مردم استان مرکزی از رئیس جمهور می خواهند

گره کور رکود باز شود

استان مرکزی درحالی از فردا به مدت دو روز میزبان رئیس‌جمهور و برخی از اعضای هیات دولت است که چشم به تصمیمات دولت برای رفع مشکلات بزرگ اقتصادی چهارمین قطب صنعتی و اقتصادی کشور دارد.
کد خبر: ۹۵۸۹۹۶
گره کور رکود باز شود

به گزارش جام‌جم، استان مرکزی حدود 3000 واحد صنعتی بزرگ و کوچک را در خود جای داده است و رتبه نخست تنوع محصولات صنعتی دارد. این استان رتبه چهارم صنعت کشور را به خود اختصاص داده و قطب دوم صنایع مادر تخصصی و تولید تجهیزات ایران نام گرفته است و سهم عمده‌ای در تولیدات و صادرات کشور دارد. اما رکود اقتصادی چالش‌های زیادی را برای این قطب صنعتی کشور پدید آورده است. قرار است در سفر دو روزه رئیس‌جمهور مطالبات مردم و مشکلات این استان در دستور کار شورای اداری استان قرار گیرد. برطرف شدن مشکلاتی درباره آب، اشتغال، مبارزه با اثرات سوء خشکسالی، اجرای پروژه‌های عمرانی و درمانی، مسکن، زیرساخت‌های ورزشی، مدیریت شهری، حمایت از کشاورزی و دامداری از جمله مطالبات مردم استان مرکزی است که انتظار دارند با سفر رئیس‌جمهور به اراک و خمین و حضور برخی از اعضای دولت در شهرهای دیگر استان، بخشی از این مشکلات برطرف شود.

مشکلات اقتصادی ریشه معضلات استان

فعالیت بیش از 3000 واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی ضرورت نگاه جدی دولتمردان به صنایع را می‌طلبد. بنا به گفته مقامات سازمان صنعت، معدن و تجارت، صنایع استان، نقدینگی، کمبود تسهیلات، نداشتن سرمایه در گردش، زخم‌های حاصل از تحریم و عدم پرداخت مطالبات، اصلی‌ترین مشکلات 70 درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی بشمار می‌رود.

به باور علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، کمیجان و خنداب انتظارات مردم استان مرکزی از دولت و سفر رئیس‌جمهور، رفع چالش‌هایی است که مردم این استان با آن دست به گریبانند.

کریمی مهم‌ترین چالش استان را مشکلات اقتصادی می‌خواند و می‌افزاید: این مشکلات هم در حوزه صنعت و هم‌ در کشاورزی به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که تعداد زیادی از واحدهای بخش صنایع استان به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.

کریمی معتقد است، این شرایط در سال‌های اخیر سبب شده تعداد زیادی از کارگران کارخانه‌های استان بویژه شهر اراک تعدیل و اخراج شوند و ما شاهد خیل افراد بیکار باشیم: «این درحالی‌ است که جوانان زیادی جویای کار هستند، ولی با رکود اقتصادی فعلی فرصت شغلی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و این معضل بیکاری در استان را وخیم‌تر کرده است.»

عضو کمیسیون ‌اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتظار مردم از دولت در وهله اول تلاش برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی بویژه واحدهای بزرگ است، به معضل حاشیه‌نشینی در شهرهای استان مرکزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این موضوع نیز از دیگر چالش‌های ما به ویژه در اراک و ساوه است که سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

کریمی با بیان این‌که بخشی از این چالش‌ها به فقدان برنامه‌ریزی و کنترل و نظارت درخصوص اسکان خانواده‌های حاشیه‌نشین برمی‌گردد، عنوان می‌کند: بخشی از آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، جرایم، تعداد زندانیان و آسیب‌های فرهنگی به بیکاری و مسائل اقتصادی ارتباط دارد که انتظار می‌رود تدابیر لازم برای رفع این معضلات از سوی دولت و مسئولان استان صورت گیرد.

فلج شدن صنعت استان با کمبود نقدینگی

رئیس شورای مرکزی کانون کارآفرینی کشور معتقد است، از آنجایی که استان مرکزی تقریبا در ایستگاه پایانی سفرهای استانی ریاست جمهوری و هیات دولت قرار گرفته است، می‌طلبد تا نه‌تنها شخص رئیس‌جمهور بلکه پیکره دولت به استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور نگاه ویژه‌ای داشته و بخش قابل توجهی از زمان سفر را به حوزه صنعتی و مشکلات پیرامونی آن اختصاص دهند.

مجید ایزدی که اصلی‌ترین مشکل صنایع را نبود نقدینگی و سرمایه در گردش می‌خواند، به ایسنا می‌گوید: دولت باید برای تحریک بازار، حجم نقدینگی را بیشتر کند و با کنار گذاشتن سیاست انقباضی نقدینگی بیشتری را به جامعه تزریق کند.

به گفته او، اعمال سیاست‌های حمایتی دولت با در نظر گرفتن مولفه‌های تشویقی برای صاحبان صنایع می‌تواند صنعت کشور را از رکود خارج کرده و تولید ملی تقویت شود.

ضرورت احداث مترو سریع‌السیر تهران ـ ساوه

از سوی دیگر، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی که بر ضرورت احداث مترو سریع‌السیر تهران ـ ساوه تاکید دارد و در این رابطه به ایسنا می‌گوید: با احداث این مترو، مسیر ساوه تا مرکز کشور از نظر زمانی به نصف کاهش خواهد یافت که عاملی در تسریع در حمل‌و‌نقل و ارتباط سریع صنعتگران با پایتخت خواهد شد.

محمدرضا منصوری معتقد است، کاهش مدت زمان تردد بین ساوه و زرندیه با پایتخت کشور، قطعا انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری جدید ایجاد می‌کند و با توجه به راه‌اندازی دومین شهر صنعتی ساوه با عنوان شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تردد سرمایه‌گذاران خارجی از پایتخت به این منطقه نیز تسهیل خواهد شد.

درخواست برای پیگیری احداث راه‌اهن خمین

موضوع احداث راه‌آهن خمین از طرح‌هایی است که چهار سال از تصویب آن می‌گذرد، ولی اقدامی جدی در این حوزه انجام نشده است.

ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی معتقد است این موضوع باید در مطالبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی گنجانده شود. او با بیان این‌که سهم شهرستان خمین از بخش صنعت استان درصد کمی است، عنوان می‌کند: مشکل برق و گاز در خمین عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در امر سرمایه‌گذاری است که باید برطرف شدن مشکلات این حوزه، پیگیری شود. به گفته رضایی، طرح کشت گل و گیاه می‌تواند زمینه اشتغال 450 نفر را در خمین فراهم آورد که این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که کلنگ‌زنی شده، ولی بین ادارات برق و آب هنوز شفاف‌سازی برای ارائه خدمات به آن انجام نشده است که البته باید این مصوبه هم در دستور مطالبات سفر هیات دولت به استان قرار گیرد.

بی‌انگیزگی نیروهای بومی به دلیل تبعیض‌ها

کریمی همچنین به بی‌انگیزه بودن نیروهای بومی استان اشاره می‌کند و آن را چالش انگیزشی می‌خواند و می‌گوید: حضور پررنگ مدیران غیربومی در استان و میدان ندادن به نیروهای بومی و به کار نگرفتن آنها از یک‌سو و جذب تبعیض‌آمیز نیروی کار از میان افراد غیربومی برای فرصت‌های محدود شغلی که در استان وجود دارد، از دیگرسو، انگیزه نیروهای بومی در سطوح پایین و میانی برای ارتقا و ماندن در استان را بشدت کاهش داده است.

130پروژه نیمه تمام در انتظار اعتبار

استاندار مرکزی نیز اشاره به اهداف سفر رئیس‌جمهور به استان عنوان می‌کند: برای حل مشکلات استان مهم‌ترین موضوعات را برای سفر رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار داده‌ایم که تخصیص اعتبار صددرصدی به پروژه‌های دارای ردیف اعتبار از این جمله است. به گفته محمود زمانی‌قمی، آلودگی هوای کلان‌شهر اراک از مهم‌ترین مشکلات این شهر است که در این زمینه نیز اجرای پروژه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.او با بیان این‌که هم‌اکنون 130پروژه نیمه‌تمام بالای یک میلیارد تومان اعتبار در استان وجود دارد که در سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت، تخصیص بودجه برای تکمیل این پروژه‌ها پیگیری خواهد شد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها