بررسی بسته‌های تشویقی نوسازی در گفت‌وگو با دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران

15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

رایگان شدن هزینه انشعابات آب، برق،گاز، اعطای وام 50 میلیونی ساخت و 20 میلیون تومانی ودیعه مسکن، صفر کردن هزینه عوارض متفرقه و بخشودگی جرایم، اعطای ده میلیون تومان کمک بلاعوض به منظور طراحی نما و... ازجمله تسهیلات ارائه شده به مالکان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور تشویق به نوسازی املاک فرسوده است؛ بسته‌های تشویقی‌ای که قرار است به روند نوسازی در بافت فرسوده سرعت بخشد. با عبادالله فتح‌اللهی، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیرامون ضرورت‌ها و مشکلات نوسازی بافت‌های فرسوده به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۹۵۱۶۰۶
15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

بافت فرسوده با چه مولفه‌هایی شناخته می‌شود؟

در مصوبه‌ای که 9 سال پیش در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شده فرسودگی با سه مولفه کمی تعریف شده است؛ ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام. براساس این تعریف اگر در محله‌ای بیش از 51 درصد بلوک‌ها توامان این سه ویژگی را داشته باشند، این محله بافتی فرسوده دارد.

با توجه به این تعریف، تهران چقدر بافت فرسوده دارد و چه جمعیتی در این بافت‌ها سکونت دارند؟

حدود سه هزار و 720 هکتار، یعنی حدود 5 درصد مساحت تهران که پذیرای 15 درصد جمعیت یعنی حدود یک میلیون و 115 هزار نفر است.

نوسازی در این مناطق با چه هدفی انجام می‌شود؟

هدف اصلی ارتقای کیفیت زندگی در محلات است. درحقیقت نوسازی مجموعه رفتارهایی است که استمرار حیات ساکنان یک محله را ارتقا می‌دهند.

که این وظیفه به عهده چند نهاد حاکمیتی و محلی گذاشته شده است؟

در مجموع 32 نهاد و دستگاه متولی این امر هستند از شرکت آب، برق و گاز گرفته تا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بهزیستی، آموزش و پرورش، مساجد، کمیته امداد، وزارت بهداشت و... همان طور که می‌بینید تنها زمانی می‌توانیم به یک نوسازی پویا، متوازن و بازآفرینی پایدار برسیم که همه نهادها به وظایف خودشان بخوبی عمل کنند.

چه عاملی باعث شکل‌گیری مدیریتی هماهنگ در نوسازی بافت‌های فرسوده شد؟

پیچیدگی بافت‌های فرسوده و ماهیت آنها در کنار پراکنده کاری نهادهای مسئول و توجه کلی به محله و محله محوری به جای پارسل و پلاک محوری از مهم‌ترین عواملی بود که ضرورت شکل‌گیری مدیریت هماهنگ در نوسازی بافت‌های فرسوده را بدیهی کرد.البته تا سه سال پیش هیچ مجموعه‌ای وجود نداشت که بین همکاری‌های دولت و شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده برنامه‌ریزی کند، اما با تصویب سند ملی در هیأت دولت ستاد بازآفرینی پایدار شکل گرفت. این مسئولیت در تهران از طریق دولت به شهرداری تفویض شده و سازمان نوسازی هم به عنوان دبیرخانه ستاد، مسئولیت هماهنگی میان 32 دستگاه متولی محلی و دولتی و عمومی را به عهده دارد.

در فرآیند نوسازی چرا ساکنان بافت‌های فرسوده با وجود علم و آگاهی به خطراتی به واسطه فرسودگی که جان و مالشان را تهدید می‌کند، تمایل چندانی به نوسازی نشان نمی‌دهند؟

سرانه خانوارهای مستقر در پلاک‌های ریزدانه در بافت‌های فرسوده بسیار بالاست. اغلب خانواده‌های ساکن در پلاک‌های ریزدانه هم بخشی از هزینه معیشت خود را با انجام فعالیت‌های اقتصادی در محل زندگی‌شان کسب می‌کنند که همین امر مقاومت و اجتناب ساکنان برای اقدام به نوسازی منزل ناپایدار و فرسوده را در پی دارد. این شهروندان عموما کسب درآمد روزانه در محل سکونت را به نوسازی کالبدی و به دست آوردن خانه‌ای مستحکم و مقاوم ترجیح می‌دهند و فکر می‌کنند با جابه‌جایی و نوسازی مکان زندگی، موقعیت شغلی شان نیز به خطر می‌افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها