مسئول کمیته ویژه کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

وجود افراد دوتابعیتی در بین نمایندگان مجلس / گرین کارت به تنهایی تخلف نیست

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه ‌قضاییه در یکصدوسومین نشست خبری دستگاه قضا؛ از برکناری مسئولان دوتابعیتی خبر داده و گفته قانون در رابطه با افراد دو تابعیتی تعیین تکلیف کرده و سازمان بازرسی و مجلس اقدامات لازم رادر این مورد انجام داده است.
کد خبر: ۹۶۱۴۳۲
دوتابعیتی ها، مد نظر سرویس‎های جاسوسی هستند / لزوم برکناری مسئولان دارای تابعیت مضاعف

"سید حسین نقوی حسینی" با بیان اینکه محدودیت‎ها و محرومیت‎هایی به لحاظ قانونی برای افرادی با تابعیت مضاعف وجود دارد، پیرامون اشخاص دو تابعیتی به "جام جم آنلاین" گفت: متأسفانه برخی از اشخاص دوتابعیتی، مد نظر سرویسهای جاسوسی و پروژه نفوذ بیگانگان هستند.

وی در این راستا می‎افزاید: اغلب افرادی که در این ارتباط بازداشت می‎شوند و یا مورد بازجویی قرار می‎گیرند، از تابعیتی دو گانه برخوردارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن تأکید بر ضرورت جلوگیری از تصدی امور اجرایی کشور توسط این افراد عنوان داشت: نباید در حوزه مدیریتی حتی در مدیریت خرد تا مدیریت‎های میانه و کلان کشور، چنین نفراتی با این مشخصات حضور داشته باشند.

نقوی حسینی در مورد پیگیری‎ها و اقدامات مجلس پیرامون موضوع مسئولان دو تابعیتی خاطر نشان کرد: نمایندگان از طریق کمیسیون امنیت ملی و با همکاری دستگاه‎های امنیتی ذیربط، به شدت و به طور جد پیگیر این مسئله هستند. مجلس شورای اسلامی روی افراد مسئول با تابعیت مضاعف حساسیت ویژه‎ای دارد.

وی از تشکیل کمیسیون مشترکی درمجلس در رابطه با بررسی این موضوع در روزهای اخیر خبر داد و افزود: 4 کمیسیون برنامه و بودجه – کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی – کمیسیون شوراها و همچنین کمیسیون قضایی مجلس، متشکل از 5 عضو، بدنبال برطرف نمودن خلاءهای قانونی بحث دوتابعیتی‎ها و نیز دارندگان گرین کارت و مجوز اقامت در تلاشند.

نقوی حسینی تصریح کرد: مطابق قانون ناظر بر حقوق مدنی کشور، افراد دو تابعیتی، حق تملّک بر اموال غیر منقول بر آنها سلب شده ولو اینکه کارمند دولت هم باشند.

وی خاطر نشان کرد: رفع نواقص و منافذ قانونی در این حوزه، شرایط برخورد با مسئولان متخلف دارای تابعیت مضاعف را تسهیل خواهد کرد.

اما "جام جم آنلاین"، نظرات یک کارشناس حقوقی را در همین ارتباط جویا شد. بهزاد روشن کارشناس حقوق بین‎الملل به جام جم آنلاین گفت: از لحاظ حقوقی اشخاصی که دو تابعیتی بوده و تنها یک تابعیت ایرانی دارند، قانون جمهوری اسلامی بر تابعیت ایرانی فرد صراحت داشته و تابعیت خارجی شخص را ملاک قرار نمی‎دهد.

وی در تشریح ابعاد حقوقی این موضوع تصریح کرد: در کشورهای ثالث هم در مورد این افراد، تابعیت کشور میزبان شرط احراز صلاحیت در تصدی امور دولتی است.

روشن از منظر سیاسی هم به این مسئله پرداخت و گفت: این شائبه وجود دارد که افراد دو تابعیتی علاوه بر کشور خود، بر یک کشور خارجی هم علقه داشته و گاها در تعارض منافع کشور و زادگاه اصلی خویش اقداماتی صورت دهند.

این کارشناس حقوق بین‎الملل، قوانین برخی از کشورهای بیگانه راهم مطابق با قوانین جمهوری اسلامی خواند و ابراز داشت: اشخاص دوتابعیتی اجازه انتصاب در مناصب کشوری و لشکری را نداشته بویژه در حوزه نظامی این قانون به شدت اعمال شده و افراد منتصب هم با درجات پایین‎تر به خدمت گرفته می‎شوند.

روشن ابراز امیدواری کرد: شایسته است در کشور ما هم با یک ساز و کار مطمئن؛ از انتصاب افراد با این ویژگی در حوزه‎های مدیریتی و مشاغل دولتی ممانعت به عمل آید.

وی اقدام مجلس و دولت در پیگیری و وضع قانونی مدون در جلوگیری از ورود افراد در مناصب دولتی را کاملا سنجیده و درست برشمرد.

دوتابعیتی‎ها زیر تیغ قانون؛ برکناری مسئولان دارای تابعیت مضاعف

گفتنی‎ است: حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه ‌قضاییه در یکصدوسومین نشست خبری دستگاه قضا؛ در رابطه با افراد دو تابعیتی و دارای گیرین کارت و نیز اقدامات قوه قضاییه در این خصوص گفته:‌ قانون در رابطه با افراد دو تابعیتی تعیین تکلیف کرده است و سازمان بازرسی کل کشور اقدامات لازم را انجام داده و به دستگاه‌های مربوطه تذکرداده است، همچنین مجلس نیز در حال رسیدگی به قوانین در این رابطه است.

وی در این نشست خبر داد‌: تعدادی از افرادی که مسلم شده است دو تابعیتی هستند از سمت خود کنار گذاشته شده اند.

محمدرضاشجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م
-
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۰
۰
خدا و خرما با هم.

خوب هست حالا كه دارید خطرات دوتابعیتی ها را بیان می كنید، به این مساله هم بپردازید كه طبق نظرات شما فرد دوتابعیتی نباید به نیروهای نظامی ملحق شود و طبیعتا سربازی اجباری برای چنین فردی بی معناست. لااقل اگر محرومیت هایی تعیین می كنید وضعیت سربازی آنها را از بلاتكلیفی نجات دهید. نمی شود هم مردم را راند و هم انتظار خدمت از آنها داشت.

نیازمندی ها