کلانشهر‌های این روزها، مملو از وسایل نقلیه ریز و درشت با میزان آلایندگی‌های متفاوت، هوای تیره و مضری را برای دستگاه تنفسی و به تبعیت از آن، سیستم عصبی شهروندان فراهم می‌کند. با افزایش روزانه میزان خودروهای حاضر در خیابان‌ها، هم تردد و هم زندگی سخت‌تر می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۲۹۵
در بازار ایران کیا پیکانتو بخریم یا ام‌جی3؟

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ اگر تمامی ابعاد خودرو را به طور کامل تحت نظر نگیرید، تردد مابین خط‌کشی‌های ممتد و منقطع این شهرهای پر رمز و راز، با عادات رانندگی مختلف هر شهروند، بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. چه بسا که پشت رول خودرویی سدان، SUV و به طور کلی بزرگ جثه قرار داشته باشید و کنترل وسیله نقلیه در این شرایط بیش از پیش سخت شود! یا حتی در زمانی که به توقف نیاز داشته باشید، احتمال پیدا کردن جای پارک مناسب برای یک خودروی 5 متری بسیار کمتر از دیگر خودروهاست.

اما همچون دیگر مطالب مشابه، مقدمات را چیدیم تا به یک نتیجه برسیم.‌ هاچ‌بک‌های اقتصادی و ریز جثه! خودروهایی که به تازگی در بازار ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده اند و با پیشرانه‌های کم حجم، ابعاد ریز در برابر فضای کابین مناسب، به جایگاه خوبی از نظر رتبه فروش در برابر دیگر کلاس‌های خودرویی رسیده‌اند.‌

هاچ‌بک‌های اقتصادی و شهری در یک کلاس پایین‌تر از ‌هاچ‌بک‌های داغ (در ابعاد هیوندای i30) قرار دارند؛ در حالی که گروه اول برای استفاده در شهرهای شلوغ با تراکم ترافیک بالا بسیار مناسب به‌نظر می‌رسند اما به همان نسبت هم گزینه خوبی برای استفاده خانوادگی به شمار نمی‌روند و برای مثال در بازه قیمتی 70 میلیون تومانی، اگرچه می‌توانید پیکانتوی صفر کیلومتر را خریداری کنید، اما فضای بسیار محدود کابین و صندوق، خانواده‌های با بیش از 3 نفر جمعیت را دچار مشکل خواهد کرد و برای جمعیت‌های بالاتر بهتر است به سراغ بازار دست دوم‌ها و تهیه یک سوناتای 2007 رفت. این روزها خبر ورود MG3 جدید به بازار ایران، بازار این ریز جثه‌های دوست داشتنی را تکان داده است. پیکانتوی بسیار کوچک در برابر MG3 جذاب، نبردی است که در این صفحه مطالعه خواهید کرد. قیمت، فضای کابین، امکانات، کیفیت ساخت، خدمات و ...! کدام المان در هر یک از این مبارزهای کوچک، برجسته‌تر به‌نظر می‌رسند؟!

رقابت در مرز نیم متر!

همانطور که بالاتر ذکر شد، پیکانتو در یک سایز کوچک‌تر از MG‌3 طراحی شده است؛ به همین خاطر محصول ام‌جی در کلاس مینی و کُره‌ای دوست‌داشتنی در کلاس میکرو خودروها قرار می‌گیرد. 4 سالی از حضور پیکانتو در بازار داخلی می‌گذرد و جالب اینجاست که این چشم‌بادامی با ابعاد خارق‌العاده و همچنین رنگ‌های زیبای در نظر گرفته شده برای آن، هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد؛ آنقدر جذاب که در ابتدای ورود به بازار، پشت ویترین لوکس‌ترین نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو، آن هم در ردیف جلو و در کنار مزراتی‌ها، مرسدس‌ها، بیمرها و پورشه‌ها قرار می‌گرفت. اما کمی آن‌طرف‌تر، محصولی از دیار بریتانیا، مونتاژ شده در سرزمین دیوار بزرگ رخ‌نمایی می‌کند.

MG‌3 جذاب، با ابعاد اندکی بزرگ‌تر از پیکانتو، کاپوت کشیده‌تر و در نهایت کابین به نظر جادار‌تر گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار می‌گیرد. کوچولوها در گود ایستاده‌اند تا پیش از هرچیز به بررسی عضلاتشان بپردازیم! اگرچه ‌هر دوی این خودروها در سال 2011 طراحی و به بازار عرضه شده‌اند اما پیکانتو با طول دقیق 3595 میلیمتر و خطوط شکسته بیشتر نسبت به MG‌3 4018 میلیمتری، مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد. جثه مکعبی‌تر پیکانتو به همراه دماغه‌ای که با زاویه قائم‌تری نسبت به MG3 آیرودینامیکی به زمین رسیده، خبر از 2 کارکتر جداگانه برای هر یک از این خودروها می‌دهد؛ رینگ‌های 5 پره دوبل 15 اینچ آلومینیومی برای پیکانتو و در مقابل، گزینه‌ای مشابه و البته با تریم دو رنگ نقره‌ای/مشکی برای MG3 با ابعاد هر دو خودرو به خوبی هماهنگ شده‌اند. اما با توجه به طراحی خشک‌تر برای رینگ‌های MG3 و خطوط نرم‌تر در نظر گرفته شده برای رینگ به کار رفته در پیکانتو، این طور به نظر می‌رسد که این چرخ‌ها در صورت جابه‌جایی بین دو خودرو، جلوه بهتری داشته باشند! کما اینکه MG3 با استفاده از تایرهای دوستدار محیط زیست، کارکتر سبز خود را برجسته‌تر می‌کند.

از کابین و امکانات چه خبر؟!

بهره‌گیری از کابینی راحت به همراه امکانات مناسب، تحمل ترافیک سنگین کلانشهرها را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. غربیلک دو شاخه فرمان در پیکانتو، از جمله جالب‌ترین جزئیاتی است که در این خودرو دیده می‌شود. تعبیه بر‌آمدگی‌های داخلی حلقه غربیلک برای سهولت در فرمان‌دهی به مرکب، در کنار سیستم اینترفیس و کنترل سیستم صوتی خودرو و تلفن همراه از روی فرمان، از جمله امکاناتی است که در پیکانتو دیده می‌شود. علاوه بر این، کیلومترشمار خودرو با 3 دایره در پشت غربیلک نقش بسته که برای وضوح بیشتر از تکنولوژی سوپر ویژن بهره می‌برد و در همه حال (به غیر از زمان خاموش بودن خودرو) روشن باقی می‌ماند.

در مقابل، MG3 با غربیلک سه‌شاخه عجیب خود و مزین به چرم مصنوعی مشکی با دوخت قرمز رنگ، در برگیرنده امکاناتی مشابه پیکانتو است؛ مضاف بر اینکه در بخش سمت راست این غربیلک، به جای دکمه‌های کنترل کار کیت تلفن همراه، کنترلگرهای سیستم کروز کنترل آن دیده می‌شود. لوگوی برجسته MG در قاب مستطیل شکل سیاه رنگ غربیلک و در پس آن، کیلومتر‌شمار یکپارچه (با 3 دایره نشانگر در یک قاب) دیده می‌شود. داشبورد و کنسول میانی بسیار ساده طراحی شده. سراسر کنسول از روکش خشک مشکی پوشیده شده و ادواتی همچون سیستم صوتی مجزا، در قابی مشکی و براق‌تر قرار گرفته‌اند. همچنین کانال‌های سیستم تهویه مطبوع که علاوه بر قاب مشکی، با یک نوار قرمز رنگ مزین شده و در بالای آن، محفظه شارژ گوشی تلفن همراه تعبیه شده است. در مقابل، پیکانتو با طراحی مدرن و متفاوت تر در بخش کنسول میانی، در برگیرنده سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی ساده با ورودی USB ، AUX و CD؛ کابین زیباتری را به نمایش می‌گذارد؛ حتی این برتری در بخش رودری‌ها و خطوط شکسته آن نیز کاملا نمایان خواهد بود. سیستم صوتی به کار رفته در MG3 همراه با 6 بلندگو HiFi و ووفر، قابلیت پشتیبانی از محصولات اَپل را دارد.

همچنین سیستم تهویه مطبوع الکتریکی ETC از جمله دیگر امکاناتی است که در این خودرو می‌توان یافت. برای افزایش ایمنی در هر دو خودرو، در نواحی مختلف (اعم از روی داشبورد، غربیلک و ستون‌ها) از 6 کیسه هوای ایمنی استفاده شده؛ اما در MG3 علاوه بر این، کمربند پیش‌کشنده خودکار برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی سرنشین در برخوردها نیز تعبیه شده است. به غیر از این، MG3 از امکانات دیگری همچون صندلی عقب مجهز به اتصالات صندلی کودک، سیستم هشدار‌دهنده باد تایرها، سیستم مدیریت پیشرانه، شیشه‌های سولار برای کاهش مضرات اشعه آفتاب، سیستم ضد‌بخار شیشه‌ها و آینه و شیشه‌های برقی با گرمکن آینه‌های جانبی؛ بهره می‌برد. که در مقابل پیکانتو با تنها بهره‌گیری از شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، در رده پایین‌تری از لحاظ امکانات قرار می‌گیرد.

سبز و سبزتر!

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، از مهم‌ترین اهداف خودروهای ‌هاچ‌بک و شهری، کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت برای سهولت استفاده در شرایط شهری است. از میان 4 پیشرانه یک و 1.2 لیتری در نظر گرفته شده برای پیکانتو، قدرتمندترین نمونه تحت عنوان 4 سیلندر کاپا 1.25 لیتری توسط اطلس خودرو به عنوان نماینده کیا موتورز در ایران انتخاب شده که این گزینه در برابر پیشرانه 4 سیلندر VTI با حجم 1.5 لیتر با 107 اسب بخار قدرت، 12 واحد ضعیف‌تر است. قدرت هر دو خودرو با اتصال به جعبه دنده‌های اتوماتیک(پیکانتو) و نیمه اتوماتیک(MG3)، نهایتا به محور فعال جلو می‌رسد و در نهایت مصرف سوخت 5.8 لیتر در 100 کیلومتر برای MG3 و 0.3 کمتر برای موتور کم‌حجم‌تر در پیکانتو، برای این دو خودرو ثبت می‏شود.

جعبه دنده MG3 قابلیت تغییر وضعیت به حالات زمستانی، نرمال و اسپورت را دارد؛ این در حالی است که کیا موتورز تنها 2 راه اتوماتیک و تعویض دستی را پیش روی راننده قرار داده است. برای سهولت هدایت خودرو در مسیرهای شهری، برای فرمان هر یک از این دو خودرو نیروی کمکی تعبیه شده است؛ در پیکانتو این وظیفه توسط پمپ هیدرولیک و روغن هیدرولیک انجام می‌شود اما در MG3 تکنولوژی فرمان برقی به یاری راننده می‏شتابد. گرچه که تکنولوژی به کار رفته در ‌هاچ‏بک چینی- بریتانیایی، راحتی بیشتری را در اختیار راننده قرار می‏دهد؛ اما در صورت بروز مشکل در سیستم فرمان، به‏نظر می‏رسد پیکانتو وضعیت مناسب‌تری برای تعمیرات داشته باشد. اما برای نگه داشتن این جثه‌های یک تنی چه تدابیری اندیشیده شده است؟! MG3 با بهره‌گیری از ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب و البته سامانه ضد‌قفل ABS، سامانه کمکی BAS، تقسیم نیروی ترمز در پیچ EBD و سامانه CBC؛ به تحرک خود خاتمه می‌دهد. اما در برابر آن پیکانتو تنها از 4 چرخ دیسکی به همراه سامانه‌های ABS و EBD بهره می‏برد که با توجه به دیسکی بودن ترمزهای محور عقب و همچنین وزن کمتر نسبت به MG3، به نظر می‌رسد که وضعیت مشابهی از لحاظ ترمزگیری داشته باشند.

بالاخره کدام را انتخاب کنیم؟!

و اما با داشتن 100 میلیون تومان پول در حساب بانکی چه خودروهای ‌هاچ‌بکی انتظار شما را می‌کشند؟! در بهترین حالت می‌توانید صاحب یک آلفا رومئو میتو 2012 کارکرده با هزینه‌های نگهداری و سرویس بسیار بالا شده و یا با بودجه‌ای کمتر، هیوندای i30 نسل گذشته را خریداری کنید. ب‌ام‌و سرییک نه‌چندان محبوب در بازار ایران و در نهایت سئات لئون نیز از دیگر گزینه‌هایی است که شاید پیش روی شما قرار گیرد. اما از آنجایی که مهم‌ترین المان در انتخاب یک خودروی ‌هاچ‌بک، هزینه‌های نگهداری و استهلاک پایین است، گزینه‌های مناسب را می‌بایست در جای دیگری یافت. هیوندای i20 فیس‌لیفت با چهره مناسب، پیشرانه 1.3 لیتری کم‌مصرف و میزان خدمات عالی، مزدا 2 کارکرده و شاید مستهلک شده در 2 سال تردد، تویوتا یاریس گران‌قیمت نسبت به رقبای همرده و در نهایت 2 گزینه حاضر در مقایسه این صفحه، آیتم‌های اقتصادی‌تری به‌نظر می‌رسند.

در این میان پیکانتو و فرزند نوپای ام‌جی در ایران، خوش‌قیمت‌ترین گزینه‌ها در میان ‌هاچ‌بک‌های اقتصادی شهری بازار ایران محسوب می‌شوند. حال باید دید که کدام یک را انتخاب کنیم؟! با توجه به تجربه عرضه 2 ساله پیکانتو در بازار ایران، به نظر می‌رسد که محصول کیا از حیث قطعات جانبی فنی، مصرفی و ظاهری وضعیت بهتری داشته باشد. اما با توجه به امکانات بالاتر، کابین بزرگ‌تر، چهره عامه‌پسند‌تر و در نهایت پیشرانه پرقدرت‌تر محصول MG، به‌نظر می‌رسد که پیکانتو مغلوب این مبارزه باشد! البته تا زمانی که برچسب قیمت را در نظر نگیریم. کابین کوچک‌تر و در عوض مدرن‌تر، مصرف سوخت کمتر (هرچند با اختلاف ناچیز) و در نهایت خدمات به ظاهر مناسب‌تر نیز از جمله برتری‌های پیکانتو نسبت به MG3 به شمار می‏رود. / ایران‌جیب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
فرغون سازی جاده مخصوص
-
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۰
۰
این كه دیگه فكر كردن نداره .... فقط پراید !
جی ام
-
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
۰
۰
شك نكن ام جی 100% بهتره
نوذر
-
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۰
ساندرو از همه شون بهتره........كمی هم بزرگتر و جادارتر و خدمات سایپا و پارس خودرو و قیمت استثنایی.....بسیار برو....

نیازمندی ها