای مشورتی استان ها احصا شده بود به رای و نظر این کارشناسان گذاشته شد.

او ادامه داد: دستاوردهایی که در نشست کارشناسی به آن رسیدیم در کمیته برنامه ریزی با حضور 90 دبیر موضوعی جشنواره به رای گذاشته شد. برنامه ها را با اصلاحاتی به جلسه دبیران موضوعی ارائه دادیم. نظرات مطرح شده با دو روز بررسی به تصویب رسید. در همین فاصله، از استان ها خواسته شد که عناوین برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در اتاق های فکر هر استان بررسی شود.

به گفته جعفری، در این دو ماه اتاق های فکر تشکیل شد. در برخی استان ها برنامه ها یا عنوان ها با هدف بهره مندی بیشتر، تغییر یافت. با این حال بعضی دیگر از استان ها تاکید داشتند که برنامه های سال های گذشته را بدون تغییر پیگیری کنند البته لازم است خلاقیت و نوآوری در این برنامه ها دیده شود. بیش از 80 درصد استانها در اجرای برنامه های قبلی اصرار دارند چرا که نهادینه شده است، بنابراین مسئولان اجازه جا به جایی این برنامه ها را نمی دهند.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، گفت: در این فاصله دو ماهه، عنوان های ما ابتدا در اتاق فکر و سپس در کمیته برنامه ریزی بحث و تصویب شد. در نهایت نظرات به تصویب رسیده در قالب پوستر فراخوان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور، آماده شد.

جعفری در بخش دیگری از این نشست خبری درباره برنامه های بین الملل جشنواره امام رضا(ع)، گفت: برنامه های بین الملل این جشنواره زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. در بخش بین الملل کشورهای میزبان، نوع برنامه ها و تشکل های فعال در خارج از کشور که به این بخش کمک خواهند کرد، مشخص می شود.

او اضافه کرد: در تلاش هستیم کشورهای فعال در جشنواره را توسعه ندهیم و همان 77 کشور باقی می مانند اما تلاش کردیم نقاط اجرا کننده برنامه های جشنواره را در این کشورها افزایش دهیم. به عنوان مثال اگر در کشوری 50 نقطه در جشنواره فعال بودند این میزان فعالیت به 70 نقطه افزایش یابد. در زمینه اقلام فرهنگی و آثار علمی پژوهشی بر آنیم تا فیلم ها را دوبله و کتابها را ترجمه کنیم که این موضوع در شورای بین المللی تمرکز شده است.

به گفته جعفری، از تولیدات تجسمی جشنواره و هنرمندان در زمینه تصاویر حرم امام رضا(ع) آثاری برای این کشورها ارسال می شود.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همچنین به تصمیم دیگری که در حوزه بین الملل اتخاذ شد اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه خارج از کشور هم تنها به دهه کرامت بسنده نخواهیم کرد. همایش های علمی پژوهشی که بیشتر مباحث معرفتی، معنوی، موضوعات مرتبط با سیره، سخنان، گفتمان و زندگانی امام رضا(ع) در خارج از کشور همواره برقرار باشد. این همایش ها که در گذشته پیش بینی شده از ابتدای ربیع الاول اجرایی شده و در برخی از کشورها باید تدارک دیده شود.

جعفری درباره سه بخش مهم جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: بخش نخست به طور مشخص اختصاص به امام هشتم شیعیان یافته است. موضوع فرهنگ رضوی، سیره، سخنان و ابعاد مختلف زندگانی ایشان مورد توجه است. در بخش دیگر، دست مخاطب را به خصوص در برنامه های سینمایی با موضوع اهل بیت باز گذاشتیم. چون در این زمینه، هر موضوعی که بتواند اخلاق آن جامعه و ارزش های دینی را ترویج کند، به بحث رضوی اختصاص دارد.

او بخش ویژه پانزدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) را "کرامت انسانی از منظر قرآن کریم،پیامبر اعظم(ص)، اهل بیت و فرهنگ رضوی" عنوان کرد و گفت: این بخش جایزه ویژه ای هم دارد که تاکید کردیم اتاق فکر استانها جایزه آن را مشخص کنند.

جعفری در ادامه به شعار محوری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: از امسال به بعد، هر سال با یک شعار محوری در جشنواره حرکت می کنیم. شعار " کرامت انسانی " از بین ده ها شعار برای جشنواره امسال برگزیده شد.

وبگاه شمس توس به نشانی www.shamstoos.ir برای اطلاع از جزئیات فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، اعلام شده است. همچنین سامانه پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۷۸۸۸ و شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۸۳۰۴۴ پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها