همانطور که انتظار می رفت باری دیگر با کارشکنی نیروهای تحت امر ایالات متحده، آتش بس نیم بند سوریه با شکست مواجه شد. آتش بسی که کور سوی امیدی را برای توقف جنگ و امداد رسانی به مردم ایجاد کرده بود.
کد خبر: ۹۴۷۶۶۲
ایران از هرگونه آتش بس در سوریه حمایت کرده است/ تروریست ها سودای تجزیه دارند

چند روز پیش بود که؛ استارت نقض آتش بس توسط ائتلاف آمریکایی در منطقه دیرالزور از نقاط راهبردی سوریه زده شد. جنگنده‎های آمریکا در میان بهت ناظران نظامی و سیاسی مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده و به تبع آن تروریستهای داعش به فرودگاه دیرازور یورش برده و این مکان را به اشغال خود در آوردند.

آتش بس در سوریه؛ نقطه سر خط

هواپیماهای آمریکایی گزارش دادند. شاید هدف آمریکا از این نقض آتش بس احیای ژیکر نیمه جان گروه های تروریستی در منطقه و مشخصا در سوریه باشد.

در همین حال "ماریا زاخارووا" پس از حملات دیرالزور گفت: اگر قبلا تردیدهایی درخصوص اقدام آمریکایی‌ها در سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های جبهه النصره داشتیم، اکنون پس از حملۀ اخیر به ارتش سوریه به نتیجه‌ای هولناک می‌رسیم: کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند.

زاخارووا افزود: اگر این چنین باشد، شاید همین امر دلیل مخالفت طرف آمریکایی با انتشار متن توافق روسیه،آمریکا در باره سوریه است.

وی ادامه داد: ما از واشنگتن می‌‌خواهیم توضیح دهد که آیا این سیاست به عمد و برای حمایت از داعش بوده، و یا اشتباهی صورت گرفته است.

روسیا الیوم تأکید کرد که، وزارت امورخارجه این کشور پیشتر هم اعلام کرده بود، طرف آمریکایی برنامه‌های خود درباره عملیات در دیرالزور را اعلام نمی‌کند.

روسیه از شورای امنیت خواست جلسه‌ای فوری را برای بررسی حملۀ آمریکا به نیروهای ارتش سوریه نزدیک دیرالزور برگزار کند.

دیروز درپی حمله هوایی آمریکا به پایگاه ارتش سوریه در کوه راهبردی "الثرده" که در اطراف فرودگاه دیرالزور قرار دارد، 62 سرباز کشته و بیش از 100 تن مجروح شدند.

اوباما؛ من اشتباهی بودم

دولت اوباما نسبت به بمباران مواضع ارتش سوریه و کشته شدن تعدادی از نظامیان این کشور در حمله جنگنده های نیروهای ائتلاف به رهبری واشنگتن٬ ابراز تاسف کرد؟!

به نقل از رسانه های آمریکا٬ یک مقام بلندپایه در دولت اوباما خاطرنشان کرد: واشنگتن از کشته شدن "غیرعمدی" 62 سرباز سوریه در نتیجه حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا متاسف و پشیمان است.

چند ساعت قبل از ابراز تاسف مقامات حکومت اوباما٬ فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا موسوم به سنتکوم٬ نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این حمله هوایی به هدف حمله به مواضع داعش صورت گرفته و آمریکا هرگز قصد هدف قراردادن نیروهای سوریه را ندارد.

این در حالی است که قریب به شش سال از بحران سوریه وشعله ور شدن جنگ در سوریه می‎گذرد و ما امروز شاهد ادعای مضحک رییس جمهور آمریکا دالّ بر اشتباهی بودن این حمله هستیم.

بدون تردید این اقدام واشتگتن تنها در تضعیف محور مقاومت و نیز تقویت لاشه متعفن گروه های تروریستی در منطقه قابل تحلیل و ارزیانی خواهد بود.

آمریکا دشمن اصلی داعش در منطقه؟! ترجمه خجالت با لهجه آمریکایی

سخنگوی رسمی وزارت خارجۀ روسیه، نماینده آمریکا در سازمان ملل را به سفری دو نفره به سوریه دعوت کرد تا در آن جا واژۀ "خجالت" را برای او معنی کند.

"ماریا زاخارووا" در واکنش به اظهارات "سامانتا پاور" نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل که گفته بود زاخارووا باید به خاطر نسبت دادن حمایتِ آمریکا از داعش "خجالت" بکشد؛ از او خواست به سوریه برود تا با دیدنِ شرایط زندگی مردم زیر سایۀ جنگ، معنی واقعی واژۀ خجالت را از نزدیک درک کند.

خارووا، در پیامی در صفحۀ فیس بوکِ خود نوشت: سامانتا پاورِ عزیز، برای درکِ معنی خجالت، نصیحتت می کنم که به سوریه سفر کنی و در آن جا، با مردم دیدار کنی. نه با جبهه النصره و نه با "مخالفان میانه رو" که واشنگتن، نگران رسیدنِ کمک های بشردوستانه به آن هاست؛ و نه حتی با غرب نشینانی که برای آیندۀ روشن مبارزه می کنند؛ بلکه با مردمی دیدار کن که علیرغم شش سال آزمون خونینی که در کشورشان برپاست، همچنان آن جا مانده اند؛ آزمونی که آمریکا فعالانه در اجرای آن مشارکت دارد.

وی با بیان این که با سوری ها، بسیار دیدار می کند، نمایندگان مخالف از شهرهای مختلف سوریه و خبرنگاران و کودکان یتیمی که برای درمان به روسیه می آیند را مثال زد و قول داد که هزینۀ کاملِ سفرِ پاور به سوریه را بپردازد.

زاخارووا سپس خطاب به نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل گفت: نترس، تا وقتی با من باشی، کسی به تو آسیبی نمی رساند؛ مگر این که جنگنده های شما، باز هم به اشتباه تو را بزنند. آن جا که بروی، چیزهایی برای گفتن خواهی یافت و از نزدیک با معنی خجالت آشنا خواهی شد.

سامانتا پاور به این اظهارات زاخارووا واکنش نشان داد و گفت: سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه باید از این اظهارات خجالت بکشد؛ داعش، شهروندانِ آمریکایی را گردن زد و ما در رأس ائتلافی متشکل از 67 کشور، در پی سرکوب این گروه هستیم. داعش تاکنون 40 درصد از اراضی خود را از دست داده است؛ این بازی نیست، بنابراین کسی که فکر می کند ما با داعش همکاری می کنیم باید خجالت بکشد.

در سوریه نیز آزادی اراضی سوری از چنگ داعش، بیشتر مرهون جانفشانی‎های ارتش سوریه بوده وبطور کلی محور مقاومت است و دولت آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف مبارزه با داعش، حتی از پرتاب کمک های تسلیحاتی با هواپیما برای داعشی ها نیز خجالت نکشیده اند.

اما در رابطه با تحولات اخیر سوریه حسین شیخ‎الاسلام مشاور وزیر در وزارت امورخارجه ونماینده پیشین مجلس در گفت‎‎وگو با جام جم آنلاین گفت: بنده در ابتدا امیدوار هستم که طرفین درگیر همچنان به آتش بس پایبند باشند. البته دولت سوریه در اصل بدرستی موافق این آتش بس نبود چرا که یک طرف آن دولت ایالات متحده با یک سابقه تیره در بدعهدی قرار داشت.

وی تصریح کرد: امروز وقتی مقامات آمریکایی دیدند داعش به شدت در سوریه زمین‎گیر شده است واز طرفی ارتش سوریه در تدارک یک یورش گسترده به شهر رقّه برای بیرون راندن تروریستها از خاک سوریه است؛ به دیرالزور حمله هوایی می‎کند.

مشاور وزیر در وزارت امور خارجه، مواضع جمهوری اسلامی پیرامون تحولات سوریه را اینطور تبین کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی که جلوی خونریزی گروه‎های تروریستی با حمایت غرب و رژیم سعودی را بگیرد استقبال خواهد کرد. دلیل اصلی موافقت تهران با این آتش بس هم در همین چارچوب خلاصه می‎شود.

شیخ الاسلام در راستای کارشکنیهای برخی همسایگان سوری و نیز بازیگران منطقه ای افزود: متاسفانه نیروهای منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای هیچ نقش سازنده‎ای را در حل بحران سوریه ایفا نکرده اند. دولتهایی که تا دیروز شعار سرنگونی دولت بشار اسد را سر می‎دادند، امروز پس از گذشت بیش از 5 سال جرأت ندارند بر شکست نقشه‎های شوم خود در منطقه اذعان کنند.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به سوال نقش جمهوری اسلامی ایران در تداوم روند صلح در سوریه خاطر نشان کرد: در مجموع باید گفت جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی از هرگونه آتش بس در سوریه حمایت کرده و در مسیر حل بحران سوریه همواره قدم برخواهد داشت. باید منتظر ماند تا دید رییس جمهور کشورمان در صحن علنی سازمان ملل ونشست نیویورک چه اقدامی در دست تهیه دارد. یقینا ایشان و هیأت همراه حول محور مناقشات سوریه برنامه جامعی به سازمان ملل ارایه می‎دهند.

وی ارزیابی خود از آینده سیاسی سوریه را اینگونه تصریح کرد:آنچه که در میان باید بدان توجه کرد نابودی داعش به هیچ وجه در راهبرد کاخ سفید قرار ندارد. چرا که این گروه جنایتکار تروریستی فرزند نامشروع خود آمریکاست. هر اندازه از تحولات میدانی در سوریه می‎گذرد، دولت مرکزی سوریه بیشتر بسمت ثبات پیش می‎رود و این در حقیقت نقطه مقابل خواست و ارده آمریکا و متحدان منطقه‎ای آن است. در همین آتش بس اخیر در نهایت نظر دولت سوریه از طرف مسکو- واشنگتن تأمین شد و سپس آتش بس اجرا شد. در حالی که در گذشته غرب در کل دولت اسد را بعنوان دولت قانونی دمشق قبول نداشت.

شیخ الاسلام در پایان خاطر نشان کرد: هدف اصلی کاخ سفید از نقض آتش بس‎های متوالی مستقل ازاینکه در پی تجهیز و تقویت سایر گروه‎های تروریستی هستند، بطور کلی سودای تجزیه و تفکیک خاک سوریه را در سر می پرورانند. نظر به اینکه محور مقاومت مشتمل بر سوریه- روسیه –ایران- عراق وحزب الله روز به روز در مقابل جبهه استکباری – صهیونیستی غرب به قوام واستحکام بیشتری دست پیدا می‎کند، نهایتا آینده سیاسی سوریه با تئوری محور مقاومت مشخص خواهد شد و جبهه آمریکایی و متحدان منطقه ای جایی در پازل حاکمیتی دمشق نخواهند داشت.

گزارش از محمدرضاشجاعیان- جام‎جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
روح الله
-
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
۰
۰
باید جهان یك صدا و با تمام توان امریكا را نابود كند تا تنگی نفس از پیكره جهان برداشته شود
هاشمی لك
-
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
۰
۰
بالاخره سوریه رو تجزیه میكنن همین الان هم كمتر از تجزیه نداره سوریه یك كشور تاریخی با خاك یكسان شده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها