وزیر امور خارجه گفت: فرهنگ حاکم در وزارتخانه مبتنی بر توسعه و کمک به پیشرفت و صادرات غیرنفتی است.
کد خبر: ۹۵۱۹۸۹
کشورها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند/ نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، محمدجواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 11 مهرماه) قوه مقننه در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور درباره فعالیت دستگاه دیپلماسی در جهت دیپلماسی اقتصادی، گفت: همان‌گونه که در کمیسیون هم عرض کردم دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم وظیفه‌ای برای خود تعریف کرده که مددکار و یار پیشرفت اقتصاد کشور پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه تمام توان خود را برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر دستگاه دیپلماسی امروز، فرهنگ توسعه کشور و کمک به پیشرفت و صادرات غیرنفتی و وارد کردن سرمایه خارجی و فناوری در جهت اهداف نظام و دولت است.

ظریف ادامه داد: وزارت امور خارجه برای فعالیت بیشتر در دیپلماسی اقتصادی بر آموزش سفرا و ایجاد انگیزش میان آنها در جهت کمک به اقتصاد کشور گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در این راه در ابتدای مسیر قرار دارد، گفت: وزارت خارجه باید یاور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

این وزیر دولت یازدهم با بیان اینکه در سه سال گذشته شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را تعدیل کردیم، ادامه داد: دلیل این امر برای جذب سرمایه برای کشور است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اینکه وزارت خارجه موانع قانونی را برای تبادلات اقتصادی از سر راه فعالان اقتصادی در منطقه بین‌المللی برداشته یک دستاورد اولیه است.

ظریف با اشاره به آسیب‌شناسی دستگاه دیپلماسی در زمان تحویل این مسئولیت از سوی وی، اظهار کرد: همکاری با ایران در آن هنگام هزینه‌بردار بود، اما امروز افتخارآفرین شده و کشورها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه به علت جنگ و تحریم‌های متعدد در گذشته گرایش برای انتصاب سفرا بیشتر سیاسی و امنیتی بود، ادامه داد: سعی کردیم در این چند سال این ملاک را به اقتصادی تغییر دهیم.

این وزیر کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در دانشگاه روابط بین‌الملل رشته دیپلماسی ایجاد کردیم و برای جذب کارشناس نیز به متخصصان اقتصادی اهمیت دادیم.

ظریف نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی را یادآور شد و گفت: برای وزارت خارجه حساسیت نسبت به فساد همکاران خود ضروری است و امروز اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری منافع ملی باشند نباید نگرانی از بابت متهم شدن به فساد اقتصادی داشته باشند و ما با هرگونه اتهام به آنان برخورد می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات ساختاری وزارت خارجه از دیگر مسائل ماست، تصریح کرد: در جلسات خود با مسئولین اتاق بازرگانی اعلام کرده‌ام که دستگاه دیپلماسی در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی باید در خدمت مردم باشد.

وزیر امور خارجه در این باره به تغییر چند باره ساختار وزارت خارجه پس از انقلاب و زیان همیشگی بخش اقتصادی در نتیجه آن اشاره کرد و عنوان کرد: جهت پیگیری هماهنگی میان بخش‌های وزارت خارجه، مسئولیت‌هایی به قائم مقام وزارت امور خارجه سپرده شده و بنده نیز این موضوع را پیگیری می‌کنم.

ظریف با اشاره به همراهی بیش از 60 بنگاه اقتصادی در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا عمده محور مذاکرات در این سفر را موضوعات اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد : افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ورود سرمایه و فناوری کشور دستاوردی جدی در این اصل است.

وی به مسئولیت داشتن دستگاه‌های متعدد در حوزه روابط اقتصادی خارجی اشاره کرد و افزود: جلسه‌ای با حضور‌ آقای جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت و نیز رئیس بانک مرکزی برگزار شد و مدل های مدیریت روابط اقتصادی خارجی در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه با تصریح بر این نکته که هنوز در داخل کشور دیدگاه مشترک درباره دیپلماسی اقتصادی نداریم، گفت: هنوز مشخص نیست آیا همانند کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا و فعالیت اقتصادی خارجی خود را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد متولی آن باشد یا اینکه نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را بکنند تا زمانی که به این حد از اجماع در حد ملی به چنین اجماعی برسیم نیاز داریم تقویت ستاد هماهنگی روابط خارجی که در این دولت برای اولین بار تحت مدیریت قائم مقام وزارت خارجه تشکیل می‌شود را تقویت کنیم.

ظریف به ضرورت تبدیل این ستاد به شورای زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و ادامه داد: انشاءالله هر چقدر پیش می‌رویم در جهت اهداف نماینده سؤال‌‌کننده حرکت خواهیم کرد.

وی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در خدمت پیشرفت و کارآفرینی و وارد کردن سرمایه و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیرنفتی دانست و گفت: در حد توان و مقدورات دستگاه دیپلماسی پیشرفتهای خوبی ایجاد شده است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌های کشور سیاست خارجی می‌تواند حافظ منافع آرمانی و اقتصادی کشور باشد.

ظریف همچنین به سؤال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد پرداخت و گفت: طرح این ادعا که تغییر معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با فشار کشورهای غربی بوده، نه تنها توهین به وزارت خارجه بلکه توهین به نظام است.

وی درباره سوال کریمی قدوسی درباره برجام تصریح کرد: گزارش وزارت خارجه به مجلس درباره نحوه اجرایی شدن برجام منطبق بر تمامی واقعیت‌ها بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
-
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
درود بر ظریف
جانبازو بازنشسته
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
قرار بود روحانی ظرف مدت 100 روز اقتصاد كشور را شكوفا كند و حالا بعد از گذشت 3 سال و اندی خبری از شكوفایی اقتصاد كشور كه نیست هیچ بلكه مردم را...و حالا كشورهای خارجی صف كشیده اند كه معلوم نیست كه چه بلایی به سرمان بیاورند خدا می داند و بس
باتشكر
-
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
فقط میتونم بگم برای ظریف متاسفم !!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها