تا به حال به اینکه خودتان یک خودرو طراحی کنید فکر کرده اید؟ به طراحی یک خودرو زیبا با امکانات و کاربرد هایی که در ذهنتان است؟ شاید به ذهن شما و خیلی از افراد دیگر طراحی یک خودرو دلخواه خطور کرده باشد ولی قطعا کمتر کسی بوده که به دنبال به حقیقت پیوستن این آرزو رفته باشد. بنظرتان چه مهارت هایی نیاز هست تا بتوانیم یک طراح حرفه ای خودرو شویم؟
کد خبر: ۹۵۷۴۷۸
چگونه می توانیم یک طراح خودرو شویم؟

به گزارش جام جم آنلاین از کلیک ، اگر از علاقمندان به خودرو و طراحی آن هستید یا کنجکاو دانستن ادامه مطلب را دنبال کنید. ما در این مطلب از مهارت هایی صحبت می کنیم که برای هر طراح خودرویی ضروری است.

خودرو های آستون مارتین DB11، جگوار اف تایپ و رنج ‌روور اسپرت از خودرو هایی دوست‌ داشتنی و پرطرفداری است که همگی محصول بریتانیا هستند. اما آنچه این سه خودرو را به هم مرتبط می ‌کند کسانی است که این خودروها را طراحی کرده اند.

مارک ریچمن، ایان کالوم و گری مک گاورن طراحان این سه خودروی پرطرفدار هستند و سه نفر دوره طراحی خود را در کالج سلطنتی هنر لندن RCA پشت سر گذاشته اند.

به جرات می ‌توان گفت که این سه طراح در حال حاضر در بالاترین سطح دنیای طراحی خودرو قرار گرفته اند و در موقعیتی که هر طراح خودرویی آرزوی رسیدن به آن را دارد.

برای اینکه بدانیم یک طراح خودرو چه دوره هایی را باید بگذراند به کالج سلطنتی هنر لندن در کنزینگتون رفتیم تا ببینیم نسل فعلی دانشجویان این کالج چه حرف ‌هایی برای گفتن دارند.

دانشجویان این رشته استعدادهای مختلفی را دارند؛ داخل نمایشگاه همه چیز بود، مثل یک پین بال آنتیک تا یک بازوی رباتیک که با اشاره کنترل می‌ شد. اما این فقط گوشه ‌ای از توانایی‌ ها و استعداد هایی هست که دانشجویان این کالج دارند.

آن چه که در بخش طراحی خودرو این دانشگاه می بینیم نشان می دهد که قابلیت رانندگی خودکار و تکنولوژی‌ های جدید دنیای خودرو موضوع اصلی تمرکز دانشجویان هستند. به نظر می رسد پروژه خودروی ۶۰ دقیقه که توسط تام آلیس طراحی شده است، با توجه به نوآوری ‌هایی که دارد می تواند دنیای صنعت حمل و نقل را کاملاً متحول کند.

در بین طراحی ‌هایی که در این مرکز وجود دارد پروژه‌ های مشترک زیادی با خودرو ساز های مختلف به چشم می خورد. پروژه لندروور Aegis متیو رابسون و لکسوس LF-CS یوکی ایسوگای دو نمونه جالب توجه از بین پروژه های مختلف است. RCAخیلی خوب دانشجویان خود را با صنعت خودرو درگیر می‌ کند و این قابل تحسین است. با وجود این که طراحان جوان در طول تحصیل خود با خودروسازان بزرگ همکاری دارند، ضمانتی برای استخدام آن‌ ها بعد از پایان تحصیل نمی‌ کنند، متیو کونتی استاد ارشد RCA اعتقاد دارد با رقابت شدیدی که در حال حاضر در این عرصه وجود دارد، پیدا کردن یک شغل مناسب خیلی سخت است.

او گفت: تقاضا برای طراحان جدید آن قدری که ما انتظار داریم بالا نیست و در حال حاضر تعدا دانشجویان طراحی که هر ساله فارغ ‌التحصیل می ‌شوند خیلی زیاد است. همین موضوع باعث شده تا صنعت طراحی خودرو به صنعتی جذاب و درعین‌ حال فوق ‌العاده رقابتی تبدیل شود.

او در جواب این سوال که پس یک طراح جوان چگونه می ‌تواند سری بین سرها در بیاورد؟ گفت:

فعالیت دانشجویان بیشتر فنی و حرفه ‌ای و عملی است و معمولاً زمان زیادی را صرف یادگیری مهارت ‌های جدید می ‌کنند. بزرگ ‌ترین چالش آن‌ ها این است که چیزی طراحی کنند که قابل توجیه باشد. این دانشجویان اصلاً به دنبال این نیستند که واقعا صنعت خودرو در حال حاضر چه چیزهایی نیاز دارد؟

این موضوع کاملا درست است. در حالیدوره‌ های طراحی در بریتانیا در حال تربیت طراحان درجه یک است که این کشور با کمبود نیرو های فنی مواجه است. این کمبود هر چند بسیار کمتر از نیاز بریتانیا به ۵۰۰۰ نیروی جدید با مهارت‌ های بالای مهندسی در صنعت خودرو است و با وجود دانشجویانی که در آینده برای تحصیلات تکمیلی قصد ورود به RCA دارند و قبل ‌تر بورسیه تحصیلات کارشناسی را دریافت کرده ‌اند، اما ممکن است بعضی از بهترین طراحان نتوانند برای تحصیلات تکمیلی وارد این کالج شوند.

کونتی در این مورد گفت: بعضی از دانشجویان تصور می ‌کنند برای این که در کالج سلطنتی هنر لندن پذیرش شوند باید یک قهرمان بزرگ باشند به همین دلیل گاهی تعدادی از دانشجویان به دنبال یک فرصت زیادی برای مطالعه هستند و فکر می کنند در زمان کم نمی توانند آمادگی برای پذیرش را ندارند. حتی وقتی توانایی خوبی برخوردار باشند. اما باید بدانند که اینکه برای پذیرش در اینجا باید بهترین بود، اصلا صحت ندارد.

من فکر می ‌کنم در حال حاضر در صنعت خودرو با کمبود طراحان داخلی کابین مواجه هستیم. بسیاری از دانشجویان فقط به فکر طراحی خارجی و بدنه خودرو ها هستند. اما آنچه موضوع تغییرات تکنولوژیکی شدید شده است بخش داخلی و کابین است.

به همین دلیل مقامات این کالج به دنبال جذب دانشجویانی هستند تا دوره ‌های ویژه طراحی کابین را طی کنند.

کونتی در ادامه گفت: یک بخش رو به رشدی در صنعت خودرو وجود دارد که نیازمند دانشجویانی است که در زمینه رابط کاربری انسان و ماشین HMI تخصص دارند و یا آن‌ هایی که در صنعت بازی‌ های ویدیویی فعالیت کرده ‌اند. این یک تغییر بزرگ در ذهنیت‌ ها است. ما تلاش می ‌کنیم تا جای ممکن روشن ‌فکر باشیم و طراحانی با زمینه ‌های مختلف را کنار هم داشته باشیم.

بنابراین اگر فکر می ‌کردید که فقط داشتن مهارت طراحی تصاویر خودرو های بی‌ نظیر تنها توانایی مورد نیاز است تا به یک طراح ماهر خودرو تبدیل شوید الان دیگر متوجه شدید که کاملا اشتباه فکر می کرده اید.

کونتی مدعی است دانشجویی روشن ‌فکر با شور و اشتیاق واقعی برای یک رشته خاص، کسی که کاملاً متعهد و آماده یادگیری است را به یک استعداد صرف که آماده برای یادگیری نبوده و کنجکاو نیست، ترجیح می ‌دهد.

به عبارتی او می گوید هدف او از فعالیت به‌ عنوان یک استاد در کالج سلطنتی هنر لندن این است که تصورات و ذهنیت‌ های قدیمی را از بین ببرد و با نابودی تفکرات کلیشه‌ ای، طراحانی قدرتمند برای صنعت خودروی آینده به دنیا تحویل دهد.

حالا با این اوصاف به نظرتان شما آن چه که نیاز است را برای تبدیل شدن به فرد مورد نظر کونتی دارید؟

نکاتی از فارغ‌ التحصیلان کالج سلطنتی هنر لندن

ایان کالوم، رئیس بخش طراحی، جگوار

کالوم معتقد است بریتانیا هنگامی‌ که بحث طراحی خودرو مطرح می ‌شود، بیش از حدی که انتظار است می تواند بر صنعت جهانی تاثیر بگذارد. تأثیر خود را می‌تواند در صنعت جهانی بگذارد.

او به طراحان آینده سفارش می کند هیچ وقت دست از طراحی اسکچ بر ندارند و ایده ‌های خود را روی کاغذ پیاده کنند. همواره ذهنی خلاق داشته و به دنبال نوآوری باشند.

گری مک گاورن، رئیس بخش طراحی، لندروور

مک گاورن این ‌گونه سخنان خود را شروع می ‌کند: قبول کنید که ما متفاوت هستیم! ما به زبانی متفاوت حرف می زنیم، تصاویر، نه کلمات!

او معتقد است طراحان هیچ‌ گاه نباید دست از نوآوری و خلاقیت بر دارند و نباید همواره به عملکرد فکر کنند. طراحی فوق‌العاده فقط به یک مهارت خاص نیاز ندارد. یک طراح خوب باید بتواند با چالش ‌های مهندسی، تولید و فروش مواجه کند.

مارک ریچمن، مدیر اجرایی و رئیس بخش طراحی، آستون مارتین

زمان حضور ما در کالج ریچمن به ملاقات پروفسور آمده بود و بار دیگر قرار بود در تیم اساتید دوره قرار بگیرد.

او گفت: استادان کالج به نمونه کار های شما نگاه می کنند تا ببینند آیا شما توانایی‌ های تفکر جایگزین را دارید یا نه؛ آیا شما فرآیند فکری مورد نیاز برای خلاقیت در دنیای خودروها دارید یا نه!

پیتر شرایر، رئیس بخش طراحی، هیوندای-کیا

طراح پشت پرده آئودی تی تی هم ‌اکنون در بالاترین بخش طراحی هیوندای و کیا فعالیت دارد. او مسئولیت تغییر سبک طراحی محصولات کیا را از سال ۲۰۰۶ تا کنون بر عهده داشته است.

او در این باره می گوید: طراحی خودرو بیشتر کاربرد، درک و فعالیت در حوزه پارامتر های تولید است و فقط به معنی چیزی را زیباتر ساختن نیست. البته عشق و علاقه به دنیای خودرو و داشتن یک ذهن هنری و معماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها