سفیر ترکیه در تهران براین باور است که کشورش خیلی بیش‌تر از آن چه که تصور می‌شود در مجامع بین‌المللی از ایران حمایت کرده و می‌کند. او هم‌چنین معتقد است که حضور نیروهای نظامی کشورش در شمال عراق بیش از حد سیاسی شده و آنکارا چشم‌داشتی به خاک عراق ندارد.
کد خبر: ۹۶۱۰۵۳
جزایر سه‌گانه متعلق به امارات نیست

به گزارش جام جم آنلاین، رضا هاکان‌تکین، سفیر ترکیه در تهران با حضور در ایسنا به سوالات خبرنگاران درباره سیاست‌های کشور متبوعش درباره ایران و منطقه، حضور نیروهای ترک در عراق و موصل و هم‌چنین توریسم و گردشگری بین دو کشور پاسخ گفت.

عادت داریم حرفهای‌مان را رو در رو بزنیم

او در پاسخ به سوالی درباره دلیل موضع‌گیری مقامات ترکیه علیه ایران در برخی مجامع مانند بیانیه مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس که در ریاض برگزار شد، گفت: ما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد ایران ابراز نکرده‌ایم؛ علاقه داریم که رابطه‌مان با ایران در تمام حوزه‌ها گسترش دهیم و می‌خواهیم که روابط منطقه ای ما هم همراه با آن گسترش یابد. شاید چیزی که تا حدی باعث می‌شود این ذهنیت به وجود بیاید این است که ما خیلی صریح صحبت می‌کنیم ولی برخی از کشورها در روی صحنه لبخند می‌زنند ولی پشت سر ایران صحبت می‌کنند و علیه ایران فعالیت می‌کنند اما ما عادت داریم حرفهای‌مان را رو در رو بزنیم.

او ادامه داد: بر عکس ذهنیتی که شاید در رابطه با مواضع‌مان در قبال ایران وجود داشته باشد ترکیه در بسیاری از مجامع بین‌المللی از ایران حمایت می‌کند. برای مثال در بحث جزایر سه‌گانه و مسائل مرتبط با آن ما در این نشست (ریاض) به خاطر ایران تلاش کردیم و سعی کردیم که به ایران کمک کنیم. 10 روز پیش در ریاض نشست وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری برگزار شد و یک بیانیه‌ی مشترک منتشر شده بود که در متن اولیه این بیانیه جملات خیلی تندی علیه ایران در خصوص جزایر سه گانه و هم در مورد سیاست‌های منطقه‌ ای استفاده شده بود، ولی ما با تلاشی که کردیم توانستیم این متن را کمی تغییر داده و تلطیف کردیم.

با اعلام تعلق جزایر سه‌گانه به امارات مخالفت کردیم

سفیر آنکارا در تهران گفت: آن‌ها می‌خواستند در بیانیه‌ای نهایی اعلام کنند جزایر سه گانه متعلق به امارات است ولی ما گفتیم که این اشتباه است و پس از آن جمله خنثی‌تری در بیانیه قرار گرفت تا دو کشور (ایران و امارات) با یکدیگر دیدار کرده و مسائل را حل کنند.

وی ادامه داد: در همان بیانیه‌ی اولیه در مورد سیاست‌های منطقه‌ ای ایران هم بیانات بسیار تندی عنوان شده بود ولی ما این جملات را هم نرم‌تر کردیم. خیلی‌ها مسائل را ندیدند و وقتی نهایتا بیانیه منتشر شد گفتند ترکیه هم در این نشست موضع گرفته است. من در روزهای گذشته به دوستان‌مان در وزارت خارجه ایران این مساله را توضیح دادم.

هاکان تکین گفت: ما حتی اگر تبلیغ هم نکنیم می‌دانیم که ترکیه خیلی بیش‌تر از آنچه که تصور می‌شود از ایران حمایت کرده و می‌کند. البته در خصوص سیاست‌هایی که ایران پیگیری می‌کند، اگر نگرانی هم داشته باشیم آن را مستقیم ابراز می‌کنیم زیرا بین دوستان واقعی روابط باید همین‌طور باشد.

ترکیه برای تمامیت ارضی عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است

این دیپلمات ترک در ادامه به سوالاتی پیرامون حضور نیروهای نظامی عراق در بخش‌هایی از خاک عراق پاسخ داد و درباره مواضع دولت آنکارا در این زمینه گفت: ترکیه جزء کشورهایی است که برای تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق به دلایلی چون همسایگی و داشتن حدود 350 کیلومتر مرز مشترک اهمیت ویژه‌ای قائل است.

او ادامه داد: با این حال متأسفانه در تاریخ معاصر عراق به ویژه از 1990 به بعد شاهد بی‌ثباتی عمیقی هستیم و متاسفانه حکومت مرکزی این کشور هم نتوانست حاکمیت خود را در چهار گوشه سرزمین عراق حفظ کند.

هاکان تکین با بیان این که از نظر من این بی‌ثباتی‌ها در عراق از گذشته هم وجود داشته و با ظهور داعش ایجاد نشده است، افزود: همین نبود ثبات در عراق ترکیه را متحمل صدمات زیادی کرده است. برای مثال ترکیه در حالی بیش از 35 سال است که با سازمان تروریستی پ‌ک‌ک که قرارگاه‌شان در اراضی کشور عراق یعنی کوه‌های قندیل است مبارزه می‌کند که حکومت مرکزی عراق با گذشت حدود 30 سال نتوانسته آن‌ها را از سرزمین خود بیرون کند.

وی با اشاره به افزایش حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در عراق، خاطرنشان کرد: همین امر هم موجب شده است که در این سال‌ها ترکیه بیش از 4 هزار نفر از شهروندان خود را در حملات پ‌ک‌ک از دست بدهد و این واقعیتی است که هیچ وقت نباید آن را نادیده گرفت .علاوه براین توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنم که وضعیت عراق هر روز بدتر شده است و از سال 2003 به بعد به دنبال مداخله آمریکا در این کشور حرکت‌های تجزیه‌طلبانه هم بیش‌تر شدند. من این بی‌ثباتی‌ها را به واسطه سیاست‌های غلطی می‌دانم که در این کشور اعمال شده و این روند را تقویت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها