جام‌جم از مطالبات دیار مینودری گزارش می دهد

انتظار رونق صنایع قزوین از رئیس جمهور

سی و یکمین قرعه سفرهای استانی به نام قزوین رقم خورد تا امروز، رئیس دولت یازدهم در ماه‌های پایانی کارش، تدبیر‌های لازم را درقالب مصوبات سفر برای استان قزوین به کار گیرد.
کد خبر: ۹۵۰۴۲۵
انتظار رونق صنایع قزوین از رئیس جمهور

به گزارش جام‌جم، این امیدواری وجود دارد که در این سفر، یادگار کلنگ‌های زمین‌خورده و پروژه‌های نیمه‌تمام بلاتکلیف بر پیکر استان قزوین فراموش شود و تحلیل درست وضعیت استان از سوی مدیران ارشد و تخصیص اعتبارات کارآمد، بتواند قزوین را در ریل توسعه در شرایط پسا برجام قرار دهد.

عملکرد دولتی‌های خیابان پاستور در این سفرها نشان می‌دهد، اهتمام جدی وجود دارد تا با تصویب مصوبات قابل اجرا و تامین اعتبار شده در کنار پیگیری و سرکشی دوره‌ای، لباس بهره‌برداری بر قامت این طرح‌ها کند و این مهم سبب شده تا مطالعه و احصای طرح‌های مورد نیاز استان از ماه‌ها قبل در دستور کار مدیران استانی قرار گیرد.

مدیران بخش‌های مختلف استان، از مهم‌ترین مطالباتی می‌گویند که تحقق آن باید در دستور کار کاروان تدبیر و امید قرار گیرد.

لزوم همگرایی مدیران قزوین

فاطمه اشدری، عضو شورای اسلامی شهر قزوین،‌ هم‌افزایی مدیران برای توسعه استان در شرایط فعلی را یک ضرورت خواند و از مرد شماره یک قوه اجراییه خواست تا با توجه به اهمیت مدیریت بومی و نهادینه کردن ساختار مشخصی برای تغییرات مدیریتی در استان، به ایجاد انسجام اجتماعی در حیطه استان کمک کند.

به گفته وی، تغییرات مدیریتی یک‌شبه و بدون برنامه در طول سال‌های گذشته خسارات جبران‌ناپذیری بر بدنه استان وارد کرده است. وی تصریح می‌کند، دوقطبی شدن، مردان تصمیم‌ساز استان قزوین را برای توسعه هنوز پای یک میز ننشانده است.

صنعت قزوین در انتظار رونق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز اصلی‌ترین مطالبه فعلی در فضای اقتصادی استان را ایجاد رونق در بازار عنوان و اظهار کرد: اگر بازار رونق پیدا نکند، تولید با وضعیت حادتری روبه‌رو خواهد شد. لذا برای خروج از رکود اقتصادی باید بازار رونق داشته باشد.

علیرضا کشاورز قاسمی، مهار تورم با ثابت نگه داشتن نرخ ارز را عامل رکود بیشتر در بازار خواند و تصریح کرد: تامین نقدینگی و سود بالای بانکی، عمده مشکل صنعتگران است که باید دولت با کار کارشناسی و عملی، ضمن حمایت از تولید داخلی، آرامش را به صنعت استان برگرداند.

از سوی دیگر، به گفته رئیس خانه صنعت و معدن قزوین تامین نقدینگی، مهم‌ترین اولویت دولت در استان صنعتی قزوین است.

مجتبی شیرآلی معتقد است، دیپلماسی بانکی بسیار کندتر و کمرنگ‌تر از دیپلماسی سیاسی عمل کرده، به گونه‌ای که شروع نشدن بموقع مراودات بانکی و نبود امکان دریافت ضمانت‌نامه بانکی ارزی برای بخش خصوصی به میزان کافی و سریع همچون قبل از تحریم‌ها، موجب شود خیل سرمایه‌گذاران دست خالی از ایران بازگردند و کارآفرینان داخلی هم دستشان از همکاری‌های مشترک و استفاده از منابع ارزانقیمت خارجی (فاینانس) کوتاه بماند.

مشکلات قطعه‌سازان

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های قطعه‌سازی و شرکت‌هایی که پیمانکار دولت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های پیمانکاری به دلیل فروش محصولاتشان به شکل انحصاری به دولت، از سال‌های گذشته مطالبات زیادی دارند که در هشت سال دولت قبل و حدود سه سال دولت جدید با طلب‌های سنگین مواجه شده‌اند؛ واحدهایی که همچنان با وجود مطالبات فراوان، با دریافت تسهیلات تامین نقدینگی می‌کنند.

وی درباره شرکت‌های قطعه سازی استان نیز می‌گوید: شرکت‌های قطعه سازی استان هنوز نتوانسته‌اند، مطالبات خود را از شرکت‌های خودرو ساز با وجود توافق انجام شده با بانک صنعت و معدن برای پرداخت مطالباتشان در قالب تسهیلات دریافت کنند. به اعتقاد وی، طرح این موضوعات در سفر فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی برای یافتن راهکار خروج از بن‌بست می‌تواند بسیاری از شرکت‌های بحران‌زده استان را مجدد به چرخه رونق اقتصادی بازگرداند.

چهارشنبه شب هفته جاری،‌ مصوبات سی و یکمین سفر یکروزه هیات دولت به استان، صادر شده و شاید مهر اجرایی شدن به خود ببیند تا برای خواسته‌های مردم دیار مینودری در آخرین ماه‌های کار دولت یازدهم، تدبیری اندیشیده شود.

بحران آب در قزوین جدی است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس، با اشاره به بحران آب در دشت قزوین تغییر الگوی کشت و اهتمام جدی برای تغییر شیوه آبیاری را از اهم درخواست‌های قزوینی‌ها از دولت در حوزه کشاورزی برشمرد. حمیده زرآبادی با طرح موضوع مشکلات معیشتی کشاورزان دشت قزوین در سال‌های اخیر در مواجهه با خشکسالی از دولت خواست با ارائه برنامه‌های حمایتی برای کشاورزان این منطقه، به حفظ و ادامه کشاورزی به عنوان یک صنعت پایدار در دشت قزوین کمک کند.

مهری غیاثوند

جام‌جم قزوین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها