آذربایجان غربی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود و بیش از 30 درصد مردم این استان از طریق کشاورزی زندگی می‌گذرانند. وجود آب مناسب و خاک حاصلخیز، این استان را به یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و باغداری از جمله سیب، انگور و عسل تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۴۸۹۳۴
دامپینگ و ضرر انگورداران آذربایجان غربی

آذربایجان غربی سومین استان کشور در تولید انگور به شمار می‌رود و تاکستان‌های این استان که بخش اعظم آنها در شهرستان ارومیه است، مرغوب‌ترین انگورها را روانه بازار می‌کنند. با این حال این روزها که فصل شادی برداشت انگور است، باغداران آذربایجانی غمگین و ناراضی‌اند؛ ناراضی از شکسته شدن ناعادلانه قیمت خرید انگور. اینها را روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس به جام‌جم می‌گوید و تاکید به انتشار آن دارد تا بلکه گره‌ای از کار باغداران آذربایجانی باز شود.

به نارضایتی و نگرانی مالکان باغ‌های انگور ارومیه و سایر شهرهای آذربایجان اشاره کردید، دلیل این مساله چیست؟

دلیلش این است که یک شرکت وابسته به یکی از بنیادهای معروف که مشتری عمده انگور است، قیمتی پایین و ناعادلانه روی برخی محصولات بخصوص انگور استان گذاشته که موجب خرابی شدید بازار این محصول شده است. این کار در واقع نرخ‌شکنی مکارانه یا دامپینگ به‌شمار می‌رود که به ضرر تولیدکننده است و صرفه اقتصادی را از برداشت آن گرفته است.

مگر این شرکت یا آن بنیاد، مسئول قیمت‌گذاری روی محصولات کشاورزی استان است؟

نه، به هیچ وجه. تعجب و اعتراض ما هم به همین مساله است؛ در جایی که جهادکشاورزی متولی محصولات کشاورزی است و شرکت مذکور هیچ سمت و مسئولیتی در این زمینه ندارد، چرا به نرخ‌گذاری مکارانه (دامپینگ) اقدام و موجب تخریب بازار شده است؟ احتمالا دلیل عمده‌اش سودجویی بیش از حد بوده است.

نرخی که این شرکت روی انگور گذاشته چقدر است و قیمت انگور در حالت معمول چه قیمتی داشته است؟

این شرکت هر کیلو انگور را 600 تومان قیمت‌گذاری کرده، درحالی که پیش از آن و تا زمانی که کسی قیمتی نداده بود، هر کیلو انگور تا 2000 تومان هم در سازمان میادین میوه و تره‌بار استان خرید و فروش می‌شد و خریداران زیادی از استان‌های همجوار برای خرید نزد باغداران می‌آمدند، اما اکنون دلالان و سایر کارخانه‌داران از این فرصت استفاده کرده و انگور را با قیمت پایینی خریداری کرده و بازار را حسابی خراب کرده‌اند. این در حالی است که باغداران و تولیدکنندگان انگور جدا از این هم به اندازه کافی مشکل دارند.

قصد شرکت یادشده از قیمت‌گذاری پایین روی محصول انگور چه بوده است؟

احتمالا سودجویی و زیاده‌خواهی. به هر حال این شرکت هم یکی از خریداران بزرگ انگور و سایر محصولات باغی استان است و شاید دلیلش همین باشد. اما این شرکت شاید فقط حدود ده هزار تن از انگور استان را بخرد، درحالی که طبق پیش‌بینی‌ها امسال بیش از 280 هزار تن انگور برداشت خواهد شد و این یعنی بقیه انگورها روی دست باغدار خواهد ماند و خریداری نخواهد داشت، چراکه باغدار هم حاضر نیست با این قیمت آن را بفروشد، زیراحتی برداشت آن برایش صرفی ندارد.

شما در مجلس چه کاری برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران کرده‌اید؟

با سایر نمایندگان استان هماهنگ کرده‌ایم که نامه اعتراضی در این زمینه بنویسیم و آن را در مجلس ارائه کنیم. با استاندار هم در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم. خودم هم از همین‌جا و از طریق روزنامه جام‌جم اعتراض شدید خود را به این موضوع و نرخ‌شکنی (دامپینگ) از سوی این شرکت و ضرر رساندن به باغداران آذربایجان غربی اعلام می‌کنم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
باغدار اورمیه ای
-
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
۰
۰
به خدا راست میگه آقای حضرت پور ما انگور بردیم با كبلو 600 تومان هم ازمون تحویل نگرفتن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها