رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امکان گسترش یک ایده مانند ایران ساخت در کشور از طریق شبکه‌های اجتماعی فراهم‌تر است.
کد خبر: ۹۶۰۰۴۲
گسترش ایده ایران ساخت از طریق شبکه‌های اجتماعی

​به گزارش جام جم آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا فرنقی‌ زاده در خصوص جشنواره ایران ساخت، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره جریان سازی و تولید محتوا بر فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان است باید بگویم استفاده از این فضا برای فرهنگ‌سازی و معرفی محصولات ایرانی با توجه به گستردگی فضای مجازی، یک ضرورت انکارناپذیر و تاثیرگذار است.

وی افزود: جدیدترین و پُرکاربردترین نوع اشاعه در تبلیغات فضای مجازی، تبلیغات به کمک شبکه‌‌های اجتماعی است. امکان گسترش یک ایده از مهم‌ترین قابلیت‌‌هایی است که شبکه‌‌های اجتماعی به طور غیرمستقیم برای تبلیغات فراهم آورده‌‌اند.

فرنقی زاده تصریح کرد: به عنوان مثال، برخی از شبکه‌‌های اجتماعی در سطح جهان، بیش از یک میلیارد کاربر دارند که این امر امکان گسترش یک ایده را در بین آن‌ها از طریق لینک‌دهی فراهم می‌‌سازد.

به گفته عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ایران ساخت»، سرعت اشاعه‌ی این گونه از تبلیغات به حدی است که محدودیت‌‌های زمانی و مکانی به سرعت رنگ می‌‌بازند و تبلیغ‌کننده می‌‌تواند تبلیغات خود را برای تعداد نامحدودی از مخاطبان از سرتاسر جهان، در زمان کمی انتشار دهد.

امروزه نزدیک به 83 درصد از شرکت‌‌های تبلیغاتی برای معرفی خدمات خود از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌‌کنند و نزدیک به 69 درصد از مخاطبان نیز از این شبکه‌‌ها تبلیغات را دنبال می‌‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از طرفی افراد عادی که در شبکه‌‌های اجتماعی تبلیغاتی در معرض تبلیغات قرار می‌‌گیرند، خود نیز به نحوی با اشتراک‌گذاری تبلیغات به اشاعه‌ی تبلیغات در فضای مجازی کمک می‌‌نمایند. تحقیقات در این زمینه نیز ثابت کرده‌‌اند توصیه‌‌هایی که از جانب دوستان غیرذی‌نفع، برای خرید کالا یا کسب خدمات خاصی صورت می‌پذیرند، تأثیر بسیار بیشتری از تبلیغات عادی دارند.

وی همچنین افزود: دلیل این امر به این برمی‌‌گردد که به نوعی افراد در مواجهه با دوستان، این احساس را ندارند که برای خرید کالایی خاص، مورد بازیچه قرار گرفته‌‌اند. این امر به خوبی در شبکه‌‌های اجتماعی نمود پیدا می‌‌کند؛ به نحوی که فرد در شبکه‌‌های اجتماعی با بسیاری از تبلیغات به وسیله‌ی اشتراک‌گذاری دوستانش آشنا می‌شود و اعتماد زیادی به این قبیل تبلیغات پیدا می‌‌کند.

فرنقی‌زاده بیان کرد: بدین وسیله، در اینجا احتمال تأثیر تبلیغ در کنار این کارکرد شبکه‌‌های اجتماعی افزایش می‌‌یابد.

به اعتقاد وی، اهمیت برند سازی ملی همانند ویترین برای مغازه است. هرچه قدر که یک مغازه اجناس خوب و معتبری برای فروش بیاورد اما وتیرینی برای نمایش کالا وجود نداشته باشد آن قطعا شکست خواهد خورد.

وی در ادامه گفت: به عبارتی اگر ایران محصولات خوب و باکیفیت را در قالب یک برند مطرح تولید کند آن برند مشتری خودش را خواهد داشت و زمانی که اعتماد مشتری جلب شود به سختی می تواند از برند مورد علاقه اش چشم پوشی کند و به سراغ برند دیگری بروند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تا زمانی که به روز بودن، مزیت نسبی نسبت به رقبا ، طراحی های مدرن و نیازسنجی مخاطب را در کار خود نهادینه نکنیم نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشتریان در بازار‌های بین‌المللی خواهان محصولات با‌کیفیت هستند، گفت: بنابراین رعایت استانداردها و الزامات کیفی در تولید از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرنقی‌زاده در پاسخ به این سوال که چه شیوه حمایتی را برای محصولات و تولیدات ایرانی پیشنهاد می کنید، گفت: مهمترین شیوه جهت حمایت از تولید داخل فرهنگسازی ان می باشد رسانه ها بایستی مردم را تشویق به خرید داخلی نمایند.باید در تولید داخل رضایت مردم را جلب کرد تا دیگر خرید کالای ایرانی به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی معتقد است؛ تولید و استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه و همچنین فروش آنلاین محصولات داخلی و به عبارتی تجارت الکترونیک که بخشی از شبکه ملی اطلاعات است می تواند نقش موثری در این حوزه داشته باشد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ساماندهی واردات بی رویه را راهکاری موثر برای حمایت از کالاهای ایرانی دانست و تاکید کرد: قطعا این امر تاثیر بسیار خوبی بر تولید داخل خواهد داشت و اگر واردات بی رویه صورت پذیرد صنایع داخلی نابود خواهند شد لذا کنترل واردات یکی از مهمترین راههای توسعه تولید داخل است.

وی بیان کرد: شاید امروز بیشترین اطلاع رسانی در حوزه ارتباطات و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد امروز قبل از پخش اخبار از رسانه ملی، در لحظه از آخرین خبرها از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطلع می شوند.

فرنقی‌زاده همچنین گفت: بخش عمده ای از افکار عمومی مردم در اختیار فضای مجازی است و به همین جهت می توان گفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه تولید محتوا توسط خود مردم صورت می گیرد و به عبارتی ما فقط زیر ساختها را مهیا می کنیم، گفت: قطعا تبلیغ دستوری و دولتی نمی تواند خیلی تاثیر گذار باشد بلکه مردم و نهادهای مردمی باید در این زمینه تلاش کنند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها