نگاهی به استارت‌آپ شهرینو که می‌خواهد کسب و کارهای مختلف را کنار هم جمع کند

وبسایتی به وسعت یک شـهر

اگر سری به بازار بزنید و پای صحبت‌ فروشنده‌ها بنشینید، بیشتر آنها کسب‌و کارهای جدید آنلاین را یک رقیب نابرابر برای خود می‌دانند که در چند سال اخیر بازار آنها را کساد کرده‌اند.
کد خبر: ۹۴۶۵۹۶
وبسایتی به وسعت یک شـهر

به گزارش جام جم آنلاین ، واقعیت هم این است که جدا از لذت خرید کردن و سر زدن به مجتمع‌های تجاری مختلف، راحت‌ترین راه برای خرید این است که پشت میز کار یا روی کاناپه لم بدهید و با گوشی هوشمند و لپ‌تاپتان محصولی را که می‌خواهید بخرید. اما آیا هیچ راهی برای برابر کردن این رقابت وجود ندارد؟ اولین راهی که ممکن است به ذهنمان برسد این است که هر فروشگاهی برای خود یک سایت یا اپ دست و پا کند و خدمات و محصولاتش را به‌صورت آنلاین به فروش برساند. جالب به نظر می‌رسد، اما کمی که عمیق‌تر به داستان نگاه کنید، این مساله نه قابل باور است و نه عملی؛ یک سایت به ازای یک مغازه در شهر! اما بیایید یک بار دیگر به شرایط موجود نگاه کنیم و این بار به یک سایت فکر کنیم که تمام فروشگاه‌ها و مراکز خدمات آفلاین را در خود جای داده است. این دقیقا همان چیزی است که مهدی برزگری و دوستانش در استارت‌آپ شهرینو در تلاش برای رسیدن به آن هستند؛ وبسایتی به وسعت یک شهر.

به‌عنوان یک کاربر آنلاین هرقدر هم اهل گشت و گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشید باز هم حتما کسب و کارهای زیادی وجود دارد که از دست شما در خواهند رفت یا این‌که ممکن است نامی از آنها نشنیده باشید. این مساله در مورد کسب و کارهای آفلاین محدودتر و غیرقابل دسترس است. اما اگر یک پایگاه جامع برای قرار گرفتن بیشتر این کسب و کارها وجود داشته باشد چه؟ مهدی برزگری در مورد استارت‌آپ شهرینو می‌گوید: «در قدم اول می‌توان گفت شهرینو یک بازار الکترونیک است. این استارت‌آپ به کسب و کارهای مختلف این اجازه را می‌دهد تا وارد فضای آنلاین شوند و در این زمینه نیز مشتریان خود را پیدا کنند.» او شهرینو را فرصتی برای کسب‌و‌کارهای نوپا می‌داند، چراکه به آنها کمک می‌کند با سرعت بیشتری به بازارهای اینترنتی پا گذشته و بتوانند فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنند. البته خدمات شهرینو تنها به ایجاد یک فروشگاه ختم نمی‌شود و خدماتی مانند درج آگهی استخدام، اطلاعیه رویدادها و… نیز می‌تواند به پیشرفت این کسب و کارها کمک کند.

فصل آزمون و خطا

مهدی برزگری در مورد شکل‌گیری ایده استارت‌آپ شهرینو می‌گوید: «نزدیک به یک سال پیش کار روی این استارت‌آپ را شروع کردیم. برای خود ما بارها پیش آمده بود که برای پیدا کردن یک خدمات خاص و محصول موردنظرمان به چنین فروشگاه، سایت و… سربزنیم یا حتی از دوستانمان در شهرهای دیگر کمک بگیریم. همین مساله این ایده‌ را در ذهن ما شکل داد که اگر فضایی وجود داشته باشد که مشتری بتواند همه کسب و کارها را در کنار هم ببیند، قطعا می‌تواند به آنها کمک کند. از طرف دیگر بیشتر کسب و کارهای نوپا امکانات و توانایی این را ندارند که برای خود پایگاه آنلاین و وبسایت راه‌اندازی کنند.» استارت‌آپ شهرینو کار خود را با پرس‌و‌جو از افرادی که به شیوه‌های مختلف با این موضوع درگیر بودند شروع کرده و این جست‌و‌جوها آنها را به این نتیجه رسانده‌ که وجود چنین بستری مورد نیاز بوده و می‌تواند کارگشا باشد. بستری که در آن هم مصرف‌کننده و متقاضی و هم عرضه‌کننده و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند بخشی از نیازهای خود را برآورده کنند.

جامعه مجازی

در میان مدل‌های خارجی‌ که شبیه این ایده وجود دارد، برزگری وبسایت‌هایی مثل Groupon یا Yelp را بیشتر از همه به خدماتی که آنها ارائه می‌کنند شبیه می‌داند: «در مسائل زیادی شبیه این وبسایت‌های خارجی موفق هستیم، اما به هیچ وجه از آنها کپی نکرده‌ایم و در واقع می‌توان گفت در بخش‌هایی سراغ آیتم‌هایی رفته‌ایم که حتی در این سایت‌ها هم نمونه‌اش پیدا نمی‌شود.» اما مشخص است که با توجه به وجود فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین موفق در ایران که هر کدام به طور اختصاصی بخشی از خدمات شهرینو را ارائه می‌کنند می‌توان گفت کار این استارت‌آپ برای رقابت با آنها بسیار سخت است. عضو تیم شهرینو درباره این مساله می‌گوید: «ایده ما خیلی بکر و تازه نیست و درواقع برتری ما به متمرکز کردن این خدمات است. هدف بلندمدت ما از استارت‌آپ این است که به یک جامعه مجازی کسب‌وکار تبدیل شویم و به شکل B to C یا Business To Consumer مشتری‌ها و فروشندگان را به یکدیگر برسانیم. شهرینو در آینده مرجعی خواهد بود برای کسانی که بخواهند کسب و کار خود را ارتقا دهند و در طرف مقابل هر آنچه یک مشتری ممکن است به آن نیاز پیدا کند، در شهرینو در اختیارش قرار خواهد گرفت.»

فصل آزمون و خطا

با این‌که استارت‌آپ شهرینو فعالیت خود را از یک سال پیش شروع کرده است، اما از شروع ارائه خدمات آنها به مشتری زمان کوتاهی می‌گذرد و به اعتقاد مدیران آن هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد. برزگری می‌گوید: «در حال حاضر بخشی از خدمات و محصولات را رونمایی کرده‌ایم تا واکنش کاربران را بگیریم و نواقص و مشکلاتمان را بهتر بشناسیم. این مساله به ما کمک می‌کند در آینده و به‌روزرسانی‌های بعدی درک بهتری نسبت به مشتری داشته باشیم و خدماتمان را در قالبی کامل‌تر و کاربرپسندتر ارائه کنیم.»

وی در خصوص سرمایه اولیه برای شروع استارت‌آپ توضیح می‌دهد که در ابتدای کار سراغ شتاب‌دهنده‌ها نرفته‌اند، چراکه درک خوبی نسبت به کاری که می‌خواهند انجام بدهند دارند. از همین رو کار را با سرمایه اولیه شخصی شروع کرده‌اند. اما مهدی برزگری در خصوص جذب سرمایه و شراکت با سرمایه‌گذارهای دیگر می‌گوید: «ما هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز فصل آزمون و خطا برای ما تمام نشده‌ است. برای همین تصمیم داریم بعد از رفع نواقص و ایرادهای موجود به بحث جذب سرمایه بپردازیم. البته در همین مرحله نیز با پیشنهادهایی روبه‌رو بوده‌ایم، اما تا زمانی که درک درستی از نیاز مشتری‌های خود نداشته باشیم در این خصوص اقدامی نخواهیم کرد.»

دورخیز برای پروازهای بلند

با وجود این‌که ایده‌ای که تیم شهرینو در سر دارد به نظر کاربردی می‌آید و هم برای مشتری کارایی دارد و هم برای فروشنده، اما بسیار بلند پروازانه است؛ چراکه حیات چنین ایده‌ای به این بستگی دارد که بتواند بزرگ‌تر شده و دایره خدمات و مشتریان خود را گسترش دهد. تیم شهرینو نیز این مساله را قبول دارد و ایده خود را یک بلندپروازی امیدوارکننده می‌داند.

به گفته برزگری، در آینده‌ای نزدیک رقیبی جدی برای وبسایت‌هایی خواهند شد که خدماتی شبیه آنها را ولی به‌صورت اختصاصی ارائه می‌کنند. اما به‌هیچ‌وجه این هدف نهایی آنها نخواهد بود: «همان‌طور که گفتم هدف بلند ما این است که شهرینو را به ابزاری برای مدیریت و توسعه کسب و کارهای جدید و کسب و کارهایی که می‌خواهند از فضای آفلاین به آنلاین نقل مکان کنند، تبدیل کنیم. ما در آینده تمام ابزارهایی را که هر کسب‌وکاری نیاز داشته باشد تامین می‌کنیم تا دیگر لازم نباشد هر فروشگاه یا مرکز خدماتی برای خود یک وبسایت اختصاصی داشته باشد. در نتیجه مشتری نیز از سرگردانی رهایی پیدا می‌کند.»

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها