چاوش هماوندی

راهپیمایی ۱۳ آبان

یکی از ویژگی‌های مهم شکل‌گیری نهضت اسلامی ایران در سال 1341 به رهبری امام خمینی(ره)، آگاه‌سازی مردم از واقعیت‌های کشور و روابط خارجی بود به گونه‌ای که در استمرار این حرکت قاطعانه می‌توان ادعا کرد مردم هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران از مسائل داخلی و خارجی مطلع نیستند.
کد خبر: ۹۶۴۶۹۴
قوت جامعه انقلابی با غیرت دینی

از سوی دیگر امام خمینی تلاشی جدی داشت تا مردم پس از آگاهی در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضور تاثیرگذاری داشته باشند.

تاکید بر این رویکرد تحولی جدی در حیات سیاسی مردم ایران به‌وجود آورد که تنها به پیروزی انقلاب اسلامی ختم نشد بلکه به عنوان مسئولیت دینی، انقلابی و ملی مردم ایران جلوه کرد.

این حضور آگاهانه و مسئولانه با اعتقادات دینی پیوند خورد و در سایه تبعیت از مرجعیت و ولایت فقیه، غیرت دینی بر سر مواضع و اصول شکل گرفت و باعث وحدت و انسجام و تداوم حرکت انقلابی مردم ایران شد. این همان تکیه‌گاهی است که دشمن از آن احساس خطر می‌کند و سعی در خدشه‌دار کردن آن دارد.

غیرت دینی و اصرار بر اصول و مواضع از جمله نقاط قوت جامعه انقلابی مردم ایران است، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای خواسته یا ناخواسته درصدد کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه بوده‌اند و وظیفه مردم را صرفا انقلاب کردن و سپردن انقلاب و اداره آن به دست متخصصان می‌دانستند.

چنین القائاتی از سوی عناصر نهضت آزادی و بنی‌صدر مطرح می‌شد، ولی امام بشدت در برابر چنین افکاری ایستادگی کرد، چراکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد در کشورهایی که انقلاب به وقوع می‌پیوندد، اگر مردم صحنه را خالی بگذارند، انقلاب به انحراف کشیده می‌شود.

اتفاقا بعد از 13 آبان 58، شور و حرارت فوق‌العاده‌ای ناشی از حرکت شدید ضدآمریکایی دانشجویان پیرو خط امام در مردم ایجاد شد و امام تعبیر انقلاب دوم را درباره این رخداد به‌کار برد.

این اقدام باعث شد که مردم مصمم‌تر و با غیرتی جدی‌تر وارد صحنه شوند و استمرار این جدیت و غیرت تا الان ضامن حفظ نظام و انقلاب بوده است.

دکتر جواد منصوری - تحلیلگر مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها