گفت وگو با یک کارشناس آموزش وپرورش در خصوص کتب درسی

کتب درسی باید توسط معلمان نوشته شود/ مدارس ابتدایی ما شادی محور نیست

مسئولان آموزش‌وپرورش در حالی برممنوعیت تبلیغ و ورود کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس تاکید دارند که مدیران برخی مدارس فضای مناسبی را برای ناشران و تولیدکنندگان مواد و کتاب‌های کمک آموزشی ایجاد کرده اند، آنان به دانش‌آموزان تکلیف می‌کنند که کتاب‌های کمک آموزشی یا آموزشی فلان ناشر را تهیه کرده و با خود به مدرسه بیاورند یا حتی خود برای دانش آموزان تهیه می کنند.این درحالیست که اغلب مدیران و معلمان بر کافی نبودن توضیحات کتب درسی تاکید دارند و معتقدند این کتابها اطلاعات کامل را به دانش آموز نمی دهد لذا برای تکمیل اطلاعات مجبورند از کتب کمک درسی و همچنین جزوه استفاده کنند.
کد خبر: ۹۶۲۴۵۹
کتب درسی باید توسط معلمان نوشته شود/ مدارس ابتدایی ما شادی محور نیست

یک کارشناس آموزشی در گفت وگو با جام جم آنلاین سطح کیفی کتابهای درسی مدارس را نسبتا خوب ارزیابی کرد و گفت :در حال حاضر کتاب های درسی متناسب با سطح آموزشی استاندارد تالیف شده است و به همین خاطر لزومی به استفاده از کتابهای کمک درسی نیست.

مهدی بهلولی در عین حال وجود نقص و کاستی را در این کتابها منکر نشد، اما به اعتقاد وی نه به اندازه ای که نیاز به ارائه جزوه و کتابهای کمک درسی باشد.

وی در ادامه توضیح داد:در حال حاضر این نقص و اشکال به کتابهای درسی وارد است که این کتابها غالبا توسط افرادی نوشته می شود که خودشان معلم نیستند. به عنوان مثال یکی از کتابهای سال چهارم دبیرستان توسط 3 استاد دانشگاه نوشته شده است بدون اینکه هیچ ارتباطی باهم داشته و در مورد محتوای کتاب به تبادل نظر پرداخته باشند.از طرفی سابقه تدریس در مدرسه را نیز ندارند.متاسفانه ما فکر می کنیم اگریک استاد دانشگاه کتاب درسی را بنویسد بهتر است درحالیکه اینگونه نیست و باید مولف با فضای کلاس و فضای ذهنی دانش آموز آشنا باشد.

بهلولی افزود:بنابراین یکی از نقص هایی که در کتب درسی حال حاضر وجود دارد این است که با دانش آموز کمتر ارتباط برقرار می کند واگر می بینید کتابی با دانش آموز ارتباط خوبی برقرار می کند قطعا به دلیل آن است که توسط یک معلم نوشته شده است.این دبیر ریاضی و علوم تجربی از تدریس کتاب های کمک درسی توسط معلمان انتقاد کرد و گفت:متاسفانه توجه به کتابهای کمک درسی در میان معلمان وخانواده ها رواج یافته است واهمیتی به کتابهای درسی نمی دهند در حالیکه برخی از این کتابها بسیار خوب و کامل نیز نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب کتابهای کمک درسی اهداف آموزش وپرورش را دنبال نمی کند، افزود:بسیار جای تعجب است که چند سالی است می بینیم قبل از اینکه کتاب درسی جدید در مدارس عرضه شود کتابهای کمک درسی جدید وارد بازار می شود .این مسئله حاکی از وجود رابطه هایی است که افرادی خاص از آن سود می برند.

بهلولی در خصوص کتابهای دوره ابتدایی نیز گفت :کلا کتابهای دوره ابتدایی در دنیا با 3 هدف کودک محور ، کنش بنیاد و شادی آور تالیف می شود.مدارس ابتدایی کشور ما نیز باید حول این 3 محور پیش رود .قرار نیست درباره یک موضوع تا جایی که می توانیم اطلاعات دهیم.این همه اطلاعات لازم نیست مدرسه ابتدایی که تدریس کتب کمک درسی را جزو وظایف خود می داند از این 3 هدف دور می ماند.در واقع هدف این است که دانش آموز را شهروند شاد و جستجوگر بار بیاوریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا آموزش وپرورش در این مسئله دخالت نمی کند و مانع آن نمی شود اظهارداشت :آموزش وپرورش باید از معلمان شروع کند زیرا به معلمان بهترین کتاب درسی را هم بدهند باز هم او جزوه خودش را می دهد. از سوی دیگر هم بسیاری از مدیران به استفاده از کتاب های کمک درسی بسیار راغب هستند و معلمان را به این کار تشویق می کنند.درحالیکه اصلا نیازی نیست بیشتر از آنچه که درکتابهای درسی موجود است به دانش آموزان یاد داده شود.

این کارشناس آموزشی تدریس موضوعات و مفاهیم درسی زودتر از زمان خودش را یکی از آفات آموزش فعلی در مدارس دانست و گفت :چه لزومی دارد مبحثی را که دانش آموز باید در کلاس چهارم دبیرستان یاد بگیرد در کلاس سوم دبیرستان به او یاد بدهند . این عجله بخاطر چیست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
-
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۰
این سیستم آموزشی كارامد نیست.
بیش از ده سال تشریحی در عوض با 4 ساعت تستی این عدالت نیست.
درس های سوم و چهارم دبیرستان بهم پیوسته هستن برای همینه كه مفاهیم زودتر درس داده میشه
اونهایی كه سرفصل های كتاب درسی رو داشتن برنامه ریزی میكردن ظاهرا از اون درس هیچ چیزی
نمی دونستن و گاها دروس سال چهارم قابل فهم تر از درس های سال سومه

نیازمندی ها