در جریان سال های اخیر هرگز تنش ها میان روسیه و ایالات متحده آمریکا تا این اندازه شدت نیافته بود. آیا جهان به سوی یک درگیری مستقیم میان دو این کشور می رود؟
کد خبر: ۹۶۴۴۶۴
آغاز عصر موبایل سرخ بین مسکو و واشنگتن + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کوریه انترناسیونال، لنین مکرر می گفت:‌ «یا آنها خواهند بود یا ما». ولادیمیر پوتین، جانشین ندیده لنین در نگرش جهان دو قطبی با بنیانگزار شوروی هم عقیده است. مسلم است که به طور رسمی پوتین دم از صلح می زند. اما نه هرگونه صلحی.

رئیس جمهور روسیه اخیرا گفته بود: ما می خواهیم همه تلاش هایمان را برای کاهش تنش های بین المللی به خرج دهیم اما نه به قیمت مراسم تدفین خودمان». و برای جلوگیری از مراسم تدفین روسیه ، ولادیمیر پوتین هر روز کمی بیشتر روی زغال های نیمسوز درگیری شرق - غرب فوت می کند.

پوتین این کار را به رغم خطر دوباره شعله ور کردن آتش جنگ سرد انجام می دهد. زیرا تمام عوامل این جنگ مهیا هستند: از اعلام موشک جدید بین قاره ای ساتان 2 روسیه تا توزیع راهنمای لیتوانیایی « چگونه در صورت جنگ می توان زنده ماند» ، ضمن نگاهی به جنگ بازی های مرگبار در سوریه، اتهامات حملات سایبری یا قدرت نمایی دریایی در دریای بالتیک. از زمان سقوط دیوار برلین هرگز تنش میان روس ها و آمریکایی ها به این شدت نبوده است.

رئیس جمهورآینده ایالات متحده خواه کلینتون یا ترامپ از این مساله آگاهی یافته و باید دوران آغازین جنگ سرد در 60 سال پیش را به یاد آورده و مرور کند.

ژان - باپتیست دوروسل ، مورخ فرانسوی هنگام تحلیل دوره آغاز جنگ سرد، نوشت: ظاهرا بخشی از این مشکل ناشی از سرسختی هری ترومن (رئیس جمهور وقت آمریکا) بود که قبل از اتخاذ سیاست سرسختانه مدتی تردید نشان داده بود. زیرا در مواجهه با طمع و آز ژوزف استالین ، ایالات متحده آمریکا تعلل کرده بود: باید امتیاز داد، مذاکره کرد یا رودررو شد؟ واشنگتن با تاخیر گزینه مهار کردن را انتخاب کرد.

باراک اوباما نیز در برابر ولادیمیر پوتین پس از تردید بسیار به نوبه خود لحنش را تند کرد.

به هرحال، در دوران جنگ سرد یک خط تلفن ثابت مشهور به تلفن سرخ بین کرملین و کاخ سفید برقرار بود تا در صورت بروز خطری جدی که منجر به یک جنگ اتمی شود ، رهبران دو کشور با یکدیگر گفت و گو کنند. اکنون با پیشرفت تکنولوژی، جهان به زودی باید شاهد برقراری یک خط موبایل سرخ بین واشنگتن و مسکو باشد.

سرمقاله : اریک شول

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
جوان انقلابی ایرانی
-
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
هر كجای جهان كه آمریكایی ها دخالت كردند تنش بوجود آمده است , چیكار دارند به ملتهای دیگر بروند توی مملكت خودشان به مشكلات خودشان برسند , جهان هم آرام خواهد شد , تمام مشكلات از دخالت های امریكا بوجود آمده است اروپایی ها هم كه برده تمام عیار امریكا شدند
سیما
-
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
سایت محترم جام جم مطالب اختصاصی شما در رابطه با انتخابات آمریكا یا مرتبط با آن واقعا بكر و اختصاصی است كه در سایر سایت ها دیده نمی شود مساله مهم دیگر نگاه بی طرفانه شما در این مطالب است كه جای تشكر بسیار دارد
مردی كه می ترسد
-
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۰
۰
خدا كند با وجود این پوتین و آن ترامپ عوام فریبی نسل ما شاهد جنگ جهانی سوم نباشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها