در اواخر سال 2011 نامکو خودروی جدیدی را به‌عنوان نسل جدید مدل افسانه‌ای پونی معرفی نمود و اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی جهت تولید انبوه و عرضهٔ آن به بازار است. این محصول جدید نامکو برای ما ایرانیان چهرهٔ کاملاً آشنایی دارد چراکه طراحی آن متعلق به پراید خودمان است!
کد خبر: ۹۵۷۱۲۷
خودرویی که از دیدن آن احساس غرور می کنید! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، نخست نگاهی جامع به تاریخچه این شرکت بیاندازیم!

2CV یکی از مشهورترین محصولات سیتروئن است که در کشورهای مختلف، با نام‌های مختلف و در انواع مختلف به تولید رسید. در سال 1963 دو مهندس فرانسوی ساکن ساحل عاج کارگاهی را با هدف مونتاژ محصولات سیتروئن در این کشور تأسیس کردند.

چندی بعد این دو مهندس، خودرویی را بر اساس پلت‌فرم سیتروئن 2CV متناسب با نیازهای بازار آفریقا ساخته و نام آن‌را بیبی برویس (Baby Brousse) گذاشتند. این خودرو که بدنهٔ آن از فولاد ساخته شده بود، ساختار بسیار ساده ای داشت و تمامی قطعات آن با پیچ به یکدیگر متصل شده بودند. تولید رسمی بیبی برویس در ساحل عاج در همان سال 1963 آغاز گردید و به دلیل موفقیت، سیتروئن در سال 1969 امتیاز تولید آن‌را از شرکت ساحل عاج جهت تولید در دیگر کشورها خرید.

سیتروئن بیبی برویس 1963

سیتروئن در آن سال‌ها پروژه‌ای تحت عنوان «خودروی عمومی جهانی» را دنبال می‌کرد و قصد داشت خودروهای ارزان‌قیمتی را در کشورهای درحال‌توسعه عرضه کند. بیبی برویس برای این پروژه بسیار مناسب بود چراکه به دلیل برخورداری ساختاری ساده، به‌راحتی در کشورهای مختلف قابل‌تولید بود به‌طوری‌که قطعات به‌صورت CKD از فرانسه به کشورهای تولیدکننده ارسال و در آنجا مونتاژ می‌شد و هر کشور این خودرو را با نام و ظاهری متفاوت (و یا با همان ظاهر اصلی) به‌صورت محلی تولید می‌کرد. یکی از این کشورها یونان بود که در آن شرکتی بنام نامکو (Namco) خودرویی بنام پونی (Pony) را در سال 1972 معرفی کرد که بر اساس بیبی برویس ساخته شده بود. بیبی برویس در ایران هم توسط سایپا با نام ژیان مهاری مونتاژ و عرضه شد.

نامکو پونی 1972

پونی را می‌توان موفق‌ترین خودرویی دانست که بر اساس بیبی برویس ساخته شده بود. پونی بسیار ارزان‌قیمت و درعین‌حال کاربردی و قوی بود و پس موفقیت آن در بازار داخلی یونان، نامکو آن‌را به بسیاری از کشورها نیز صادر نمود و حتی تعدادی از آن به ایالات‌متحده هم صادر شد. البته مطمئناً بهره‌گیری از برند سیتروئن در این موفقیت نقش مهمی داشت. تولید نسل اول پونی تا سال 1984 ادامه داشت و نامکو در طول این سال‌ها بارها آن‌را مورد فیس‌لیفت و بهسازی قرار داد. بعد از توقف تولید نسل اول پونی در سال 1984، نامکو در سال 1985 خودرویی را با نام سوپر پونی و به‌عنوان نسل دوم پونی تولید کرد.

نامکو سوپر پونی 1985

اما سوپر پونی هیچ ارتباطی با سیتروئن و مدل بیبی برویس نداشت زیرا خودرویی بسیار مدرن‌تر بود که از موتورهای ساخت فورد استفاده می‌کرد. نامکو امید زیادی به موفقیت سوپر پونی داشت و حتی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را جهت صادرات آن به ایالات‌متحده در سر داشت اما هرگز این‌طور نشد و سوپر پونی به‌هیچ‌عنوان موفق عمل نکرد زیرا این مدل در نقطهٔ مقابل پونی قرار داشت یعنی هرچند بهتر و مدرن‌تر از پونی بود اما قیمت گران‌تری داشت که آن‌را از دسترس قشر زیادی از جامعه دور می‌کرد. به همین دلیل نهایتاً تولید سوپر پونی در سال 1991 درحالی‌که تنها چند صد دستگاه از آن ساخته شده بود متوقف گردید. سپس در سال 2003 نیز نامکو نمونه‌ای جدید از سوپر پونی که پیشرفت‌هایی جزئی در آن صورت گرفته بود را به‌عنوان نسل سوم پونی معرفی کرد که البته هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید.

سوپر پونی جدید 2003 که به تولید نرسید

بااین‌حال شرکت نامکو هنوز به‌طور کامل تعطیل نشده بود. هرچند هیچ اثری از دوران پرفروغ گذشته در آن دیده نمی‌شد اما نامکو هرگز رسماً خاتمهٔ فعالیت خود را اعلام نکرد و همچنان کارخانهٔ خود که قادر به ادامهٔ تولید بود را حفظ کرده بود. به همین دلیل در اواخر سال 2011 نامکو خودروی جدیدی را به‌عنوان نسل جدید مدل افسانه‌ای پونی معرفی نمود و اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی جهت تولید انبوه و عرضهٔ آن به بازار است. این محصول جدید نامکو برای ما ایرانیان چهرهٔ کاملاً آشنایی دارد چراکه طراحی آن متعلق به پراید خودمان است! داستان ازاین‌قرار است که شرکت یونانی نامکو جهت تولید مجدد مدل محبوب پونی همکاری‌هایی را با شرکت سایپای ایران آغاز کرده است تا خط تولید آن‌را مجدداً در کارخانهٔ قدیمی خود راه‌اندازی کند.

نامکو پونی 2012

بدین ترتیب نامکو برای ساخت نسل جدید پونی از بسیاری از قطعات پراید تولید سایپا استفاده کرده است به‌نحوی‌که دماغهٔ جلویی آن به‌طور کامل از پراید گرفته شده و داشبورد آن نیز دقیقاً همان داشبورد قدیمی پراید است تا جایی که حتی لوگوی سایپا هم همچنان روی غربیلک فرمان دیده می‌شود! همچنین نامکو برای پیشرانهٔ پونی جدید هم از همان موتور ارتقاءیافتهٔ M13 پراید وانت 151 با 70 اسب بخار قدرت استفاده کرده است. البته نامکو در ساخت پونی جدید همکاری‌هایی را نیز با پژو-سیتروئن داشته است و قرار است غیر از موتور 1.3 لیتری پراید، موتور 1.4 لیتری TU3 پژو در نسخه‌های بنزینی و گازسوز LPG هم برای پونی ارائه شود.

پونی جدید بر اساس همان فرمول پونی محبوب قدیمی ساخته شده است؛ یعنی خودرویی ساده، سبک و ارزان که توانایی‌های مناسبی در پیمودن مسیرهای ناهموار دارد. پونی خودرویی دودر اما با دو ردیف صندلی است که فقط قسمت جلویی آن سقف فلزی ثابت دارد و برای قسمت عقب آن یک سقف برزنتی قابل‌ جمع شدن طراحی شده است. همچنین این خودرو از فضای باری بسیار بزرگی تقریباً هم‌اندازهٔ یک وانت سود می‌برد. به همین دلیل نامکو پونی شباهت زیادی با وانت پراید 151 سایپا دارد تا جایی که در وب‌سایت‌های یونانی تصاویر 151 در کنار پونی دیده می‌شود. البته شباهت این دو خودرو فقط در قسمت جلو و قالپاق‌ها است و دیگر قسمت‌های بدنهٔ پونی توسط خود نامکو ساخته شده است. نهایتاً تولید پونی جدید از آوریل سال 2012 در یونان آغاز شد. چندی پیش نیز یکی از سایت‌های یونانی تجربهٔ رانندگی کوتاهی با این خودرو داشته است که برگردان آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

پونی جدید نسخه‌ای مدرن از همان پونی محبوب سابق است و برای کسانی ساخته شده است که یک ماشین باربر با توانایی‌ رفتن به مسیرهای ناهموار می‌خواهند. این خودرو ظرفیت حمل 5 نفر را دارد (2 نفر در جلو و 3 نفر در عقب) درحالی‌که از فضای بار بزرگی هم برخوردار است. این فضا حتی با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها بیشتر هم می‌شود. سقف برزنتی خودرو را به‌سرعت می‌توان جمع کرده و ماشین را به نمونه‌ای نیمه کابریو تبدیل کرد. همچنین برای حمل اشیاء بزرگ هم می‌توان سقف را جمع کرد. نامکو تجهیزات بسیار کمی شامل فقط پخش CD و تهویه مطبوع را برای پونی ارائه کرده است و حتی و پنجره‌های جانبی آن به‌صورت دستی بالا و پایین می‌شوند.

پونی وزن بسیار سبکی معادل تنها 850 کیلوگرم دارد اما بر روی جاده رفتاری کاملاً مشابه خودروهای کار از خود نشان می‌دهد درحالی‌که می‌توان برای رفتن به مسیرهای ناهموار هم روی آن حساب کرد. مدت‌زمان رانندگی ما با پونی محدود بود به همین دلیل امکان آزمایش کامل و سنجش توانایی‌های آن فراهم نشد. بااین‌حال عملکرد کلی خودرو مثبت بود. همچنین نمونهٔ مورد آزمایش ما از پروتوتایپ‌هایی بود که چند سال پیش ساخته شده است؛ بنابراین مطمئناً در نمونه‌های تولیدی جدید نواقص آن رفع شده و بهبود یافته است. بدین ترتیب نامکو پونی را می‌توان همزاد یونانی پراید سایپا دانست که با قطعات پراید ساخته شده و نامکو حتی قصد صادرات آن به کشورهای اروپایی و آسیایی را هم دارد. این ماشین یونانی جالب و کاربردی با قیمتی در حدود 7 هزار یورو به بازار عرضه می‌شود. / پدال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
123
-
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
151 خودمون خوشگلتره !!!
فرقون ثاظی جاده مخثوث !
-
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
افتضاحه !!! بازم دم خودمون گرم !
سنگ پا از قزوین
-
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
۰
۰
اینا دیگه روی مارو هم سفید كردن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ژیان مهاری
-
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
اینا دیگه چه بیچاره هایی هستن !!!!
علی كوچولو
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
احساس غرورش به خاطر ترجمه پرایده !!!
جیپ كا ام
-
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
شترگاوپلنگ كه میگن همینه ها !
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها