در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

سیاست مشخصی برای اشتغال زایی کشور نداریم

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه، مشکل اصلی اقتصاد کشور مسائل ساختاری است گفت: اصلی ترین مشکل اقتصاد کشور بنگاه های اقتصادی بزرگ است که اشتغال ایجاد نمی کنند.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۲
سیاست مشخصی برای اشتغال زایی کشور نداریم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصوری معاون اشتغال وزارت رفاه، کار و تعاون و راغفر استاد دانشگاه امشب یک آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی معضل بیکاری پرداختند.

راغفر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه برای رفع معضل بیکاری چه باید کرد گفت: محور ارزش افزوده در کشور باید سیاست های مبتنی بر اشتغال باشد.

وی با بیان اینکه، سیاست مشخصی برای اشتغال زایی در کشور نداریم افزود: ما در کشور اشتغال را از مسیر ایجاد رشد اقتصادی البته نه هر رشدی دنبال می کنیم.

این اقتصاد دان با اشاره به میزان رشد اشتغال و رشد اقتصادی طی سالهای مختلف گفت: این رشد در هیچ دوره ای تناسب نداشته است.

مشکل اصلی اقتصاد کشور مسائل ساختاری است

وی، مشکل اصلی اقتصاد کشور را مسائل ساختاری دانست و عنوان کرد: سود بزرگی در بخش های نامولد وجود دارد و این امر سبب باز ماندن بخش خصوصی از رقابت شده است.

منصوری در ادامه با اشاره به اینکه، در برنامه های پنج گانه پس از انقلاب سیاست معطوف به اشتغال نداریم گفت: گاها به اشتغال محدود البته برای گروه های خاص اشاره شده است.

وی با بیان اینکه، سیاست های ناظر بر رشد اقتصادی کفایت نمی کند ادامه داد: رشد اقتصادی خواهیم داشت اما لزوما اشتغال پیامدش نخواهد بود.

منصوری در بخش دیگری از این بحث با بیان اینکه از سال ۱۳۴۰ به بعد بین رشد جمعیت و اشتغال واگرایی به وجود آمده گفت: این مسئله نشان می دهد تا زمانی که روش های منطقی انتخاب نکنیم نخواهیم توانست معضل بیکاری را حل کنیم لذا لازم است ساختار بحرانی در حوزه بازار کار را اصلاح کنیم.

سیاست های مشخصی در برنامه ششم توسعه در حوزه اشتغال زایی وجود ندارد

سید هادی موسوی نیک مدیر گروه اقتصاد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار تاسف از اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه و اسناد پشتیبان آن موضوع اشتغال نادیده گرفته شده اظهار داشت: در اسناد پشتیبان، فصلی تحت عنوان تولید، سرمایه گذاری و اشتغال داریم که حتی در این فصل موضوع اشتغال به صورت مجزا دیده نشده است.

در حوزه اشتغال جهت گیری های برنامه ششم توسعه باید معطوف به اصلاحات ساختاری باشد

راغفر نیز با تاکید بر اینکه تا زمانیکه جهت گیری های برنامه ششم توسعه معطوف به اصلاحات ساختاری نباشد نمی توان در حوزه اشتغال عمل کرد بیان داشت: علی رغم اینکه اصلاحات ساختاری زمان بر است اما علائمی را به فعالان اقتصادی می دهد که می تواند جذب کننده سرمایه ها در بخش های مولد باشد.

وی اضافه کرد: اصلاحات در نظام بانکی و مالیاتی کشور از جمله علائمی است که به فعالان اقتصادی کشور داده می شود تا بتواند در حوزه اقتصادی فعالیت مناسبی داشته باشد اما چنین چیزی مشاهده نمی کنیم.

مناطق مرزی از سیاست های توسعه ای کشور مغفول مانده اند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه مناطق مرزی کشور به طور کلی از سیاست های توسعه ای کشور مغفول مانده اند تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاری ها در مناطق خاصی از کشور و عمدتا مناطق مرکزی متمرکز شده اند و سرمایه گذاری ها در مناطق محروم به شدت کم است و یا در این مناطق جهت گیری های سرمایه گذاری بیشتر معطوف به سرمایه گذاری های سرمایه بر بوده است.

این اقتصاد دان با اشاره به اینکه از سه یا چهار سال آینده سالی ششصد و چهل هزار فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت گفت: علاوه بر این رقم ، دویست تا سیصد هزار نیرویی داریم که ضرورتا تحصیلات دانشگاهی ندارند و وارد بازار کار می شوند و بیکاری در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی چیزی حدود بیست و چهار ، بیست و پنج درصد است.

راغفر همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه اصلی ترین محرک های سیاست گذاری های اقتصادی در ایران منافع چند گروه صنعتی خاص است گفت: ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری ها در چهار گروه صنعتی انجام می شود و از مجموع سه میلیون شغل در بخش صنعت بیشتر از چهارصد هزار شغل نداریم.

منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار نیز با تاکید بر اینکه اولویت ما در حوزه اشتغال زایی مناطق محروم و با بیکاری بیشتر است، اظهار داشت: با تمرکز در این مناطق می توان عدد متوسط بیکاری را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها