با اینکه مدل های متفاوتی از خودرو هیبریدی در بازار وجود دارد اما هنوز افراد زیادی هستند که آگاهی نسبت به طرز کار با این نوع خودرو ها ندارند.
کد خبر: ۹۵۵۲۸۲
همه چیز درباره خودروهای هیبریدی

به گزارش جام جم آنلاین از کلیک ، از زمان عمومیت یافتن تویوتا پریوس، خودرو های دوستدار محیط ‌زیست زیادی روانه بازار شدند. در حال حاضر کنار خودرو های دیزلی کم ‌مصرف، خودرو های کارای متفاوتی مثل خودرو های پلاگین هیبریدی (PHEV) و نیز خودرو های تمام الکتریکی در بازار فروخته می‌ شوند. اگر شما هم قصد خرید این نوع خودرو ها را داشته باشید و یا اینکه می خواهید بیشتر در مورد آن ها بدانید با کلیک همراه باشید.

خودروی هیبریدی

یک خودروی هیبرید مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف استفاده می کند تا راندمان و کارایی خود را ه حداکثر برساند. به این ترتیب ترکیب انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری ‌ها و انرژی احتراقی سوخت‌ هایی مثل بنزین، دیزل و یا گاز مایع یک خودروی هیبریدی را می ‌سازد. البته موضوع پیچیده‌ تر از این حرف‌ها است زیرا در سیستم‌ های هیبریدی متفاوت انرژی الکتریکی شاید مثلاً توسط پیشرانه‌ احتراق داخلی و یا از ترمز های احیا شونده تولید شود در حالی‌ که در سیستم های دیگر شما می ‌توانید برای شارژ باتری‌ ها از پریز برق استفاده کنید.

علاوه بر این تفاوت ‌هایی در طرز استفاده از الکتریسیته‌ ذخیره شده وجود دارد. بعضی سیستم‌ های هیبرید شاید منحصرا با یک یا بیش از یک پیشرانه‌ الکتریکی و پیشرانه‌ احتراق داخلی حرکت کنند که اکثراً به عنوان هیبرید های گسترش دهنده‌ محدوده‌ حرکتی شناخته می‌ شوند. خودرو های دیگر پیشرانه‌ هایی الکتریکی دارند که می‌ توانند همزمان با پیشرانه‌ احتراق داخلی عمل کنند و یا از تنظیماتی برخوردار هستند که می ‌تواند بین این دو پیشرانه به‌طور متناوب سوئیچ کند.

محبوب ‌ترین سیستم‌ های هیبریدی موجود در بازار امروز

هیبرید های سری

هیبرید های سری مثل خودروی فیسکر کارما و یا بعضی نسخه ‌های ب ام و i3، خودرو به تنهایی به وسیله الکتریسیته حرکت می ‌کند و زمانی که شما در حال رانندگی هستید، پیشرانه‌ احتراق داخلی با شارژ کردن باتری ‌ها به محدوده‌ حرکتی شما اضافه می ‌کند.

هیبرید های سری می ‌توانند بسیار پاک باشند. چون تمام اهداف و انتظارات یک خودروی تمام الکتریکی را در مسافت ‌های کوتاه برآورده می‌ کند.

بزرگ‌ ترین نقطه‌ ضعف و شاید ایراد این نوع سیستم‌ ها هزینه‌ بالایی است که دارند. با تکنولوژی امروزی، باتری ‌های بزرگ‌ تر مورد نیاز هیبرید های سری گران ‌تر از باتری‌ های کوچک ‌تر سیستم‌ های هیبریدی موازی هستند. هزینه‌ اضافی و پیچیدگی ژنراتور احتراق داخلی می ‌تواند این خودروها را حتی گران ‌تر از خودرو های الکتریکی خالص کند.

هیبرید های موازی

سیستم سینرژی هیبرید تویوتا از شناخته ‌شده‌ ترین سیستم‌ های هیبرید موازی است. هم چنین هوندا Insight که خودروی پرطرفداری است. هر دو این خودرو ها اول با پیشرانه‌ احتراق داخلی حرکت می‌ کنند اما واحد الکتریکی نیز به همین قوای محرکه متصل می ‌شود. بنابراین می ‌تواند قدرت بیشتری را در هنگام شتاب‌ گیری ‌ها ایجاد کند. به همین دلیل در مصرف سوخت صرفه‌ جویی می‌ شود.

هیبرید موازی می‌ تواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز کار کند. هر چند که معمولاً تنها در سرعت ‌های پایین و برای رانندگی در شهر و محدوده‌ های بسیار محدود این کار انجام می شود. البته اندازه‌ کوچک باتری ‌ها باعث رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت می شود و اصلا نگرانی در رابطه با محدوده حرکتی وجود ندارد.

حتی اگر شارژ باتری‌ ها کاملا تخلیه شود شما می‌ توانید به تنهایی با پیشرانه‌ احتراق داخلی به رانندگی خود ادامه دهید. این سیستم به همراه هیبرید های ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینه ‌های هیبریدی در نظر گرفته می‌ شوند. همچنین حالت الکتریکی هر چند در شهر از آلودگی جلوگیری می‌ کند اما الکتریسیته ‌ای که شما از آن استفاده می‌ کنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید می ‌شود. در واقع رانندگی در حالت فقط الکتریکی راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد.

هیبریدهای ملایم

سیستم هیبرید ملایم (Mild) اساساً مشابه سیستم هیبرید موازی است و در آن پیشرانه‌ الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانه‌ احتراق داخلی همکاری می‌ کند.

می توان نتیجه گرفت که این سیستم معمولا ً از کوچک ‌ترین باتری ‌ها استفاده می ‌کند و به تنهایی نیز نمی‌ تواند با باتری‌ ها کار کند. البته شما از مزیت ‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می ‌شوید و انرژی ‌ای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر می ‌رود می ‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری ‌ها ذخیره شود تا هر زمان که نیاز شد از آن استفاده کند. در حالی‌ که این سیستم به عنوان هیبرید ملایم طبقه ‌بندی شده اما این همیشه تعریفی مناسب نیست. فراری لافراری ۹۶۳ اسب بخاری از سیستمی شبیه این استفاده می کند که با نیروی الکتریکی می ‌تواند به کارایی بسیار بالایی دست پیدا کند.

پلاگین هیبرید ها

سیستم ‌های پلاگین هیبرید یا PHEV تازه ‌ترین نوع قوای محرکه هستند و خیلی سریع طرفداران زیادی پیدا کردند. این سیستم‌ ها با اضافه کردن باتری ‌های بزرگ ‌تری که می‌ تواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبرید های موازی را به خودرو های تمام الکتریکی نزدیک ‌تر کرده‌اند.

خودرو های هیبرید موازی به طور فوق العاده ای با آپشن پلاگین هیبریدی سفارش داده می ‌شوند. بنابراین برای مثال می‌ توان جدید ترین نسخه‌ تویوتا پریوس PHEV را نام برد که گفته می شود در حالت فقط الکتریکی ۴۸ کیلومتر را طی می کند. در شرایط رانندگی عادی پریوس هیبرید معمولی شاید بتواند تنها ۱٫۶ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی و پیش از آنکه پیشرانه وارد مدار شود حرکت کند.

با اینکه خودرو های پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره خیلی مناسب هستند اما اگر معمولا مسافت ‌های زیادی را رانندگی می ‌کنید، مزیت ‌های کاهش مصرف سوخت محدوده‌ حرکتی ۴۸ کیلومتری می ‌تواند با هزینه‌ های بیشتر این تکنولوژی خنثی شود. شاید یک خودروی دیزل کم‌ مصرف گزینه‌ بهتری باشد.

جدای از پریوس، خودرو های پلاگین هیبریدی دیگری هم وجود دارند که در بین علاقمندان به خودرو طرفداران زیادی دارد. مثل شاسی‌ بلند میتسو بیشی اوت لندر، مرسدس C350e و ولوو V60. ابر خودرو های مک لارن P1 و پورشه ۹۱۸ نیز در این دسته قرار می‌ گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
-
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
۰
۰
چرا واردات دوچرخه ها و سه چرخه های الكتریكی را ممنوع كرده اند؟؟؟ مگر با هوای پاك دشمنی دارند؟؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها