اختصاصی جام جم آنلاین با اساتید گرافیک کشور؛

تلویزیون منهای گرافیگ مساوی با رادیو

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان رسانه و فعالان بخش خبر معتقدند اخبار و گزارش رویدادها به دلیل قاطعیت و جدیت ذاتی آن به نوعی خشک و سنگین هستند. از طرفی هم می دانند که حوصله مخاطب برای تعقیب اخبار روز در هر بخش خبری کمتر از 10 دقیقه است.
کد خبر: ۹۵۶۷۶۵
تلویزیون منهای گرافیگ مساوی با رادیو

گرافیک یکی از عوامل مهم برای حفظ مخاطب و افزایش اعتماد او نسبت به شبکه های خبری است. مدیران و سردبیران بخش های خبری با بهره گیری مناسب و حرفه ای از علم و فن تخصصی به بهترین شکل می توانند مخاطب خود را برای مدت زمان بیشتری، مشتری بخش اخبار شبکه کنند.

به گزارش جام جم آنلاین ، استفاده از رنگ، ضرباهنگ، تم، دکور، تصویر، نوع قلم، اینفوگرافی و موشن گرافی و بسیاری دیگر، از جمله جلوه های گرافیکی هستند که می توانند خشکی خبر را شکسته و محتوای خبر را به صورت خبری قابل درک و حتی گاهی نرم خبر به مخاطب منتقل کند.

گرافیک، اکسیژن بخش خبر

یک پیشکسوت و مدرس علم گرافیک، گرافیک را زبانی تصویرd، فراگیر و جهانی می داند و معتقد است؛ از این علم و هنر تخصصی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط از طریق عناصر تصویری و نوشتاری به منظور برقراری ارتباط با مخاطب در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره استفاده می شود. گرافیک یکی از رشته های هنرهای تجسمی است که در روزنامه ها، مجلات و تلویزیون بسیار بکار می رود. رنگ، انواع فونت، تم، موسیقی، تصاویر، شکل ها، مجری و دکور همگی از عناصر گرافیک هستند.


مصطفی اسداللهی افزود: اهمیت گرافیک در رسانه ها مانند اهمیت وجود اکسیژن برای جانوران است که اگر نباشد همگی می میرند. لذا اگر گرافیک از روزنامه ها، مجلات و تلویزیون گرفته شود آن ها هم محکوم به فنا خواهند شد.

اسداللهی: اهمیت گرافیک در رسانه مانند اکسیژن برای جانوران است اگر نباشد همه می میرند. اگر گرافیک هم از روزنامه و تلویزیون گرفته شود آنها نیز فنا می شود

گرافیک، خط رقابت جهانی رسانه ها

وی با بیان اینکه اخبار تلویزیون بدون عناصر گرافیکی نمی تواند به مخاطب منتقل شود، تصریح کرد: در دنیای امروز مهمترین عامل پیشرفت و موفقیت رسانه ها در رقابت جهانی، گرافیک است. رسانه های خبری و حرفه ای به گرافیک به عنوان یک علم مستقل نگاه می کنند چرا که معتقدند این علم هنری، مستقیماً با سواد بصری مخاطب ارتباط دارد.
این استاد دانشگاه افزود: رسانه های کشور ما اعم از روزنامه ها، مجلات و تلویزیون و حتی سایت های خبری باید از گرافیک به صورت یک هنرحرفه ای بهره ببرند و الّا شاهد کاهش مخاطب خویش با گذشت زمان خواهند شد.
اسداللهی گفت: خوشبختانه در کشور ما توجه خوبی به گرافیک می شود و اساتید، دانشگاه ها و دانشجویان با استعدادی در این حوزه فعالیت می کنند اما برای رقابت در عرصه بین الملل نیازمند کسب تجارب بیشتری هستیم.

گرافیک، پلی از سخت خبر به نرم خبر

جلال عطارزاده، پیشکسوت و مدرس گرافیک خبری درباره این فن به جام جم آنلاین گفت: گرافیک در واقع ارتباط تصویری با هدف اطلاع رسانی است. تفاوت آن با نقاشی در این است که در نقاشی، نقاش احساس و برداشت خود را بیان می کند و ضرورتی برای انتقال پیام نمی بیند اما گرافیک با سفارش تهیه می شود و لزوماً حامل پیامی برای مخاطب است. این تمایز باعث می شود که بهره گیری از گرافیک در رسانه های دیداری بارزتر شود.
عطارزاده افزود: نوعی از گرافیک وجود دارد که ماهیت اطلاع رسانی رویدادی آن بیشتر از اطلاع رسانی صرف است و به گرافیک خبری شناخته می شود. گرافیک خبری در کمترین زمان و به ساده ترین شکل می تواند بیشترین پیام را منتقل کند.

عطارزاده: آرم و تیتراژ خبر، وله ها، دکور، نور، چیدمان صحنه، کپشن های برنامه، مجری و گوینده خبر و تمام عناصری که در قاب تصویر قرار دارند، قسمتی از گرافیگ خبر تلویزیونی است

این استاد گرافیست ادامه داد : بخش خبر تلویزیون، وقتی از گرافیک بهره می برد که می خواهد به تنهایی بار انتقال یک خبر را بدوش بکشد و یا برخی مواقع بخشی از تصاویر که قابل بیان و یا نشان دادن نیست و روی مخاطب تاثیر ناخوشایندی می گذارد، از این فن استفاده می کند. لذا گرافیک پلی برای ارتباط اخبار سخت و خشن به اخبار نرم است.

تلویزیون یعنی گرافیک

وی افزود: گرافیک در خبر شاخه های مختلفی دارد. از همان ابتدای پخش آرم خبر، مخاطب شاهد آثار گرافیکی است، مانند تیتراژ خبر، وله های بین بخش های خبری، دکور، نور، نوع چیدمان صحنه، کپشن های برنامه، حتی مجری و گوینده خبر و تمام عناصری که در قاب تصویر قرار می گیرد، قسمتی از گرافیگ خبر تلویزیونی است. در واقع گرافیک سعی دارد فرصت بی اعتنایی را از مخاطب بگیرد، یکبار با شدت بخشیدن به یک خبر و یکبار با نرم کردن محتوای خبر، نتیجه اینکه در تمام بخش های خبری گرافیک حضوری دائم دارد و تلویزیون منهای گرافیک مساوی با رادیو است.
عطارزاده گفت: در خبر، بخشی بنام اینفوگرافی وجود دارد که خبر را به صورت داستان و قصه به مخاطب منتقل می کند. به عنوان مثال؛ در خبر می آید که هواپیمایی سقوط کرد و تصویری از هواپیمای ساقط شده را نشان می دهد، این یک نوع انتقال پیام است، اما همین خبر سقوط را اینفوگرافی از زمان و مکان پرواز، فاصله تا مقصد، محل و نوع حادثه، تعداد مسافران، تعداد کشته ها و زخمی ها و نجات یافتگان، میزان امدادرسانی و ... را می تواند در یک یا چند پلان به مخاطب منتقل کند. حتی گرافیست ها یک گام از اینفوگرافی که تصاویری ثابت است پیش گذاشته و از موشن گرافی بهره می برند که در آن، همین خبر سقوط هواپیما را با تصویر متحرک و افکت های صدادار تولید می کند که موجب جلب نظر بیشتر مخاطب می شود.

گرافیک، وجه تمایز شبکه های خبری

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بدون شک امروزه و در رقابت جهانی شبکه های خبری بین المللی، شبکه ای پیشتاز است که برای گرافیک اهمیت بیشتری قایل شود. لذا وجه تمایز موفقیت و یا ضعف شبکه های خبری جهان، نوع بهره گیری آنها از فنون گرافیکی تصویری است. چرا که پشت هریک از گرافیک های آنها، تحقیق و مطالعه نهفته است. بهره گیری از رنگ، فرم و تکنیک قبلاً تست می شود و با نظر کارشناسی به مرحله اجرا می رسد.
عطارزاده افزود: در بسیاری از جوامع که از رسانه های خبری ضعیف تری برخوردارند جای تحقیق و بررسی در گرافیک را نظر و سلیقه شخص مدیر و سردبیر می گیرد. بدیهی است که یک سردبیر باید در متن و یا سیاست خبری دخالت داشته باشد اما در حوزه هنری خبر بهتر است به فرد گرافیست اطمینان کنند. چون نگاه هنری یک جوهره ذاتی است که با برخورداری از دانشی خاص به خلق اثری زیبا و تاثیرگذار تبدیل می شود.

محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها