حتما نام جاده اسالم به خلخال را شنیده اید ،شاید هم ازنزدیک دیده اید ،جاده ای زیبا و رویایی که خوشبخانه در زمان اوج سفر به دلیل ناشناخته ماندن خلوت وبکر باقی مانده است . جاده اسالم به خلخال به رویایی‌ترین جاده جنگلی کشور شهرت دارد. این جاده‌ی ۷۰ کیلومتری از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۴۷۸۵
اسالم را ببینید ؛پشیمان نمی شوید+تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین ،به دلیل قرار گرفتن جاده اسالم به خلخال در منطقه شمالی کشور و استان گیلان و اردبیل، در اغلب فصول سال بارش باران در منطقه دیده می‌شود و به دلیل ارتفاع زیاد آن (در نزدیکی خلخال) دمای هوا نیز حتی در تابستان سرد است و باید لباس مناسب به همراه داشت. گردشگرانی هم که تصمیم دارند شب‌ها در این منطقه بمانند، باید لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشند و در نزدیکی روستا‌ها و بخش‌های عشایری چادر بزنند.

اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف می‌زنند و از محصولات آن می‌توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. در اطراف تالش نیز جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد که می‌توان به جنگل گیسوم و بخش‌های تفریحی آن اشاره کرد. گردشگرانی که از خلخال به سمت اسالم حرکت می‌کنند، با کمی رانندگی از جاده زیبای گیسوم و جنگل و ساحل آن نیز دیدن خواهند کرد.

شهرستان خلخال نیز به دلیل نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد که در فصل‌ تابستان هم هوای خنکی دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری خلخال می‌توان به تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی اشاره کرد. در زمستان برخی مسابقات ورزشی نیز در این منطقه انجام می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های تفریحی خلخال، آبگرم گیوی است که در نزدیکی این شهر واقع شده و بر خلاف بسیاری از آبگرم‌های ایران که مملو از جمعیت هستند، آبگرم گیوی بسیار خلوت است.

اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

باک ماشینتان را پرکنید

بهتر است که در سفرتان به این جاده، حتما باک ماشین را در اسالم یا خلخال پر کنید، زیرا در این مسیر ۷۰ کیلومتری پمپ بنزینی وجود ندارد. طبیعت این جاده بسیار بکر و زیبا است و اگر قصد گذر از این مسیر را دارید، بهتر است زمانی را برای استراحت و کنجکاوی در جنگل‌های آن اختصاص دهید. به دلیل وجود دریای خزر در نزدیکی این جاده، همیشه شاهد رطوبت و مه در جاده هستیم و البته همین موضوع نیز ظاهر بسیاری زیبایی به آن بخشیده است. در این میان روستا‌ها و مناطق عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و حتما آرزو خواهید کرد که کاش جای آن‌ها بودید و صبح‌ها در منطقه‌ای به این زیبایی چشم باز می‌کردید. کلبه‌های کوچک، کندو‌های عسل، دشت‌های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم در زمستان بعد از پرس‌و‌جو وارد این جاده شوید، زیرا به دلیل سرمای فوق‌العاده هوا در این منطقه، احتمال بسته بودن راه به دلیل بارش برف وجود دارد. اما در کل پیشنهاد می‌شود که در فصل بهار، تابستان و پاییز به آن سفر کنید. هنگام رانندگی به این نکته توجه داشته باشید که جاده کاملا پیچ در پیچ با دره‌های عمیق است و بهتر است آرام رانندگی کنید.

چگونه به اسالم برویم

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در این مسیر گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند که جلوه خاصی به مسیر می‌بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می‌شود. در این مسیر دریاچه زیبایی به نام دریاچه نئور وجود دارد و گردشگران در سفرشان می‌توانند به بازدید از آن نیز بپردازند.

گردشگرانی که از تهران قصد سفر به این منطقه را دارند،‌ باید توجه کنند حدود ۴۵۰ کیلومتر مسیر در پیش خواهند داشت تا به خلخال برسند و اگر بدون توقف به صورت عادی این مسیر را طی کنند، بعد از حدود ۸ ساعت به آنجا خواهند رسید. اما اگر می‌خواهید که ابتدای حضورتان در این مسیر از اسالم باشد، در این صورت باید به ترتیب قزوین، رشت و پلیس راه سراوان را پشت سر بگذارید و از پل دو برگردان فومن به رضوان‌شهر و چوکار بروید تا به اسالم برسید.

مسیر اسالم- خلخال برای مسافرانی که از تبریز و ارومیه به شمال کشور سفر می‌کنند، مسیر اصلی محسوب نمی‌شود و استفاده از آن، مسیری طولانی‌تر را پیش رویشان می‌گذارد، اما اگر برنامه خاصی نداشته باشند، استفاده از این مسیر توصیه می‌شود. البته باید حدود یک یا چند ساعت تفاوت در مسیرشان را به جان بخرند.

امکانات و خدمات رفاهی

در جاده اسالم به خلخال هتلی وجود ندارد، اما اتاق‌هایی به‌عنوان میهمان‌خانه در مسیر و نزدیکی روستا‌ها وجود دارند که از آن‌ها می‌‌توانید برای اقامت استفاده کنید. برای خوردن ناهار و شام نیز می‌توانید از غذاخوری‌های موجود در مسیر استفاده کنید. از موارد جالب توجه در این غذاخوری‌ها، طریقه نگهداری گوشت است. به دلیل خنکی هوای منطقه، مغازه‌دارها گوشت را بیرون از مغازه آویزان می‌کنند که ظاهر جالبی به محیط می‌بخشد.

اسالم تنها یک جاده جنگلی نیست و جنگل و دشت، گلزار و آبشار و دریاچه این منطقه را به بهشت ایران تبدیل کرده است.

جاده اسالم به خلخال به دلیل کوهستانی بودن حتی در تابستان از آب و هوای سرد و خنک برخوردار است، در اغلب اوقات بویژه در نیمه دوم سال به دلیل بارش برف و باران های سیل آسا بسته بود و مسافران تنها می توانند در این فصول از زیبائی های آن لذت ببرند.

یک ساعتی که در این جاده برانید بتدریج جنگل تمام می‌شود و بعد از آن ییلاق‌های زیبا با چمنزارهای سبز در انتظارتان است. مناظر زیبای دریاچه نئور، پیاده روی در ارتفاعات و مراتع روستای "سوباتان" از زیبایی این مسیر است.

در این منطقه علاوه بر چشم اندازهای زیبای دشت‌های سر سبز و دره‌های مه آلود کلبه‌های کوچکی وجود دارد که پذیرای مسافران و گردشگران است. بعد از گذر از دشت‌های سرسبز می‌توانید در سمت خلخال و روستاهای گردشگری اطراف آن حرکت کنید تا شاهد طبیعت جالب و روستاهای بکر و زیبای آن باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مختار
-
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۱
۰
با سلام،‌ واقعاً‌زیبا است مانند بهشت برین
رضا
-
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۱
۰
فقط در یك كلام میشه گفت فوق العاده هستش ولی از الان به بعد دیگه سرماش خیلی زیاد میشه
پری
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۰
۰
آآآآآآآآآآآآآآآی چقدر دام مسافرت میخواد چقدر دلم سوخت
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها