حرکت کاروان رسانه رادیو از امروز اول آبان به سوی اربعین آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۹۱۵۰
زلال اربعین روی امواج رادیو جاری شد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، با حضور قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، معاون صدا و جمعی از مدیران رسانه ملی و مسئولان ستاد عالی اربعین رادیو اربعین از امروز فعالیتش را از سرگرفت.

در این مراسم حجت الاسلام موسوی مقدم، قائم مقام رئیس رسانه ملی و معاون صدا اولین مهمانان برنامه زنده این رادیو بودند که به تبیین اهداف راه اندازی رادیو اربعین و رسانه ملی پرداختند.

قائم مقام رئیس رسانه ملی در خصوص ظرفیت‌ها و آموزه‌های اربعین و فرهنگ شیعی گفت: زیارت اربعین و مناسک اربعین یکی از نشانه‌های ایمان شیعه و تابلوی تمام عیار فرهنگ شیعی است. وی در خصوص جایگاه عدد چهل در میان مسلمانان گفت: هم در قرآن و هم در آموزه‌های دینی ما جایگاه خاصی به عدد چهل داده شده و استمرار هر عمل به تعداد چهل بار، بستر مناسبی برای درک آن فراهم می‌آورد؛ نظیر مأموریت حضرت موسی (ع) در میقات که با چهل شب به پایان می‌رسد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه چهل سالگی همانطورکه پیامبران در سن چهل سالگی به پیامبری مبعوث شده اند سن کمال انسان ها محسوب می‌شود، گفت: اربعین‌ اوج به ثمر رسیدن حقیقت و پیام حادثه عاشورا است.

وی درخصوص زیارت اربعین یادآورشد: زیارت اربعین منشوری برای تشیع و مسلمانان است که بر آن تأکید فراوان شده و پیامش آن است که عاشورا چراغ پرنوری است که تا زمانی که ظلم و استکبار هست خاموش نمی شود و پرچم آن در اهتزاز است.

قائم مقام رئیس رسانه ملی سپس درخصوص نقش رسانه در تبیین فرهنگ عاشورا گفت: در فرهنگ عاشورا حقایقی نهفته است که باید حفظ شود.

حجت الاسلام موسوی مقدم درباره حرکت مردمی راهپیمایی اربعین و مناسک این مناسبت گفت: این حرکت خودجوش از دل مردم برآمده و هیچ نهاد و سازمانی در شکل گیری آن نقش ندارد.

وی افزود: مسئولان و نهادها باید برای کمک کردن به این حرکت مردمی تلاش کنند و با شناختن ابعاد آن، خود را به مردم نزدیک و آن ها را برای این حرکت عظیم یاری دهند.

حجت الاسلام موسوی مقدم درخصوص وظایف رسانه نیز گفت: رسانه مناسک اربعین را نمی سازد بلکه مفهوم آن را بازشناسی می‌کند و با درک ابعاد آن به آن عمق می بخشد که در این زمینه رادیو اربعین می تواند بسیار موثر باشد تا مردم برای درک عمق این مناسک آماده شوند.

قائم مقام رئیس سازمان از رادیو اربعین به عنوان رابطی میان زائران، مردم و مسئولان یاد کرد که باید با اطلاع رسانی از آخرین اخبار این مناسک، این حرکت با شکوه را پوشش دهد و به عمق حادثه عاشورا و مناسک اربعین و مفاهیم آن بپردازد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با تأکید بر اینکه اربعین یک شکل و قالب نیست و محتوایی عمیق است که باید پیام‌های ان تبیین شود، گفت: مفاهیم ناب عاشورا که برگرفته ازتمام ممیزه های عقلانی و عرفانی اسلام است باید استخراج و در انطباق با عصر حاضر برای مردم بازگو شود.

وی افزود: مفاهیمی چون ایثار، عزت و آزادگی که در پیام عاشورا است باید تبیین شود تا شعار اربعین را به شعور حسینی تبدیل کند.

قائم مقام رئیس سازمان همچنین در یادداشت دفتر یادبود این شبکه رادیویی نوشت: افتتاح رادیو اربعین در سپهر رسانه ای شتیداری، نوید بخش توجه هرچه بیشتر عوامل و مدیران معاونت صدا به کیفیت و غنا بخشیدن به حادثه عاشورا و اربعین حسینی است. این رادیو در حوزه های مختلف تخصصی به این موضوع می‌پردازد.

معاون صدا نیز در مراسم راه اندازی رادیو اربعین با بیان اینکه رادیو اربعین امسال برای دومین سال متوالی برنامه های متنوع و پرمحتوایی برای هموطنان تدارک دیده است، گفت: راه اندازی رادیو اربعین کاری در حد توان رادیو برای عرض ادب به محضر امام حسین(ع) و شهدا است که برای پوشش حرکت ملی و مناسک دینی مردمی ر اربعین راه اندازی شده است؛ مناسکی که هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی افزود: انعکاس این مناسک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی ها و حرکت های جمعی مسلمانان انعکاس حرکتی است که ملیون‌ها انسان معتقد با پای پیاده برای رسیدن به کربلا آغاز می‌کنند.

معاون صدا با اشاره به عملکرد قابل قبول این رادیو در سال گذشته گفت: امسال با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برای پرداختن به محتوا وعمق بخشی به برنامه ها تغییرات عمده ای در جدول پخش برنامه های این رادیو صورت گرفته است.

نسرین آبروانی با تأکید بر اینکه جدول پخش این شبکه بخش قابل توجهی را به سخنان علما و بزرگان در خصوص هدف امام حسین(ع) و قیام ایشان و نقش حضرت زینب (س) در تبیین درس‌های عاشورا اختصاص داده است، گفت: سخنان مقام معظم رهبری در خصوص واقعه عاشورا نیز بخش دیگری از برنامه های این شبکه را به خود اختصاص خواهد داد.

معاون صدا در خصوص برنامه‌های دیگر این شبکه گفت: زیارت اربعین به همراه تفسیر مفاهیم بلند آن نیز در فواصل برنامه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: ارتباط با اعضای کمیته های سیزده گانه ستاد عالی اربعین و مسئولان و اطلاع رسانی از آخرین اخبار و اطلاعات نیز سهم عمده ای از برنامه های این شبکه را به خود اختصاص خواهد داد.

آبروانی از این رادیو به عنوان حلقه رابط زائران و مسئولان ستاد اربعین یاد کرد و از معاونت های فنی برای فراهم آوردن بستر فنی پخش سراسری رادیو، استان‌ها برای همکاری در زمینه تهیه برنامه ها و سیاسی برای همکاری در زمینه اطلاعات و اخبار قدر دانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها