روایت بیژن بیرنگ از بابالنگ‌دراز

سریالی درباره عشق و تعالی انسان

یبیژن بیرنگ با نگاهی به کتاب «بابا لنگ‌دراز» نوشته جین وبستر و بر اساس سه مولفه اصلی این کتاب، سریالی درباره عشق و تعالی می‌سازد.
کد خبر: ۹۵۲۸۶۳
سریالی درباره عشق و تعالی انسان

به گزارش جام‌جم، رمان «بابا لنگ دراز» در سال 1912 توسط جین وبستر نوشته شد و چند سال بعد یک استودیوی ژاپنی به نام نیپون، کارتونی از این رمان ساخت که بسیاری از ما «بابا لنگ دراز» و قهرمان آن «جودی ابوت» را از همین کارتون به خاطر داریم؛ کارتونی که در دهه 70 دوبله شد و از تلویزیون به نمایش درآمد.

بیشتر از یک قرن از قصه «بابا لنگ‌دراز» گذشته و شاید برخی از مضامین آن امروز کارکردی نداشته باشد اما بیژن بیرنگ سه مولفه از این رمان، یعنی یک شخص حمایت‌کننده و راهنما، یک حمایت شونده و رشد و تعالی اجتماعی و فرهنگی را انتخاب کرده و بر اساس این مولفه‌ها سریالی برای تماشاگران امروز ایران می‌سازد.

برداشت آزاد، مخاطب امروز

سریالی که بیژن بیرنگ از رمان «بابا لنگ‌ دراز» می‌سازد، قصه یک یا احتمالا چند نفر است که تحت حمایت، مشورت و راهنمایی فردی قرار می‌گیرند که حضور فیزیکی ندارد اما بر حمایت شونده‌ها تاثیر فوق‌العاده می‌گذارد و زمینه را برای رشد و تعالی آنها فراهم می‌کند.

بیرنگ مخاطب سریالش را قشر متوسط جامعه می‌داند و به جام‌جم توضیح می‌دهد: سریال من درباره یک دختر ایرانی است و در ایران امروز روایت می‌شود. در این سریال قشر متوسط جامعه را مد نظر قرار داده‌ام، چون اقشار پایین و بالای جامعه استثنا محسوب می‌شوند و بخش اعظم جامعه را همین قشر متوسط می‌سازد.

از آنجا که در رمان «بابا لنگ دراز» قهرمان قصه از طبقه فقیر به محیط اشرافی راه پیدا می‌کند، عجیب است که بیرنگ قشر متوسط را مخاطب قرار می‌دهد اما او در این‌باره می‌گوید: بابا لنگ‌دراز این سریال لزوما فرد ثروتمندی نیست بلکه کمک می‌کند تا فرد یا افرادی که تحت حمایتش قرار دارند به لحاظ شخصیتی، جایگاه انسانی و اجتماعی رشد کنند. بر اساس توضیحات بیرنگ، این سریال قرار است مانند «همسران» و «خانه سبز» به روابط انسانی بپردازد.

کمدی رمانتیک بیرنگ

در سریال بیژن بیرنگ با قصه‌ها و حوادثی روبه‌رو خواهیم شد که در ارتباط بین همسران و جوانانی تعریف می‌شود که عشق را تجربه می‌کنند. به گفته او، مسائل و مشکلاتی در این سریال طرح خواهد شد که تحت عنوان عشق برای جوانان امروز مطرح است، اما در بسیاری موارد یا بخشی از عشق است یا اصلا عشق نیست.

بیرنگ قصد دارد مفهوم عشق و ارتباط مبتنی بر دوست داشتن را در یک اثر کمدی روایت کند. این کارگردان با تاکید بر این نکته که سریال جدیدش به همان سبک و سیاق آثار قبلی‌اش مانند «همسران» و «خانه سبز» ساخته می‌شود رسیدن به رضایتمندی و خرسندی در زندگی و روابط انسانی را مهم‌ترین هدف سریال جدیدش توصیف می‌کند. این کارگردان توضیح می‌دهد: در جامعه پرتنش امروز ما در مورد عشق سو‌ء تفاهم‌هایی وجود دارد و ارتباطات بین زن‌ها و شوهرها به عشق نیاز دارد و آنها به این دلیل از بی‌عشقی رنج می‌برند که عشق را به درستی نمی‌شناسند و تعاملی در این باره صورت نمی‌گیرد.

واقعیت یا حقیقت؟!

طرح سریال جدید بیژن بیرنگ در شبکه دو تصویب شده است. بر اساس قواعد تلویزیون باید فیلمنامه سریال آماده و سپس تصویربرداری آغاز شود، اما بیرنگ ترجیح می‌دهد که با یک قسمت از فیلمنامه تصویربرداری را آغاز کند؛ همچنان که در سریال‌های قبلی‌اش از جمله «همسران»، «خانه سبز»، «دنیای شیرین»، «مجید دلبندم» و «قطار ابدی» همین کار را کرده است.

این کارگردان پیشکسوت تلویزیون می‌گوید: قرار نیست مانند همه آثاری که در سینما و تلویزیون ساخته می‌شود واقعیت‌های امروز جامعه را نشان بدهیم؛ ما می‌خواهیم از حقیقت بگـوییم از شیوه‌ها و روش‌ها برای تغییر شرایط و این در حالی است که من سال‌های زیادی از مخاطبان تلویزیون دور بوده‌ام و خیلی آنها را نمی‌شناسم. البته بعید می‌دانم دیگران هم خیلی این مخاطب را بشناسند.

بیرنگ ادامه می‌دهد: می‌خواهم ساخت سریال را با یک قسمت آغاز کنم و بازخوردش را از مخاطب بگیرم و بعد به سراغ قسمت‌های بعدی بروم. هنوز نمی‌دانم که مخاطب برای شنیدن این حقیقت‌ها آماده است یا نه! شاید با دیدن یک قسمت بگوید که ما داریم حرف پدرها و مادرها و معلم‌ها را تکرار می‌کنیم، شاید هم نظرش جلب شود و سریال را تماشا کند. برای همین است که می‌خواهم پله پله پیش بروم و از بازخورد مخاطب استفاده کنم. از نگاه این کارگردان پیدا کردن یک زبان مشترک با مخاطب جوان امروز کار ساده‌ای نیست. ممکن است که این مخاطب به سادگی سریال را نبیند و ترجیح بدهد به سراغ مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه‌اش برود.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها