مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به مرمت و بازسازی ساختمان کتابخانه پروین اعتصامی در باغ نگارستان گفت: کتابخانه در حال حاضر آماده بهره برداری است.
کد خبر: ۹۵۷۲۵۱
پایان مرمت کتابخانه تاریخی پروین اعتصامی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر عیسی علیزاده با تاکید بر اینکه مجموعه نگارستان در سالهای 1377-1375 شمسی مورد بازسازی و مرمت قرار می گیرد اما مرمت ساختمان کتابخانه به دلیل کسری بودجه نیمه کاره می ماند، ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان زیباسازی و دانشگاه تهران در سال 1393منعقد شد، مرمت ساختمان کتابخانه با هدف ایجاد فضای چند منظوره فرهنگی مجددا آغاز شد.

او با بیان اینکه عملیات مرمت این بنا توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر دانشگاه تهران با اعتباری که از سوی سازمان زیبا سازی شهرداری تهران تخصیص داده شد در طی دوسال انجام گرفته، افزود: در این پروژه مطالعه و مستند‌نگاری و آسیب‌شناسی بنا انجام شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه در ادامه این پروژه با توجه به مطالعات صورت پذیرفته و ارزش های بنا، برنامه احیا نقشه‌های اجرایی برای مرمت تهیه شد، گفت: با توجه به این موضوع اقدامات مرمتی از جمله تخریب دیوارهای الحاقی و بازگرداندن بنا به شکل اولیه، مرمت و استحکام سازی خرپاها، اجرای عملیات یکپارچه سازی دیافراگم کف طبقات، مرمت آجرچینی و بندکشی سقف و دیوارهای زیرزمین و نازک کاری جداره‌های طبقات ، رنگبرداری و مرمت درب و پنجرهای چوبی و ساخت پنجره های جدید، آماده سازی فضا و اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی انجام شد.

عمارت کتابخانه بخشی از مجموعه ساختمان های دانشسرای عالی است که در گوشه شمال شرقی باغ نگارستان واقع شده است. ساخت این عمارت در سال 1315 خورشیدی به عنوان بخشی از یک مجموعه آموزشی توسط وزیر معارف وقت (علی اصغر خان حکمت) به نیکلای مارکوف معمار روسی سفارش داده شد. در فاصله زمانی سال 1320 تا 1330 عمارت کتابخانه توسعه یافته و بخش شمالی به ساختمان کتابخانه افزوده می گردد.در این کتابخانه مدتی پروین اعتصامی شاعر پر آوازه کشور به عنوان کتابدار مشغول به فعالیت بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها