"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش برای شرکت در نشست بین‌المللی سوریه تهران را به مقصد لوزان ترک کرد.
کد خبر: ۹۵۶۲۸۰
آتش بس یک ماهه زمینه ساز پایان تدریجی بحران/ گفتمان ایران تنها راه حل سوریه است

این سفر در حالی صورت می گیرد که، چندی پیش طرح صلح آمریکا وسوریه به بن بست خورده بود. از طرفی کاخ سفید که دائما مدعی مشارکت در پایان دادن به مناقشات منطقه است، به تازگی در اقدامی متخاصمانه بطور مستقیم به جنگ با یمن ورود کرده است که این موضوع حتما مذاکرات صلح در سوریه را و بطور کلی منطقه را پیچیده خواهد نمود.

"مارک تونر" جانشین سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی خبری در پاسخ به اینکه آیا امیدی به نتایج این نشست دست کم برای دستیابی به توافق آتش بس موقت در سوریه وجود دارد؟ تصریح کرد، برقراری آتش بس اولویت این نشست است تا شرکت کنندگان در سایه آن بتوانند به مسائل دیگر از جمله کمک رسانی و فراهم کردن زمینه از سرگیری گفت وگو های صلح بپردازند.

گفتنی است؛ پیش از این حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود؛ نشست بین المللی سوریه فردا شنبه در لوزان سوئیس با مشارکت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، عربستان، عراق، مصر و قطر برگزار می شود.

در همین حال "حشمت الله فلاحت پیشه" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وزارت امور خارجه، پیرامون سفر ظریف به لوزان بمنظور شرکت در حل و فصل بحران سوریه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در تحولات اخیر میدان سوریه دو راهبرد اصلی نمایان شده است. یکی استراتژی مبتنی برثبات در منطقه است که جمهوری اسلامی ایران آن را پیگیری می‎کند و راهبرد دوم، مبتنی بر ایجاد تنش و بحران آمریکا و عربستان در رأس آن قرار دارد.

وی تصریح کرد: در این تحولات کشوری مانند روسیه هم است که نقش تعیین کننده‎ای در معادلات منطقه ای دارد که البته مواضع مسکو به تهران در مورد سوریه بسیار نزدیک است. البته گاها روسها به جهت مقتضیاتی به غرب تمایل پیدا می‎کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به پیمان اخیر روسیه وآمریکا بر سر موضوع سوریه گفت: مقامات آمریکایی به راحتی به این معاهده صلح خیانت کردند. کاخ سفید با نقشه هایی که از کرملین در خلال مذاکرات صلح سوریه گرفته بود بمدت 45 دقیقه مواضع ارتش سوریه و مدافعان این کشور را بمباران کردند تا معادلات جنگ به ضرر بشار اسد رقم خورد.

وی افزود: با کارشکنیهای مداوم آمریکا در میدان سوریه ما عملا شاهد شکست و بی نتیجه ماندن گفتگوها صلح سوریه میان آمریکا –غرب – سازمان ملل و روسیه هستیم.

فلاحت پیشه حضور وزیر خارجه کشورمان به نشست لوزان را مثبت ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد:با وجود ناامیدی درباره صلح سوریه، اما تنها طرحی که می تواند به حل و فصل مناقشات سوریه کمک جدی کند، فقط گفتمان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی در مورد طرح ایران در مورد سوریه گفت: این طرح می تواند منتج بازگشت ثبات و امنیت به خاک سوریه شود. جالب اینکه آقای جان کری هم پیشتر ، طرح جمهوری اسلامی را مفید و سازنده ارزیابی کرده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شرایط اخیر سوریه را برای رسیدن به یک صلح پایدار را مایوس کننده می داند ولی در عین حال می افزاید: ایران و روسیه عظم بسیار جدی در از بین بردن بحران سوریه را دارند و این تنها روزنه امید خواهد بود. اگر تهران و مسکو فرایند یک آتش بس یک ماهه را در میدان سوریه بوجود بیاورند، سازکار و کار یک صلح پایدار در دراز مدت مهیا خواهد شد.

محمدرضا شجاعیان - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها