اوشین ساهاکیان یکی از دو بازیکن باقی مانده از نسل طلایی در تیم ملی بسکتبال ایران است.
کد خبر: ۹۶۰۹۳۱
ساهاکیان: بسکتبال را نمی توان روی کاغذ آورد/ برای کسب سکوی باقی مانده جنگیدیم

به گزارش جام جم آنلاین ، اوشین ساهاکیان یکی از دو بازیکن باقی مانده از نسل طلایی در تیم ملی بسکتبال ایران است. او سال گذشته با تیم شیمیدر به مقام سوم سوپر لیگ کشور دست یافت و سپس با تیم ملی در مسابقات فیبا آسیا چلنج قهرمان شد. ساهاکیان بازیکن اصفهانی کشورمان که امسال لباس تیم پتروشیمی را بر تن دارد با این تیم در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد و به جایگاه سوم دست یافت. اوشین ضمن آنکه نتیجه به دست آمده را مایوس کننده نمی داند درباره شرایط این دوره از مسابقات جام باشگاه های آسیا و همچنین رقابت های لیگ برتر با ما به گفت و گو پرداخت که در زیر می خوانید:

• دور مقدماتی رقابت های جام باشگاه های آسیا برای تیم پتروشیمی چطور بود؟
جام باشگاه های آسیا امسال با حضور پررنگ بازیکنان خارجی برگزار شد و در واقع بازیکنان تعیین کننده در کل دیدارها، خارجی ها بودند. ما سه بازی نخست را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و ریتم منظمی را دنبال می کردیم. اما در آخرین دیدار دور مقدماتی مقابل الریاضی لبنان برخلاف دیدارهای گذشته شروع خوبی نداشتیم و با اشکالات زیادی در دفاع مواجه شدیم و نتوانستیم مقابل این تیم به پیروزی دست یابیم.


• چرا در دیدار با الریاضی نتوانستیم این رقیب دیرینه را شکست دهیم؟
در واقع می توان گفت تیم پتروشیمی بعد از چند بازی به نسبت آسان مقابل تیم الریاضی قدرتمند دچار شوک شد و نتوانست آنطور که باید در زمین ظاهر شود.ما در این دیدار با استرس زیادی بازی کردیم و همین موضوع باعث شد تا دفاع های مستحکمی نداشته باشیم. بعلاوه آنکه تیم الریاضی لبنان از مهره با تجربه ای به نام اسپنسر بهره می برد که این بازیکن تاثیرگذار در بسیاری از دقایق قفل بازی را به سود تیمش باز می کرد. اسپنسر بازیکن شوت زنی است که در پایان این دوره از مسابقات بعنوان تاثیرگذارترین بازیکن انتخاب شد. متاسفانه ما نتوانستیم این بازیکن را مهار کنیم.


• آیا پس از باخت مقابل الریاضی انگیزه بازیکنان برای رویارویی با تیم قدرتمند چین کاهش یافت؟
اصلا اینگونه نبود. ما دیدار با تیم چاینا کشگر چین را بسیار خوب آغاز کردیم و با این انگیزه که با پیروزی مقابل این تیم به فینال راه پیدا کنیم، تلاش فراوان کردیم. متاسفانه همه چیز آنطور که باید پیش نرفت و در حالیکه ما از حریف پیش بودیم گارد راس آمریکایی چینی ها که موتور تیمش بود با چند ضد حمله پیاپی نتیجه را به سود چاینا کشگر تغییر داد. همچنین در دقایق پایانی این دیدار دو پرتاب سه امتیازی موفق چینی ها تیم پتروشیمی را درهم شکست و دیگر نتوانستیم به امتیازات آنها برسیم و در نهایت از حضور در فینال جام باشگاه های آسیا بازماندیم.


• به نظرت مقام سوم بازیکنان پتروشیمی را راضی کرده است؟
مسلما هیچکس راضی نیست چراکه ما با هدف قهرمانی به این مسابقات رفتیم با این حال زمانیکه نتوانستیم به فینال راه یابیم،برای رسیدن به تنها سکوی باقی مانده جنگیدیم. در دیدار رده بندی کار چندان دشواری مقابل الاهلی امارات نداشتیم و توانستیم به مقام سوم جام باشگاه های آسیا دست یابیم. هرچند تیم پتروشیمی شایستگی حضور در فینال این دوره از مسابقات را داشت اما با توجه به شرایط می توان گفت مقام سوم نیز ارزش زیادی دارد. ما زمان زیادی برای هماهنگی نداشتیم. من و چند بازیکنی که در تیم ملی بودیم دیر به تمرینات پترو اضافه شدیم. همچنین دو بازیکن خارجی تیم را مدت کوتاهی در اختیار داشتیم. به نظر من با توجه به زمان کم و نداشتن دیدارهای تدارکاتی برون مرزی تیم پتروشیمی نتیجه خوبی را کسب کرد. من به هم تیمی هایم خسته نباشید می گویم و امیدوارم در لیگ برتر امسال نتیجه ای درخور تلاش هایمان به دست آوریم.


• لغو مسابقات aba چین چه تاثیری بر روی تیم پتروشیمی داشت؟
مسابقات aba چین می توانست کمک فراوانی برای تیم ما باشد چراکه زودتر به کشور میزبان می رفتیم و علاوه بر آنکه به شرایط آب و هوایی عادت می کردیم، با انجام چند بازی سنگین در تورنمنت aba می توانستیم با آمادگی بیشتری در جام باشگاه های آسیا حضور یابیم. با این حال با لغو این تورنمنت از سوی کشور میزبان، ما چند بازی تدارکاتی با تیم های لیگ برتری کشورمان انجام دادیم و سپس عازم چین شدیم.

• آیا ترس از حریف باعث باخت پترو در دو بازی آخر شد یا حریفان از ما قدرتمندتر بودند؟
در بسکتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. بسکتبال را نمی توان روی کاغذ آورد چرا که هر لحظه شاهد اتفاق غیر منتظره ای خواهیم بود. قدرت تیم های شرکت کننده در جام باشگاه های آسیا فراتر از قدرت تیم پتروشیمی نبود اما برای پیروزی در مسابقاتی که حریف مقابل حرفه ای است باید با یک ریتم خاص بازی کرد. یعنی کار دفاعی و حمله های منظم باید یک روند خاصی داشته باشند تا نتیجه مطلوب کسب شود. همچنین شرایط روحی و روانی نیز بسیار موثر است. تیم پتروشیمی در مسابقات غرب آسیا دو بار تیم الریاضی لبنان را شکست داده بود اما در مسابقات قهرمانی آسیا نتوانستیم مقابل این تیم پیروز شویم.


• فادی الخطیب با 37 سال سن هنوز از بهترین های لبنان است ،چرا بازیکنان ایرانی پس از 30 سالگی خود را تمام شده می دانند؟
به نظر من این موضوع به عدم خودباوری بازیکنان برمی گردد. این ضعف نگرش ماست که تا بازیکنی 30 سال را رد می کند او را تمام شده می پنداریم. یک بازیکن تا زمانیکه خوب می دود و بسکتبال را درست بازی می کند می تواند تا هر سنی که بخواهد ادامه دهد.


• برای شروع فصل جدید لیگ برتر آمادگی دارید؟
کار پتروشیمی در لیگ امسال بسیار سخت است چراکه تیم های خوبی امسال حضور دارند که می توانند برای ما دردسر ساز باشند. در کل به نظر من لیگ قوی داریم و ما نیز می خواهیم قدرتمند به میدان برویم تا قهرمانی سال گذشته را تکرار کنیم.


• حضور دو بازیکن خارجی به طور هم زمان در زمین در سوپر لیگ امسال به نفع بازیکنان ایرانی است یا به ضررشان؟
زمانیکه بازیکنان ایرانی در کنار دو بازیکن خارجی به میدان می روند بر تجربیاتشان افزوده می شود و سطح تیم ها بالا می رود و این به سود بازیکنان است اما از طرفی نیز می تواند به ضرر بازیکنان باشد چراکه زمان کمتری به بازیکنانی هم پست خارجی ها هستند، می رسد و این موضوع می تواند باعث بی انگیزگی بازیکنان شود ولی شاید دلیلی شود تا بازیکنان ایرانی تلاش خود را بیشتر کرده و خود را به مربیانشان اثبات کنند.

• در مسابقات فیبا آسیا چلنج در پست سه به میدان رفتی. آیا در سوپر لیگ امسال به پست خودت باز میگردی؟
سبک بازی در این پست با پست تخصصی خودم متفاوت است و بازی کردن در پست سه یا small forward برایم کمی دشوار است. قرار است در پتروشیمی در پست تخصصی خودم یعنی پست چهار یا power forward بازی کنم اما با توجه به نیاز تیمم اگر سرمربی تشخیص دهد آمادگی بازی در پست سه را نیز دارم.


• بازی نخست مقابل اراک را چطور پیش بینی می کنی؟
بازی اول ما مقابل تیم اراک و به میزبانی این تیم است. اراک بازیکنان بزرگی دارد و از قدرت های امسال به شمار می رود. امیدوارم بتوانیم لیگ امسال را با برد در نخستین بازی و مقابل این تیم آغاز کنیم.


• بسیاری پتروشیمی را قهرمان لیگ امسال پیش بینی می کنند، تو چه نظری داری؟
واقعا هیچ چیز مشخص نیست. ما تیم بسیار خوبی داریم و بازیکنها همگی آماده هستند اما سایر تیم ها نیز خود را برای قدرتنمایی در لیگ امسال آماده کردند و هرتیمی در تلاش است تا بهترین بازی های خود را ارائه دهد.بعلاوه آنکه جوان های با انگیزه زیادی به لیگ 96 – 95 تزریق شده اند که می توانند به لیگ جذابیت ببخشند. به هر حال ما تمام تلاش خود را می کنیم تا هواداران پتروشیمی را خشنود کنیم.

کیانا شادرو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها