هومیوپاتی به روایت سازمان بهداشت جهانی دومین طب رایج مورد استفاده در دنیاست. این شاخه از طب به شکل اولیه اش منسوب به بقراط حکیم است اما نخستین بار توسط ساموئل هانمان (۱۷۵۵-۱۸۴۳) المانی به شکل امروزی اش صورت بندی شد. هومیوپاتی امروزه شاخه ای از طب مکمل محسوب می شودو در بسیاری از بیماری ها مانند افسردگی، وسواس، اضطراب و مشکلات جسمی مانند آلرژی، سینوزیت، سردردهای مزمن، دیسک کمر ، مسائل گوارشی و.... با استفاده از طب هومیوپاتی قابل درمان است.
کد خبر: ۹۶۲۸۴۰
آشنایی با هومیوپاتی/ این بیماری ها را با این طب درمان کنید

مصاحبه جام جم آنلاین را با دکتر مهرداد اخوان بهبهانی متخصص علوم اعصاب و عضو انجمن هومیوپاتی ایران میخوانید:


به عنوان سئوال اول هومیوپاتی به چه درمانی گفته می شود؟


هومیوپاتی برای اغلب بیماری ها درمان منحصر به فردی ارائه می دهد اما اغلب کسانی از این درمان سود می برند که بیماری شان سبب تخریب غیر قابل بازگشت ارگانهای بدن نشده باشد. به زبان ساده تر اگر کسی دچار آرتریت مزمن مفاصل شده می تواند امیدوار باشد با کمک هومیوپاتی از درد و التهاب و ورم مزمن مفاصلش خلاصی یابد به شرطی که آرتریت مزمن منجر به تخریب کامل مفصل نشده باشد.

چه بیمارانی از درمان هومیوپاتی می توانند بهره ببرند؟

همان گونه که می دانیم هومیوپاتی در کشور ما ایران چندان شناخته شده نیست. از این رو تنها بیمارانی به مطب یک هومیوپات مراجعه می کنند که توسط همکاران ما در طب رایج درمان نشده باشند. البته مواردی نیز وجود دارند که توسط همکاران آشنا با هومیوپاتی مستقیما به مطب ارجاع داده می شوند. گروه دوم بیمارانی هستند که به داروها بسیارحساس بوده و با درمان طب رایج دچارعوارض دارویی شده اند. گروه سوم خانمهای باردار، مادران در دوران شیردهی و نوزادان و شیر خوران هستند. چرا که در این دوران مصرف اغلب داروهای طب رایج سبب بروز عوارض غیر قابل جبرانی در این این افراد می شود اما خوشبختانه داروهای هومیوپاتی می تواند بدون هیچ گونه عارضه ای بیماری این افراد را درمان کند.


هومیوپاتی فقط برای گروه خاصی از بیماران نسخه درمان دارد؟


خیر. به عبارت دیگر همه می توانند برای درمان انواع بیماریهای حاد و مزمن خود از یک پزشک هومیوپات انتظار درمان داشته باشند. البته محدودیتهایی نیز در موارد خاص وجود دارد. مثلا کسانی که نیازمند جراحیهای اورژانس هستند، بیماران مناسب هومیوپاتی نیستند. مثال آن آپاندیسیت است.


یعنی هومیوپاتی برای درمان صدمات فیزیکی ناشی از تصادفات یا تروما به دلایل مختلف نمی تواند کاری انجام دهد؟


به هیچ وجه. اتفاقا درهومیوپاتی برای انواع صدمات فیزیکی بسته به نوع آسیب با جسم تیز و برنده یا جسم سخت و کوبنده درمان بسیار خوبی دارد اما این بدان معنا نیست که اگر کسی دچار شکستگی ساق پا یا دررفتگی و پیچ خوردگی مچ دست شد، نیاز به جراحی و گچ گرفتن اندام مبتلا ندارد. بلکه هومیوپاتی پس از انجام کارهای لازم توسط همکاران جراح و ارتوپد برای سرعت بخشیدن به جوش خوردن استخوان، رفع کوفتگی و کشیدگی تاندونها و مفاصل و ترمیم سریعتر و بدون عارضه جوشگاه زخم و پیشگیری از عفونی شدن زخم وارد عمل می شود. در کارهای دندان پزشکی نیز هومیوپاتی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

کودکان می توانند داروهای هومیوپاتی را استفاده کنند؟


نوزادان از هنگام تولد می توانند تحت درمان هومیوپاتی قرار گیرنند. اتفاقا یکی از بهترین مواقع برای دخالت یک هومیوپات کولیک های نوزادان است چراکه در این سن به دلیل حساس بودن بدن نوزاد هر داروی شیمیایی و حتی گیاهی می تواند برای نوزاد عوارض داشته باشد اما هومیوپاتی به دلیل دوز بسیار رقیق داروها به هیچ عنوان تاثیر سوئی روی نوزاد نمی گذارد.


حساسیتهای پوستی محل پوشک نوزادان، بدخوابی ها، بیقراری و بی اشتهایی نوزادان، سرماخوردگی و تبهای بالا با خطر تشنج از جمله بیماریهایی است که در سنین نوزادای با هومیوپاتی قابل درمان است.


داروهای هومیوپاتی در بیماریهای اعصاب و روان چه قدر موثر اند؟


هومیوپاتی در این حوزه کارکرد شناخته شده و قابل قبولی دارد. البته باید به یک نکته ظریف و حساس اشاره کرد. علی رغم اینکه داروهای هومیوپاتی را می توان در تمامی بیماران اعصاب و روان تجویز کرد اما به لحاظ نبودن امکانات بیمارستانی هومیوپاتی ، بهتر است در مواردی که بیمار نیازمند بستری بیمار در بیمارستان است، از تجویز این داروها اجتناب شود. شاهکار هومیوپاتی در بیماران مبتلا به سردردهای عصبی و میگرنی، انواع افسردگی و اضطراب، بیماران مبتلا به حملات پانیک، بیماران روان تنی و وسواسهای فکری و عملی است.


هومیوپاتی در درمان سرطان هم کاربرد دارد؟


همانگونه که عرض کردم در مورد سرطان نیز می توان اقدام به درمان هومیوپاتی کرد اما نکته مهم اینجاست که این بیماران غالبا نیازمند خدمات بیمارستانی مخصوص هستند که متاسفانه در ایران هنوز بیمارستان هومیوپاتی راه اندازی نشده است. مسئله دیگر اینکه اغلب بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند و از نظر اخلاقی درست نیست این بیماران از چنین درمانهایی محروم شوند. من به شخصه در مواجهه با بیماران سرطانی به آنها توصیه می کنم راه حلهای معمول را برای درمان خود پیش بگیرند و روی هومیوپاتی به عنوان طب مکمل حساب کنند. عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی شامل مشکلات گوارشی، پوستی و روحی روانی با هومیوپاتی قابل درمان است.

به یاد داشته باشید تعدادی از بیماران به دلیل عوارض شدید و غیر قابل تحمل شیمی درمان و رادیوتراپی از قبول این درمانها سر باز می زنند و درمان همزمان این عوارض با هومیوپاتی می تواند نوید بخش بسیار از بیماران باشد.

بیتا نورروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سینا
-
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
چه جالب من نمی دونستم همچین طبی وجود دارد ممنون میشم بازم در این رابطه خبر بذارین در مورد فشار خون هم میشه از این طب كمك گرفت ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها