دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد:

تداوم همکاری‌های تهران - مسکو در مبارزه با تروریسم

محرم امسال جنایت علیه شیعیان ادامه و بلکه گسترش یافت. مظلوم‌ترین شهدای جنایات اخیر، شیعیان نیجریه بودند و پیش‌بینی می‌شود در آینده، آن بخش از مناطق و کشورهای دنیا‌ که دارای مردمانی فقیر‌ و سیاستمدارانی فاسد هستند، بیشتر آماج تروریسم تکفیری ـ وهابی قرار گیرند.
کد خبر: ۹۵۶۱۵۰
مقابله با فتنه تکفیری، نیازمند راهبرد جهانی

اما چرا تکفیر و تروریسم سلفی با همه زشتی‌ها و غیرانسانی بودنش روز به روز فراگیرتر می‌شود؟ پاسخ صریح سوال فوق این است که جنایات سال‌های اخیر علیه شیعیان جهان در خاورمیانه و آفریقا بخشی از یک راهبرد کلان است و لذا در آینده جنایات بیشتری در راه خواهد بود.

با وجود این یک راهبرد، زمانی گستره جهانی بیشتری پیدا می‌کند و با وجود جنایت‌بار بودنش، ‌غیرقابل کنترل می‌شود که جمعی از عناصر قدرت روز دنیا در شکل‌گیری و اجرای آن نقش داشته باشند. متاسفانه این سال‌های شوم، اکنون علیه شیعیان و البته بسیاری از مسلمانان غیرشیعه و غیرسلفی دنیا شکل گرفته است و سه لایه اصلی دارد:

لایه اول در سال 1978 میلادی شکل گرفت. لایه صهیونیستی این فتنه بعد از امضای معاهده سازش کمپ دیوید به‌وجود‌ آمد و شماری از سیاستمداران جهان اسلام را به استخدام خود درآورد. قرار بود پس از چهار دهه جنگ مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی، جنگ به درون مرزهای اسلامی‌ کشانده شود.

مسلمانان به جان هم بیفتند و انرژی جوانان مسلمان که در سلسله جنگ‌های 1948م، 1956م، 1967م و 1973 میلادی علیه موجودیت اسرائیل به کار گرفته شده بود، علیه برادران دینی خود به برادر‌کشی بینجامد. همین گونه‌ هم‌ شد.

از زمان امضای کمپ‌دیوید، دیگر هیچ جنگی میان اعراب و اسرائیل شکل نگرفت و رژیم صهیونیستی از سال 1982 میلادی با حمله به جنوب لبنان از حالت تدافعی خارج شد و هنوز هم از زمین و هوا به تجاوزات خود به سرزمین‌های اسلامی ادامه می‌دهد و مسلمانان نیز همزمان به برادر‌کشی ادامه می‌دهند. اسرائیل پیروز راهبردی این دسته از بحران‌های فرقه‌گرایانه است.

لایه دوم‌، بخشی از جنگ تمدن‌ها بود که در سال 1994 میلادی تئوریزه شد. ساموئل‌هانتینگتون که دنیای پس از پیروزی غرب در جنگ سرد را تحلیل می‌کرد‌، نوشت جنگ با مسلمانان، جنگ تمدن‌های جایگزین جنگ سرد است.

او گفت: یکی از راه‌های غلبه غرب بر دنیای اسلام، فعال کردن خطول گسل درون سرزمین‌های اسلامی است. جنگ شیعه ـ سنی این‌گونه به راهبردی غربی تبدیل شد. تعداد جنگ‌های بین مسلمانان از آن زمان تاکنون بیش از تمام جنگ‌هایی است که دیگر بازیگران دنیای امروز با هم داشته‌اند.

لایه سوم، ارتجاع عرب است. آنها برای حفظ تاج و تخت و البته منابع ثروت خود،‌ دنیای اسلام را هدف تروریسم قرار داده‌اند. وهابیت و سلفی‌گری در خدمت آن ثروت و قدرت نامشروع قرار گرفته‌اند و تامین مالی تروریست‌ها برای عیاشان عرب کار سختی نیست. هر جا فقر بیشتر و سیاستمداران فاسد‌ترند، شیعیان بیشتری شهید می‌شوند.

و لذا مقابله با این فتنه نیازمند راهبردی جهانی است. دولت جمهوری اسلامی ایران، ملجای مظلوم‌ترین قربانیان امروز تروریسم جهانی است. دولت باید در قالب دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی و در مراجع بین‌المللی به وظیفه خود در این رابطه عمل کند.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها