گفت‌وگو با کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست

دور بودن از ایران آزارم می‌داد

گفت و گوی جام جم آنلاین با کامبیز درمبخش، کارتونیست و هنرمند طنزپرداز

بدون تغییر شغل،‌ آتیش زدم به مالم!

ساعت 5 بعدازظهر جمعه سی ام مهرماه، کامبیز درمبخش در گالری آریانای تهران آتیش می زند به مالش! قرار است او برای نخستین بار بیش از 500 کار هنری اش را در قالب یک نمایشگاه با عنوان « آتیش زدم به مالم!» به حراج بگذارد، حراجی که واقعا حراج است و به گفته او قصدش این است که علاقه مندان به هنر با بضاعت مالی کم هم بتوانند از در خانه و محل کارشان از آثار او به یادگار داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۸۷۴۰
بدون تغییر شغل،‌ آتیش زدم به مالم!

به گزارش جام جم آنلاین، ظهر جمعه،‌ساعاتی قبل از گشایش نمایشگاه و در حالی که او مشغول آماده شدن برای عزیمت به گالری بود، چند دقیقه ای با این هنرمند 75 ساله گپ زدیم.

آقای درمبخش شنیدیم آتیش زدین به مال تون؟ چرا؟

(می خندد) ببنیید قضیه این است که من نقاش معمولی نیستم یک طنزنویس و کاریکاتوریست هم هستم و طبیعتا عنوان نمایشگاه هم باید به گونه ای در دل خودش طعنه و طنز داشته باشد.

من فکر کردم به علت جا به جایی یا تغییر شغل آتیش زدین به مال تون؟

(باز هم می خندد) خیر آقا، هنرمند اگر هنرمند باشد تا آخر عمرش شغلش را تغییر نمی دهد، کاسب های قدیم وقتی حراج می کردند می گفتن آتیش زدم به مالم، حالا ‌من هم چون یک مقدار زیادی کار داشتم که برخی به مدت 40 سال در کشوها و کمدها خاک می خورد و چون من هم آدم فعالی هستم و تعدادشان داشت روز به روز بیشتر می شد گفتم کاری کنم تا اینها برود به دست مردم برسد بهتر است. واقعا چه کسی بهتر از مردم؟ جوانان مملکت که همه پولدار نیستند و برخی کارهای من را دوست دارند ، می آمدند کارها را در نمایشگاه های قبلی می دیدند و دوست داشتند بخرند اما بضاعت مالی شان اجازه نمی داد، به همین دلیل کاری کردم که اینها هم داشته باشند، البته قیمت های بالا هم هست ولی اکثرش پایین است تا هر شهروندی با بودجه متوسط هم بتواند خرید کند بالاخره کار به دست مردم برسد بهتر از این است که حبس شود در جایی.

هنرمند که برای خودش کار نمی کند هدف نهاییاش دیده شدن و تاثیرگذاری روی مردم است.

به قول همان کاسب های قدیمی سود کمتر ، فروش بیشتر؟

آقا من واقعا درباره فروش فکر نمی کنم از من با 60 سال سابقه کار هنری این حرف ها گذشته است، هیچ ادعایی ندارم لذتی که از کار می برم برای من بیشتر از هر چیزی ارزش دارد.

در این نمایشگاه فقط کاریکاتور عرضه کرده اید؟

نه علاوه بر کاریکاتور برخی آثار نقاشی، تصویرسازی، استریپ کارتون، مینیاتور و عکس را هم ارائه دادم.

مگر شما عکاسی هم می کنید، ندیده بودم؟

بله، البته کسی من را به عنوان عکاس نمی شناسد، ولی فکر می کنم همه این موارد در قالب تصویر می گنجد، جالب است که خیلی ها از من می پرسند دوربینت چیست، من می گویم ‌دوربین اصلا مهم نیست، مهم آن آدمی است که پشت دوربین ایستاده است و جهان را تماشا می کند.

فکر می کنید چرا خانواده ها باید بیایند و کاریکاتور یا کلا اثر هنری اصل بخرند؟

اول از همه علاقه باید باشد، بعد کار خوب را بشناسند، کاریکاتور فقط یک کاریکاتور نیست، یک اثر هنری است،‌ روی میز کار، در خانه ، آشپزخانه و بستگی به سلیقه آنها کارکردهای مختلفی دارد و می تواند به آنها در چیدمان خانه کمک ویژه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها