توسعه اقتصاد مقاومتی این روزها دریکی از شهرستان‌های کرمان منجر به بروز تحول چشمگیر شده است و با استفاده از توانمندی‌های بومی هر روز محصولی جدید در قلعه گنج تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۴۶۲۸۰
هویج سیاه در قلعه گنج کشت شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، شهرستان قلعه گنج در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان قرارگرفته این شهرستان درواقع یکی از محروم‌ترین مراکز جمعیتی استان کرمان محسوب می‌شود که در دهه گذشته به‌عنوان شهرستان تازه تأسیس در کرمان مطرح شد اما بی‌توجهی‌های صورت گرفته در این شهرستان از این منطقه یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای شهرستانی را ساخته است.

هرچند که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی متمرکز طی فعالیت دولت‌های گذشته و کنونی از میزان محرومیت‌های این منطقه کاسته است اما قلعه گنج همچنان با مشکلاتی ازجمله، خشک‌سالی، نبود زیرساخت‌های اقتصادی، پراکندگی جمعیت و کمبود شدید امکانات رنج می‌برد.

اجرای طرح های خلاقانه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی

در دولت یازدهم این شهرستان به‌عنوان پایلوت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب و بنیاد مستضعفان برای توسعه قلعه گنج وارد عمل شد.

اجرای طرح‌های خلاقانه و استفاده از توانمندی بومی ازجمله اقداماتی است که در این شهرستان آغازشده است.

کشت محصولات باارزش اقتصادی بالا و کشاورزی مکانیزه و علمی یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرارگرفته است در این میان شناسایی و بازاریابی کشت محصولاتی که خریداران خاص دارند و سود قابل‌توجهی را عاید کشاورزان می‌کنند با اقبال بالا مواجه شده است.

در کنار این هدف‌گذاری تولید محصولاتی که به آب کمی نیاز دارند و تولید برای صادرات موردتوجه بالا قرار دارد.

یکی از این محصولات هویج سیاه است، پیش‌ازاین نیز تولید محصولاتی مانند هندوانه مکعبی، افزایش سطح زیر کشت کلزا، تولید محصولات گلخانه رنگارنگ، تولید خیار خاردار و بسیاری محصولات دیگر در دستور کار قرارگرفته است که بسیاری از این محصولات یا برمبنای تقاضای مشتریان داخلی شکل‌گرفته و یا برمبنای سفارش مشتریان خارجی انجام‌شده است.

فرماندار قلعه گنج اظهار داشت: بخش قابل‌توجهی از مردم شهرستان قلعه گنج کشاورز هستند و از گذشته این شغل به‌صورت سنتی در شهرستان وجود داشته، اکثر مشاغل موجود در شهرستان نیز مرتبط با کشاورزی هستند، از سوی دیگر تعداد ساکنان روستانشین نیز در شهرستان بیشتر از شهرنشینان است به همین دلیل برنامه‌ریزی در خصوص کشاورزی در قلعه گنج ضروری است.

وحدت عیدی ادامه داد: قلعه گنج پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور است و بنیاد شهید هم در این خصوص حضور بسیار پررنگ دارد.

وی افزود: درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین کارها برنامه‌ریزی برمبنای داشته‌های موجود است، در واقع باید کار علمی بر روی پتانسیل‌هایی انجام شود که وجود دارد اما مغفول مانده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در جنوب کرمان کاشت محصولاتی است که گاه با افت شدید قیمت مواجه می‌شوند گفت: کشاورزی در قلعه گنج باید برمبنای برنامه‌ریزی اصولی و بازاریابی و توسعه صنایع وابسته به کشاورزی انجام شود.

عیدی افزود: باید منابعی مانند آب، خاک و نیروی کار را صرف تولید محصولاتی کنیم که سود بالایی را ایجاد کند و به سمت اصلاح الگوی کشت حرکت کنیم.

وی گفت: ما حتی سعی کرده‌ایم از کپرهای موجود در شهرستان نیز استفاده کنیم و یک هتل چهارستاره کپری به‌عنوان نخستین هتل کپری ایران احداث کردیم که بسیار هم موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

نوآوری در کشاورزی و بازاریابی با هدف خلق ثروت

رئیس جهاد کشاورزی قلعه گنج گفت: کشاورزی قلعه گنج نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارد و کشت هویج سیاه نیز یاه نیز پس از انجام مطالعه و بازاریابی در شهرستان آغازشده و موردحمایت قرار می‌گیرد.

غلامعباس پولاد خانی افزود: در مرحله اول برای نخستین بار کشت این محصول در مساحت ۲۰ هکتار آغازشده است و از هم‌اکنون درخواست‌ها برای خرید محصول آغاز داریم و اگر این محصول تجربه‌ای اقتصادی باشد توسعه خواهد یافت اما نخستین هدف‌گذاری ما افزایش کشت محصول تا ۱۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: هویج سیاه کاملاً به‌صورت علمی و مکانیزه کشت می‌شود این روشی است که ما هدف‌گذاری کرده‌ایم و مسیر حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه با جدیدت ادامه خواهد یافت.

رئیس جهاد کشاورزی قلعه گنج ادامه داد: نکته اینکه این محصول هم در داخل و هم خارج از کشور مشتری ثابت دارد و از سوی دیگر نسبت به محصولاتی که پیش‌ازاین کشت می‌شد از آب بسیار کمتری بهره می‌برد این یعنی ما کمتر هزینه می‌کنیم و بیشتر سود می‌کنیم.

وی گفت: تمام سیاست‌گذاری‌ها زنجیره‌ای انجام می‌شود ما صنایع وابسته به کشاورزی را در قلعه گنج توسعه داده‌ایم و سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم یکی از این صنایع آب‌میوه‌گیری برای ایجاد سود افزوده در شهرستان است و هویج سیاه جدای از اینکه مشتری خود را در خارج از شهرستان دارد می‌تواند در این کارخانه‌ها نیز استفاده شود و درواقع ما خوراک صنعت را هم تأمین می‌کنیم.

وی آبیاری این محصول را نیز کاملاً مکانیزه اعلام کرد و افزود: در اقتصاد مقاومتی ماقبل از برداشتن هر گام فکر می‌کنیم و جای اشتباه باقی نمی‌گذاریم درواقع کشاورز سرمایه‌گذاری هدفمند می‌کند و ما نیز از مردم حمایت می‌کنیم.

وی کشت هویج سیاه را موجب توسعه کشت ارگانیک، مدیریت مصرف بهینه آب و اجرای کشت جایگزین دانست و گفت: این درواقع مسیر کشاورزی و آینده پیش روی ما در اقتصاد مقاومتی و خلق ثروت است.

محمد سلیمانی، فعال کشت گیاهان دارویی اظهار داشت: هویج سیاه در کنار اینکه یک تولید فانتزی محسوب می‌شود و مشتری‌های خود را در رستوران‌های مطرح دنیا دارد، یک گیاه دارویی با خاصیت بالا نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مشتری‌ها به سمت خرید محصولات ارگانیک و البته خاص تمایل پیداکرده‌اند.

خواص هویج سیاه

سلیمانی افزود: مشتریان خارجی به‌شدت در خصوص تولید محصولاتی که از کود و سم شیمیایی در تولید آن‌ها استفاده نمی‌شود حساس هستند ضمن اینکه دنبال خاصیت و زیبایی محصولات هم هستند.

وی گفت: هویج سیاه خواص بسیار زیادی دارد درواقع این محصول ۹ برابر نیاز روزانه بدن به «ویتامین آ» را در هر لیوان تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: تأمین ویتامین سی، پتاسیم، تأمین کالری بدن، کلسیم، ویتامین دی ازجمله دیگر خواص این محصول است که تنها در برخی از کشورهای جهان کشت می‌شود.

قلعه گنج این روزها گام‌های بلندی را درزمینهٔ بالقوه کردن پتانسیل‌های بومی برمی‌دارد و مردم این شهرستان که روزگاری یکی از محروم‌ترین اقشار جامعه در استان کرمان بودند حالا به خودباوری خاصی رسیده‌اند و هر یک سعی می‌کنند با راه‌اندازی کارگاه‌های خاص و تولید محصولات گوناگون بخشی از بازار مصرف را به خود اختصاص دهند.

اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج وارد فاز عملیاتی شده است و این روند موجب تولید ثروت و محرومیت‌زدایی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
-
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
۰
۰
با سلام. با تشكر از زحماتتون جهت اطلاع از این محصول چندین سال است كه در سلماس آذربایجانغربی تولید میشود

نیازمندی ها